Gå til innhold

Har du sett filmen Naboer? (ikke les om du skal se filmen)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var på kino og så filmen Naboer i kveld. Sterk film! Sliter fortsatt med å få selve plottet på plass her.

Første spørsmål, hvilken an jenten var det Joner lå ved siden av i sluttscenen? Var det kjæresten eller lillesøteren?

Var kjæresten og lillesøsteren egentlig samme person?

Var plottet at han hadde tatt xen i utroskap med Åke, og drept både Åke og kjæresten, og at dette ble dramatisert gjennom de to søstrene? Hvilken rolle hadde da store søsteren?

Sykt bra film (boksavelig talt)! Burde nesten sett filemen en gang eller to til. Men vet ikke om jeg tørr.... så gjennom fingrene nesten hele filmen jeg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det var dama han lå med i slutten av filmen,syns ikke filmen var noe bra...slik som jeg så det var han joner en veldig syk fyr og de nabodamene fantest bare i hodet hans,mista det vel helt da dama dro fra han...bynte å fantasere osv.dama dro fra han for hun skjønte at han var litt sær..når han "sølte" kaffe på arma og sånt..filmen kan vel tolkes på mange måter :wink:

Skrevet

Enig med Lizzy x.

Jeg synes ikke det var noen bra film. Det aller meste foregikk oppe i hodet hans, og de to naboene eksisterte ikke andre steder enn der.

Filmer om psykotiske mennesker har blitt laget bedre enn dette, synes jeg.

Skrevet

Jeg spurte ikke om den overhengende handlingen. Dette var en filme med solide undertoner og sterk symbolks dramturgi.

Hele historien foregikk under alt det der dere referer. Og det var den tolkningen der det ville være spennende å høre andres oppfattning av.

Synes filmen var helt genial! Noe av det best jeg har sett på en evighet!

Skrevet

Likte filmen, jeg. Følte meg litt snytt over at den var så kort, men vi snakket om det etterpå, og fant vel egentlig ut at det ikke var nødvendig å "tvære ut" handlingen mer enn det som ble gjort.

Slik tolket jeg det:

Første spørsmål' date=' hvilken an jenten var det Joner lå ved siden av i sluttscenen? Var det kjæresten eller lillesøteren? [/quote']

Det var vel kjæresten, det, de siste scenene skulle jo være oppklarende mhp hva som egentlig hadde skjedd.

Det var vel mye av kjæresten i lillesøsteren, ja. Men så hadde vel lillesøsteren et element til; nemlig drømmedama som kunne tilfredsstille hans mer perverse tendenser, jfr at han hadde hatt sex med kjæresten etter at han hadde sølt kaffe på henne. Og en slags rettferdiggjøriong av vold? Det at lillesøsteren hadde en litt skremmende fremtoning hang vel sammen med hans angst i forbindelse med det han hadde gjort.

Skrevet

Takk for svar Tenker. Intresant å lese det du sier. Jeg er langt på vei enig i din tolkning.

Hvorfor tror du forresten at han tok Exen og Åke på fersken?

Ganske tidlig i filmen i en samtale inne hos søstrene for han spørsmål om eksen sin og utroskap. Gitt at søstrene vet alt om han, kan ikke spørsmålet om utroskap komme umotivert. Utover i filmen mens han går rundt i gangene oppdager han plutselig en mannsdress som henger på et skap. Han oppdager at det er en mann i leiligheten. Når han sier det til en av søstrene bagateliserer hun det, og sier det ikke kan stemme. Det kun er dem der.

Så har du en senen mot slutten av filmen, hvor Åke er i nøyaktig samme dialog med storesøsteren, som hovedpersonen hadde med lillesøsteren rett før den voldelige sexsenen.

Ut fra tanken om at begge søstrene var eks-kjæresten, lurte jeg på om han hadde tatt eksen i utroskap med Åke, og derav drept dem begge.

Samtidig høres din tanke også fornuftig ut.

Flere tanker og refleksjoner mottas gjerne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...