Gå til innhold

Besteforeldre sparer selv til barnebarn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Grunnen til vi føler oss overkjørte er pga det er jo vårt ansvar å spare til vårt barn. Ikke deres. Vi føler vi blir sett på som at vi ikke klarer å spare til barnet selv. 

Anonymkode: 6352c...294

Poenget deres er at de vil spare penger som skal være disponible for barnet når det blir 18/flytter ut. Hvis de gir pengene fra seg, er det ikke lengre dem som har kontroll på at de ikke blir brukt til andre ting, f.eks større leker og utstyr, at 17-åringen bruker dem opp på Ibiza osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Dævendøtte
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dette normalt? 

Vi opprettet konto til barnet vårt. I dåpen får vi vite at gaver er satt inn på egen konto til barnet laget av besteforeldrene. Et par andre i familien slengte seg på.

Vi følte oss overkjørte, siden vi hadde jo allerede laget en konto som det allerede er satt inn penger på. De andre i familien overførte til den i stedet etter vi sa ifra.

Besteforeldrene vil ha denne kontoen. Helt greit sa jeg, kan ikke bestemme over dem.

Så kommer julen og besteforelder ringer og sier at de har satt inn X antall kr inn på barnets konto (som de opprettet). Ser for meg at alle bursdags og julegaver fra dem går dit.

Grunnen til vi føler oss overkjørte er pga det er jo vårt ansvar å spare til vårt barn. Ikke deres. Vi føler vi blir sett på som at vi ikke klarer å spare til barnet selv. Flere som har det slik?

Anonymkode: 6352c...294

Jeg sparer sånn selv til barnebarnet mitt. Setter av et beløp hver mnd og dobler ved bursdag og jul. Har aldri tenkt tanken på at jeg skulle overkjøre noen og hadde datteren min følt som deg, så hadde jeg gitt blaffen.

Når barnebarnet blir 20 år, har hun kanskje 300 000 kr som kan være en super start på voksenlivet. 

Heldigvis er datteren min glad for at jeg sparer til barnebarnet, blir faktisk litt matt av at du føler det på den måten. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syter ikke, jeg lurte på om andre hadde det likt. Og grunnen til jeg reagerte er måten de snakker på. Som om vi ikke kan være gode foreldre (vi er unge). Mener ikke å være utakknemlig, men måten de snakker på gjør at vi føler oss overkjørte. 

Anonymkode: 6352c...294

Men da er det dette du må lage en tråd om - hvordan de prater til deg/dere.  

Forstår ikke hvorfor du lager en tråd om kontoen når problemet er en nedlatende tone? 

Anonymkode: 33edd...cb4

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ulike sparekonto til mine nevøer og nieser og venners barn. Jeg tenkte at det var mest praktisk å ha oversikten siden jeg bruker de pengene til å investere i aksjer. 

Det har aldri falt meg inn at jeg overkjører foreldrene til barna jeg sparer penger til. Tvert imot er de veldig takknemlig for at jeg gjør det. 

Men du ts er smålig og utakknemlig menneske. 

Anonymkode: 748c0...0e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har mine svigerforeldre sagt at de hopper over barna sine i arverekken slik at arven etter dem går rett til barnebarna. 

Det synes jeg er helt supert, alle barna deres med ektefeller har allerede hus, hjem og god økonomi.

Skjønner ikke hvorfor du klager over at barna dine får bedre økonomisk sikkerhet!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg syter ikke, jeg lurte på om andre hadde det likt. Og grunnen til jeg reagerte er måten de snakker på. Som om vi ikke kan være gode foreldre (vi er unge). Mener ikke å være utakknemlig, men måten de snakker på gjør at vi føler oss overkjørte. 

Anonymkode: 6352c...294

Tja, kanskje de kjenner dere godt og tenker at dere bruker nok pengene satt inn på barnets kontoen for dere selv.  Har sett det i vennekretsen her - full bruk av barnas bursdagspenger osv.  Helt hårreisende. 

Anonymkode: 04baa...19e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg leser din reaksjon forstår jeg hvorfor de har opprettet konto selv. Jeg ville ha gjort det samme.

Anonymkode: 054a8...407

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen av besteforeldrene til barna mine hadde kommet med en sum de hadde spart på egen konto, hadde jeg blitt veldig glad på egne og barnas vegne. Eksen og jeg hadde trang økonomi til vi var over førti, og sparte ikke selv. Ingen av oss fikk hjelp da vi stiftet bo heller. Eller før eller etter.

Ungene har vært flinke å spare på egenhånd, men hadde ikke penger å spare før de ble ungdommer. Da er det ikke store beløpene det er snakk om, når vi tenker på at det er egenkapital til bolig de vil ha behov for om noen år.

Jeg har bestemt meg for å la arven gå videre til barna når en gang foreldrene mine dør - så kan jeg gjøre litt opp for å ikke ha tenkt langsiktig da de var små.

Å bli fornærmet over at besteforeldrene beholder pengene på egen konto til barna har bruk for dem, ser jeg på som positivt. Det vil også jeg gjøre når jeg blir bestemor. Det er mine penger, tenker jeg, til barnebarna har behov for dem for å kjøpe bolig.

Anonymkode: e4d80...fe2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et ikkeproblem, med mindre dere vil bruke av kontoen selv. 

Anonymkode: 85250...b1e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Synes dette er veldig fornuftig av besteforeldrene, sørlig med tanke på hvor mange som går fra hverandre og plutselig trenger pengene til å kjøpe ut den andre/kjøpe ny bolig etc. 

Mange sparekontoer som blir tømt i slike tilfeller...

Anonymkode: 248c3...915

Dette! Jeg hadde blitt kjempeglad om dette var mitt barn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et ikkeproblem, med mindre dere vil bruke av kontoen selv. 

Anonymkode: 85250...b1e

👆🏻👆🏻👆🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At besteforeldre har 1 er greit men synest det er rart om onkler og tanter bruker besteforeldre og ikke foreldrene sin.. 

Anonymkode: 93ef2...bdf

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyst normalt at besteforeldre sparer til barnebarna. Tilsvarende høyst unormalt at foreldre evner å finne noe som helst negativt ved dette.

Anonymkode: a4286...25a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svigerforeldrene mine gjør også det. Og var veldig takknemlig for det. Men vi reagerte litt da de sa at de hadde brukt sparepengene til poden på ny sykkel for det trengte poden jo. Kjempe fint det altså. Men at den skulle stå hos dem så poden hadde sykkel der ble for oss litt rart. For da ble det med å spare til poden blir 18-20 og klar for å starte sitt eget liv litt merkelig. Så vi har valgt å se bort fra den kontoen og sparer godt selv

Anonymkode: b4371...041

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt de sparer i eget navn, da vet de at pengene går til barnet. Ikke til nye vesker, gardiner og pynteputer til huset. Eller røyk/snus. Ikke alle klarer å la barnas penger stå i fred... Det har jeg selv sett flere eksempler på. Med mindre du hadde planer om å tømme denne kontoen selv anser jeg ikke dette som noe problem.

Hilsen farmor som også sparer til barnebarna i mitt navn.

Anonymkode: 11f36...09c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At besteforeldre har 1 er greit men synest det er rart om onkler og tanter bruker besteforeldre og ikke foreldrene sin.. 

Anonymkode: 93ef2...bdf

Vi sparer i fond til nevøen og niesen vår. Ser egentlig ikke noe galt med det. Ikke foreldrene heller

Anonymkode: 9c706...5e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt! Forstår ikke hvordan du kan føle deg overkjørt av dette? Foreldrene minee sparer også penger til mine barn. Dette får de til 18-årsdagen. Jeg ser på dem som heldige :) Svigermor gjorde akkurat det samme.

Anonymkode: c1595...74f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Bestemoren og Farfaren til sønnen vår har opprettet egne sparekontoer. Syns bare det er hyggelig😊 Regner med at alt av bursdag og julegaver fra dem settes inn der. Har jo ingenting å si hvilken konto de står på ettersom det er penger som ikke skal brukes før mini kan bestemme over dem selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ein god måte å sørga for at pengene faktisk går til barnet. Det er veldig fint gjort, prøv å ikkje heng deg opp i detaljene. 

Anonymkode: f12b7...c01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...