AnonymBruker Skrevet 21. januar 2019 #1 Skrevet 21. januar 2019 Jeg skal ta opp historiefaget fra vgs, og har begynt å lese for 2 uker siden. Hva bør jeg legge mest vekt på? Er det noen her som kan være så snille å dele litt tips og erfaringer? Er redd jeg skal ende opp med en 2’er eller 3’er På forhånd takk:) Anonymkode: 796a9...394
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2019 #2 Skrevet 21. januar 2019 Du kan komme opp i hvilket som helst kapittel, så du må egentlig pugge alt fra vikingtid til den kalde krigen. Du får et spesifikt tema innenfor et kapittel. Jeg fikk første verdenskrig, der skulle jeg legge vekt på oppbyggingen til og bakgrunnen for krigen. Også litt hva som skjedde underveis og ettervirkningene. Så ble jeg spurt litt om mellomkrigstiden, og av sensor ble jeg plutselig spurt om vikingtid 😳 Så det er viktig at du klarer å se en sammenheng gjennom de forskjellige tidene. Likheter og fellestrekk og sånn. Anonymkode: f2953...1df
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2019 #3 Skrevet 21. januar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan komme opp i hvilket som helst kapittel, så du må egentlig pugge alt fra vikingtid til den kalde krigen. Du får et spesifikt tema innenfor et kapittel. Jeg fikk første verdenskrig, der skulle jeg legge vekt på oppbyggingen til og bakgrunnen for krigen. Også litt hva som skjedde underveis og ettervirkningene. Så ble jeg spurt litt om mellomkrigstiden, og av sensor ble jeg plutselig spurt om vikingtid 😳 Så det er viktig at du klarer å se en sammenheng gjennom de forskjellige tidene. Likheter og fellestrekk og sånn. Anonymkode: f2953...1df Hva ble karakteren? Ble du fornøyd? Målet mitt er 4 eller 5 Anonymkode: 796a9...394
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2019 #4 Skrevet 21. januar 2019 Eg fekk den kalde krigen. Då tok eg opp kva ein kald krig er, kvifor det kun var ein "kald krig". Altså,- kvifor braut det ikkje ut krig? Og ringverknadane. Eg tok med atombomber og nevnte sjølvsagt Cuba, konflikter i landa, Berlinmuren osv. Bonuspoeng om du tek med USA sin president osv Fekk spørsmål om den industrielle revolusjonen og kolloniane også. eg rota veldig fram og tilbake, fortalte mao ikkje systematisk. Fekk 4. På YouTube er det mange forelesninger på 20 min, dei tek med hovudtrekka. Anonymkode: 98795...b2e
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2019 #5 Skrevet 26. januar 2019 På 21.1.2019 den 13.23, AnonymBruker skrev: Eg fekk den kalde krigen. Då tok eg opp kva ein kald krig er, kvifor det kun var ein "kald krig". Altså,- kvifor braut det ikkje ut krig? Og ringverknadane. Eg tok med atombomber og nevnte sjølvsagt Cuba, konflikter i landa, Berlinmuren osv. Bonuspoeng om du tek med USA sin president osv Fekk spørsmål om den industrielle revolusjonen og kolloniane også. eg rota veldig fram og tilbake, fortalte mao ikkje systematisk. Fekk 4. På YouTube er det mange forelesninger på 20 min, dei tek med hovudtrekka. Anonymkode: 98795...b2e Dette er SÅ viktig! Jeg tok historie på vanlig vgs, og fikk 5/6 på en presentasjon jeg burde hatt sekser på fordi jeg snakket med bort om de grunnleggende årsakene til første verdenskrig og gikk i dybden der jeg burde ha startet med en kort oppramsing. Vær ryddig med grunnleggende årsaker, og så medvirkende og utløsende. Start med de store linjene, så kan man gå i detaljer. Og ts, hvis du er usikker på hva som er grunnleggende/medvirkende/utløsende årsaker, husk at det ikke er noen fasit! Læreren min sa at det viktigste var at man kan argumentere for hvorfor man mener en årsak er grunnleggende eller medvirkende. Fokus kommer nok i stor grad til å ligge på moderne historie og de store linjene der, og så kan man få tilleggsspørsmål om tidligere sivilisasjoner. Det var i hvert fall det historielæreren min sa at vi burde forberede oss på. (Har ikke hatt eksamen i det altså, så vet ikke selv) Anonymkode: 7dc2c...32a
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2019 #6 Skrevet 26. januar 2019 Og en ting til: læreboka gir bare en lite detaljert oppsummering. Se på oppgavene i boka og finn andre kilder for å svare på dem. Jeg brukte nesten aldri boka, da det kanskje var to avsnitt om noe jeg kunne skrive 3-4000 ord om. Anonymkode: 7dc2c...32a
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #7 Skrevet 31. januar 2019 På 26.1.2019 den 14.21, AnonymBruker skrev: Og en ting til: læreboka gir bare en lite detaljert oppsummering. Se på oppgavene i boka og finn andre kilder for å svare på dem. Jeg brukte nesten aldri boka, da det kanskje var to avsnitt om noe jeg kunne skrive 3-4000 ord om. Anonymkode: 7dc2c...32a Ts her:) Jeg bruker boka «å lykkes med nyere og eldre historie» føler den er til god hjelp! Anonymkode: 796a9...394
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå