AnonymBruker Skrevet 21. januar 2019 #1 Skrevet 21. januar 2019 Fin artikkel for dere frekke gratispassasjerer: https://www.vi.no/okonomi/sa-mye-bor-du-egentlig-betale-for-a-sitte-pa/70661054 Anonymkode: fc4f1...977
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2019 #2 Skrevet 21. januar 2019 Hvorfor lar du folk sitte på gratis? Er ikke verre enn å be om betaling.... Tafatte folk Anonymkode: 981e1...d50 6
Million Skrevet 21. januar 2019 #3 Skrevet 21. januar 2019 Det å be om betaling for kjøreturen ble mye enklere etter at Vipps ble innført. Ingen med mobiltelefon i dag slipper unna å gjøre opp for seg, selv småbeløp. 3
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2019 #4 Skrevet 21. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor lar du folk sitte på gratis? Er ikke verre enn å be om betaling.... Tafatte folk Anonymkode: 981e1...d50 Noen synes det er ubehagelig og er redd for å fremstå som gjerrige. Anonymkode: 34051...be5 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2019 #5 Skrevet 21. januar 2019 Jeg kjører venner gratis hjem innimellom uten å engang tenke på å ta betalt. Jeg er ikke grådig og bilen min bruker særdeles lite diesel, og omveien det blir for meg er absolutt ikke så stor heller. Det lønner seg å være litt grei og ikke grådig blant venner, da får man gjerne noe tilbake også. Anonymkode: 65a29...80b 45
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2019 #6 Skrevet 21. januar 2019 6 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor lar du folk sitte på gratis? Er ikke verre enn å be om betaling.... Tafatte folk Anonymkode: 981e1...d50 Det er normal folkeskikk å tilby seg å betale. Anonymkode: f480b...458 5
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2019 #7 Skrevet 21. januar 2019 Hadde selv noen gjester over i helga. Passet på at de Vippset meg for brusen de fikk. Anonymkode: 571a3...bdb 18
jamenneske Skrevet 21. januar 2019 #8 Skrevet 21. januar 2019 Jeg har faktisk aldri tatt betalt for å la folk sitte på med meg noe sted. Ante ikke at dette var så vanlig. 12
Vox_populi Skrevet 21. januar 2019 #9 Skrevet 21. januar 2019 Det står i artikkelen at tilsvarende tall for snyltebiler kommer til våren. Hvorfor det, tro? Er det helt uaktuelt å sitte på med slike nå i kulda? 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2019 #10 Skrevet 21. januar 2019 1 minutt siden, jamenneske skrev: Jeg har faktisk aldri tatt betalt for å la folk sitte på med meg noe sted. Ante ikke at dette var så vanlig. Ikke jeg heller. Kunne ikke falt meg inn å kreve penger for "småturer". Anonymkode: d30db...1d2 7
VKM Skrevet 21. januar 2019 #11 Skrevet 21. januar 2019 Spørs jo hvor langt man kjører og hvem som spurte og. Jeg og to andre skulle kjøre 4 timer - for meg var det en selvfølge å betale bensin og bompenger. Men at jeg sitter på med en som skal samme sted som meg og tilbydde seg å kjøre, ville jeg begynt å lure hvorfor de skulle ha betalt for det. 13
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2019 #12 Skrevet 21. januar 2019 Jeg ber ofte om at de vipser meg hva det hadde kostet for en bussbilett, så tjener begge parter på det. Anonymkode: 0731a...7d6 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2019 #13 Skrevet 21. januar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjører venner gratis hjem innimellom uten å engang tenke på å ta betalt. Jeg er ikke grådig og bilen min bruker særdeles lite diesel, og omveien det blir for meg er absolutt ikke så stor heller. Det lønner seg å være litt grei og ikke grådig blant venner, da får man gjerne noe tilbake også. Anonymkode: 65a29...80b Det må gå begge veier, og da bør passasjerene betale av og til også. Venner som sitter på med hverandre (kjører noen ganger og sitter på noen ganger) trenger ikke telle på småpengene og kreve skysspenger, da går det opp i opp i det lange løp. Men enkelte folk tror at det er greit å bare sitte på hele tiden, helt gratis og uten å bidra med skyss selv. Da er det greit å minne dem på at bil koster penger og at de sparer dobbelt på å sitte på hele tiden; de slipper både å betale for å ha bil og å betale for kollektive transportmidler. Det er ganske frekt å la andre ta hele regninga hele tiden. Det finnes ikke frekt eller grådig å be sånne folk om å spytte litt i av og til. Anonymkode: c5e6b...e9b 4
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2019 #14 Skrevet 21. januar 2019 At noen sitter på når jeg skal samme vei, eller at jeg svipper folk hjemmeom når vi har vært et sted og jeg har bil ser jeg på som helt greit. Hvis jeg derimot kjører en helg gjeng på felles hyttetur med bom og fergepassering på veien, så syns jeg folk kan spytte i penger. Eller han kompisen min som støtt og stadig vil kjøres til Ikea, ha hjelp til å hente til på finn o.l. uten å gi en krone i retur, han gidder jeg ikke kjøre på lenger. Det gjør ingen andre heller, helt forståelig. Anonymkode: 33f93...492 12
Gjest loveli Skrevet 21. januar 2019 #15 Skrevet 21. januar 2019 (endret) Tar aldri betalt for å kjøre folk hvis jeg spør om de vil sitte på. Og jeg spør alltid om det er noen som skal samme vei, og kjører gjerne omvei hjem hvis ikke omveien blir for stor. Jeg liker å være raus, opplever også stor raushet av folk tilbake. Det skulle bare mangle! Når folk selv spør om jeg kan kjøre de, og det er stor omvei, da drar jeg mer på det. Såpass at de fleste tilbyr å betale for turen. De som ikke følger opp med å tilby å betale, de gidder jeg ikke kjøre. De fleste som spør om å sitte på så jeg må kjøre store omveier er alltid folk jeg ikke kjenner så godt. Frekke mennesker altså. Venner kjører jeg alltid. Uansett. Blir også alltid kjørt. Endret 21. januar 2019 av loveli
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2019 #16 Skrevet 21. januar 2019 Hvis man ser for seg et scenario der... - du må kjøre uansett - naboen sitter på (du trenger ikke kjøre noen omvei) Det er jo moralsk riktig å betale litt for tjenesten, men.. har du noen ulempe av at naboen sitter på? Sliter de seksti kiloene til naboen så mye ekstra på bilen at du skal ha kompensasjon? Jeg er veldig chill på dette med å ta opp passasjerer. Skal vi noenlunde samme vei og jeg må kjøre, så sitt nå på. Er jeg passasjer og spør om haik så sier jeg gjerne at jeg kan gå fra der veiene skiller lag (for å unngå omvei for sjåfør). Det er aldri noe stress, noen ganger blir jeg kjørt dit jeg skal likevel. En gang meg, en annen gang deg. Så lenge man følger det prinsippet så pleier det å jevne seg ut. Anonymkode: 05812...043 9
missmcbeal Skrevet 21. januar 2019 #17 Skrevet 21. januar 2019 (endret) Jeg tilbyr meg alltid å betale for å sitte på, og i noen tilfeller vil de ikke høre snakk om betalt. Noe av grunnen er at de som kjører bil, uansett hadde kjørt, så det blir ikke en ekstra kostnad for de, med mindre man skal rekne inn hva slags slitasje på bilen den ekstra vekten fører til. Jeg har imidlertid opplevd at en sjåfør en gang prøvde seg å ta betalt med satsen som staten bruker og det når vi var 3 personer som satt på i bilen. Dette synest jeg var utrolig frekt for jeg har selv fylt ut et sånt skjema for bilgodgjørelse og vet at dette skjemaet er veldig generøst hva angår bensin og faktiske kostnader. Selvfølgelig tar satsen høyde for slitasje det også er for bilen å kjøre, men når man bruker slike skjemaer i jobbsammenheng, så tar man jo utgangspunkt at man ikke hadde måtte kjøre i utgangspunktet. Denne personen jeg satt på med skulle kjøre uansett. Jeg spurte om det ikke var bedre å ta utgangspunkt i kostnaden på tanken hennes, inkludere bompengene det kostet, ta på litt ekstra for eventuelt slitasje mtp. vekt, også dele det på 4. Da ble summen mye mye mindre. Når personen allerede skal kjøre fra før, så er for dumt å rekne inn verditap og renter o.s.v og bruke den statlige satsen. Grunnen til at jeg også reagerte sånn var at summen hun foreslo først ville ha blitt dyrere enn å ta buss, og da hadde jeg faktisk heller tatt bussen om det skulle blitt dyrere å sitte på. Jeg kan godt betale opp mot det det koster for bussen på samme strekke altså, men å betale mer for å sitte på i bil når vedkommende skal samme vei uansett, blir for dumt. Sjåføren skal ikke tjene masse ekstra penger på å ta med ekstrapassasjer, for sjåføren får jo redusert sine utgifter også ved å ta med flere i bilen. Endret 21. januar 2019 av missmcbeal 5
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2019 #18 Skrevet 21. januar 2019 Ville ikke betalt og ville ikke tatt betalt. Med mindre det er ofte. Hadde ei venninne som satt på til og fra jobb hver dag. Jeg hentet henne hos henne 0hver dag. Da kan man betale syntes jeg. Anonymkode: 258c3...616 6
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2019 #19 Skrevet 21. januar 2019 Har virkelig aldri, og kommer aldri, til å kreve betalt for at noen sitter på med meg. Selv når jeg kjører en omvei for å slippe dem av hjemme. Har ei venninne som alltid sitter på hjem fra venninnekveld, og ei annen som innimellom sitter på hjem fra jobb. De ga meg begge en oppmerksomhet til jul, og er alltid rause tilbake om jeg ber noen ta med dessert eller annet til en venninnekveld - merker at det betyr mye mer enn betaling i kroner og øre. Anonymkode: d52b4...791 9
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2019 #20 Skrevet 21. januar 2019 5 minutter siden, missmcbeal skrev: Jeg har imidlertid opplevd at en sjåfør en gang prøvde seg å ta betalt med satsen som staten bruker og det når vi var 3 personer som satt på i bilen. Dette synest jeg var utrolig frekt for jeg har selv fylt ut et sånt skjema for bilgodgjørelse og vet at dette skjemaet er veldig generøst hva angår bensin og faktiske kostnader. Satsen er 1 krone per passasjer per kilometer, så er ikke akkurat veldig generøst... Anonymkode: d52b4...791 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå