AnonymBruker Skrevet 21. januar 2019 #1 Del Skrevet 21. januar 2019 Jeg lurer på om optikere på disse kjedene (brilleland, synsam osv) oppdager feil ved syn hos barn likegodt som en optiker på sykehuset (evt gå til en privat klinikk)? Er snakk om å ta en synstest på ungen som er 6 år. Har hatt mer migrene anfall etter skolestart og når h*n leser vil h*n ta arket nærmere øynene. Pluss dette ligger i familien (nærsynt). Så vill skjekke opp, men lurer på hvor vi skal gå? Anonymkode: 35d0b...8c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2019 #2 Del Skrevet 21. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg lurer på om optikere på disse kjedene (brilleland, synsam osv) oppdager feil ved syn hos barn likegodt som en optiker på sykehuset (evt gå til en privat klinikk)? Ja, selvfølgelig. Bare å bestille time. Jeg lurte helsesøster da jeg hadde synskontroll som barn, ble ikke oppdaget før på ungdomsskolen. Anonymkode: 14b28...e60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2019 #3 Del Skrevet 21. januar 2019 Du kan gå til en optiker. De kan henvise til øyelege ved behov. Vi ble henvist direkte til øyelege fra helsestasjonen. Så lenge barnet kan se inn i maskinen og følge instrukser, så vil tror jeg de kan sjekke godt nok hos optikeren. (Med forbehold om at jeg tar feil) Anonymkode: 35540...bb9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ullvott Skrevet 21. januar 2019 #4 Del Skrevet 21. januar 2019 Jeg ville bedt fastlegen om henvisning til øyelege. Har barnet andre tegn til svaksynthet enn hodepine og at lesestoffet holdes nær øynene? Jeg fant denne veilederen (se lenke). Har ikke lest alt, men tegnene til svaksynthet på side 7 - 9 kan være lurt å ha sett gjennom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2019 #5 Del Skrevet 21. januar 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurer på om optikere på disse kjedene (brilleland, synsam osv) oppdager feil ved syn hos barn likegodt som en optiker på sykehuset (evt gå til en privat klinikk)? Er snakk om å ta en synstest på ungen som er 6 år. Har hatt mer migrene anfall etter skolestart og når h*n leser vil h*n ta arket nærmere øynene. Pluss dette ligger i familien (nærsynt). Så vill skjekke opp, men lurer på hvor vi skal gå? Anonymkode: 35d0b...8c1 Brilleland og andre otikere hos brillebutikker skal ikke undersøke så små barn. Bestill time hos fastlegen og få henvisning til noen med spesialapparater og kompetanse på barn, altså sykehusets øyeavdeling. Anonymkode: fd03d...a80 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2019 #6 Del Skrevet 21. januar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Brilleland og andre otikere hos brillebutikker skal ikke undersøke så små barn. Bestill time hos fastlegen og få henvisning til noen med spesialapparater og kompetanse på barn, altså sykehusets øyeavdeling. Anonymkode: fd03d...a80 Barn trenger ikke å dra til øyeavdelingen på et sykehus for synsundersøkelser! En vanlig øyelege kan fint sjekke barn! Anonymkode: 2190a...6f2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2019 #7 Del Skrevet 21. januar 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Barn trenger ikke å dra til øyeavdelingen på et sykehus for synsundersøkelser! En vanlig øyelege kan fint sjekke barn! Anonymkode: 2190a...6f2 Å undersøke barn krever spesialkompetanse ikke alle private øyeleger har. Hvor ts bor er avgjørende for hvor fastlegen henviser barnet. Anonymkode: fd03d...a80 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2019 #8 Del Skrevet 21. januar 2019 Noen optikere kan / er gode på undersøkelser av barn. Ring en optiker og spør om de vet hvem som er god på det? Optikere er helsepersonell så de henviser videre til øyelege hvis det trengs. Anonymkode: 72565...be0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2019 #9 Del Skrevet 21. januar 2019 Gå til fastlegen og få henvisning til øyelege. Så små barn bør undersøkes av en øyelege, optikere har mye mindre kunnskap om øyet. Anonymkode: e3c9f...ddb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2019 #10 Del Skrevet 21. januar 2019 Alle optikere i Norge er utdannet samme sted, så i teorien har alle samme kompetanse. Et barn på 6 år kan fint gå til optiker hvor som helst. Optikere er best på styrker, samsyn og briller. Øyeleger er best på øyesykdommer og ikke så flinke på briller. Anonymkode: de6f9...0ea 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2019 #11 Del Skrevet 21. januar 2019 Vi ble henvist til privat øyelege(med offentlig avtale)av helsestasjonslege, når jenta vår var 2 år. Det var da mistanke om skjeling. Det viste seg å ikke være det, men øyelegen oppdaget mulig problemer med synet og ordnet da time hos ortopist(ved samme klinikk). Det gikk hvertfall veldig greit med undersøkelsene der. Hun viste seg å være langsynt, 4,5 på ene øyet, litt mindre på det andre. Vi har ikke betalt en krone, verken for undersøkelsene eller brillene. Anonymkode: 67ae7...c74 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2019 #12 Del Skrevet 21. januar 2019 Jeg gikk til fastlegen med sønnen min når vi mistenkte dårlig syn, da var han 8 år. Vi ble henvist til privatpraktiserende øyelege, betaler ingenting. Spurte noen optikere før vi gikk til legen, de ville ikke ta inn barn under 10 år. Men det er sikkert forskjellig. Anonymkode: f5901...f81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2019 #13 Del Skrevet 21. januar 2019 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle optikere i Norge er utdannet samme sted, så i teorien har alle samme kompetanse. Et barn på 6 år kan fint gå til optiker hvor som helst. Optikere er best på styrker, samsyn og briller. Øyeleger er best på øyesykdommer og ikke så flinke på briller. Anonymkode: de6f9...0ea Dette har du helt rett i. Jobber selv ved øyeavdeling og alle barn som henvises hit kommer til optiker eller ortoptist først for å ta synstest. Er det snakk om sykdom i øye er det øyelegen som undersøker men de tar sjeldent synstester selv. Det blir omtrent alltid delegert til sykepleier eller optiker. Anonymkode: 712f0...fd3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2019 #14 Del Skrevet 21. januar 2019 Vi ble henvist til øyelege på fireårskontrollen, helsesøster og øyelegen var tydelig på at så små barn og opp til over skolestartalder burde sjekkes av øyelege i første omgang og få tatt ordentlige bilder av øyet. Anonymkode: 039ee...2a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 21. januar 2019 #15 Del Skrevet 21. januar 2019 9 hours ago, AnonymBruker said: Jeg lurer på om optikere på disse kjedene (brilleland, synsam osv) oppdager feil ved syn hos barn likegodt som en optiker på sykehuset (evt gå til en privat klinikk)? Er snakk om å ta en synstest på ungen som er 6 år. Har hatt mer migrene anfall etter skolestart og når h*n leser vil h*n ta arket nærmere øynene. Pluss dette ligger i familien (nærsynt). Så vill skjekke opp, men lurer på hvor vi skal gå? Anonymkode: 35d0b...8c1 Ja, det gjør de. Alle optikere er utdannet samme sted, iallfall av de som er utdannet i Norge... Noen optiker-kjeder tilbyr tester til seksåringer/skolestartere, så det er bare å ta kontakt med dem og høre hva de sier. Optikere kan henvise til øyelege hvis det er nødvendig, det er ikke noe du må til fastlegen for. 4 minutter siden, AnonymBruker said: Vi ble henvist til øyelege på fireårskontrollen, helsesøster og øyelegen var tydelig på at så små barn og opp til over skolestartalder burde sjekkes av øyelege i første omgang og få tatt ordentlige bilder av øyet. Anonymkode: 039ee...2a7 Her er det jo snakk om et barn på seks år, altså skolestart Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Måbarefåsiat... Skrevet 21. januar 2019 #16 Del Skrevet 21. januar 2019 Øyelege, uten tvil! Min sønn har brukt briller fra han var fire år, og han er hos øyelege en gang i året. Har selv vært hos Specsavers og kjøpt briller. Jeg sjekker øyne og synet to ganger i året pga linser. De ga meg briller som overhodet ikke "virket". Ville aldri overlatt barnet mitt til kun optiker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå