Gå til innhold

Er det ikke skummelt at ambulanseutdanningen er som den er?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså bare videregående skole? 

Fra de kommer til pasienten så kan jo det de gjør avgjøre livet videre for pasienten. De er jo verken sykepleiere eller leger. Hva slags kompetanse har de egentlig? 

Anonymkode: f71ff...d68

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De er vel lærlinger i 2 år? Der de er med på alle oppdrag, får opplæring og erfaring. Og de reiser jo aldri alene på oppdrag, man er alltid 2. Da er det vel med en med lengre fartstid. 

• Liker 30
Skrevet

4 år utdanning? De er jo knalldyktige folk.

Anonymkode: 5dee9...687

• Liker 20
Skrevet

For det første er de aldri alene. For det andre så er de faktisk lærling i to år :) Dessuten har de alltid lege tilgjengelig de kan kontakte ved behov. 

Ambulansearbeiderne er noen av de skarpeste, tøffeste og flinkeste helsearbeiderne jeg vet om!

Anonymkode: 7f889...c4f

• Liker 31
Skrevet

Bachelor-utdanning med strenge inntakskrav. Synes ikke det er skummelt i det hele tatt. 

• Liker 1
Skrevet

men det blir jo akkurat som helsefagarbeiderutdanning? To år på videregående og to år i lære..

Anonymkode: f71ff...d68

• Liker 4
Skrevet

Har mer tillit til ambulansemedarbeidere i en krisesituasjon enn om det dukket opp en sykepleier. 

Anonymkode: 996d0...92c

• Liker 12
Gjest BabyBlue
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har mer tillit til ambulansemedarbeidere i en krisesituasjon enn om det dukket opp en sykepleier. 

Sant nok, ambulansefolkene er sikkert mer vant til akutte situasjoner hvor ting må skje fort og i rett rekkefølge. 

Skrevet

Man får mye kompetanse med yrkesutdannelse, og man er aldri alene. Og man får heller ikke jobb om man ikke er faglig egnet. Så nei, det er overhode ikke skummelt. 

Anonymkode: 12a7f...052

• Liker 4
Skrevet

Tror TS bør lese seg litt opp hva slags utdannelse de har. Det er litt mer enn videregående, for å si det slik.

Anonymkode: f587a...acb

• Liker 5
Skrevet

Høyskoleutdanning er faktisk ikke den eneste veien til kunnskap. I mange situasjoner kan praktisk erfaring være mye mer nyttig.

Anonymkode: 5a567...858

• Liker 26
Skrevet

Ambulansepersonell er trent til å takle krisesituasjoner og til å utføre akutt medisinsk hjelp. En sykepleier på nyreavdeling vil ofte få panikk om pasienten hennes får hjertestans(snakker av erfaring). Selv om sykepleiere har en 3-årig utdannelse så lærer de minimalt om akuttmedisin. Dessuten er det mye intern videreutdanning i ambulansetjenesten. Her jeg jobber et vi alltid en fartøysjef og en «vanlig ambulansearbeider» på bil sammen. En fartøysjef har videreutdanning innfor faget og mange års kompetanse. Vi har for så vidt aldri tatt livet av noen heller ;) 

• Liker 5
Skrevet

Helsepersonell som jobber i ambulansetjenesten er som regel ambulansearbeidere (i gamle dager kalt ambulansesjåfører, mener jeg) med 2 års videregående utdanning og 2 års læretid. Disse utgjør flesteparten, og det er nesten alltid én (ofte to) ambulansearbeider(e) i makkerteamet på bilene. Sykepleiere utgjør den nest største gruppa, og har ofte ekstra videreutdanning i akutt- eller anestesi. Paramedics er har en bachelor i akuttmedisin og er en utdannelse som er skreddersydd til ambulansearbeider. De utgjør vel fortsatt den tredje største gruppa, og er nok på vei til å gå forbi sykepleierene.

Rent tippa vil jeg tro det jobber ca 1 paramedic for hver 10. ambulansearbeider i ambulansetjenesten. Hadde også gjetta på at tallet var ganske likt for sykepleierene.

Alle er kompetente nok til å håndtere vurdering, akutt behandling, og forsvarlig transport til sykehus eller legevakt. Så klart. Hvis ikke hadde man jo ikke organisert systemet på denne måten.

Anonymkode: 057ae...efa

• Liker 5
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror TS bør lese seg litt opp hva slags utdannelse de har. Det er litt mer enn videregående, for å si det slik.

Anonymkode: f587a...acb

De fleste har slett ikke det nei, de har to år skole og to år lære. De som er godt voksne trenger ikke ha det en gang, der kan det ha holdt med et kurs og så en viss andel oppdrag før de fikk gå opp til fagprøven. Kjenner en som kjørte søppel og skittentøy  på sykehus og ble forflyttet til ambulanse siden han hadde lappen for stor bil, han tok et kurs, fikk fast jobb og har jobbet på ambulansen siden (tatt fagbrev nå da, men ingen mer skole). 

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helsepersonell som jobber i ambulansetjenesten er som regel ambulansearbeidere (i gamle dager kalt ambulansesjåfører, mener jeg) med 2 års videregående utdanning og 2 års læretid. Disse utgjør flesteparten, og det er nesten alltid én (ofte to) ambulansearbeider(e) i makkerteamet på bilene. Sykepleiere utgjør den nest største gruppa, og har ofte ekstra videreutdanning i akutt- eller anestesi. Paramedics er har en bachelor i akuttmedisin og er en utdannelse som er skreddersydd til ambulansearbeider. De utgjør vel fortsatt den tredje største gruppa, og er nok på vei til å gå forbi sykepleierene.

Rent tippa vil jeg tro det jobber ca 1 paramedic for hver 10. ambulansearbeider i ambulansetjenesten. Hadde også gjetta på at tallet var ganske likt for sykepleierene.

Alle er kompetente nok til å håndtere vurdering, akutt behandling, og forsvarlig transport til sykehus eller legevakt. Så klart. Hvis ikke hadde man jo ikke organisert systemet på denne måten.

Paramedics har som regel ikke en bachelor, de har ett års videreutdanning på samme nivå som man tidligere kalte grunnfag. De ytterst får som har tatt bacheloren har samme tittel, men de færreste paramedics har altså bachelor i faget. 

Anonymkode: 42eea...cb2

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

De fleste har slett ikke det nei, de har to år skole og to år lære. De som er godt voksne trenger ikke ha det en gang, der kan det ha holdt med et kurs og så en viss andel oppdrag før de fikk gå opp til fagprøven. Kjenner en som kjørte søppel og skittentøy  på sykehus og ble forflyttet til ambulanse siden han hadde lappen for stor bil, han tok et kurs, fikk fast jobb og har jobbet på ambulansen siden (tatt fagbrev nå da, men ingen mer skole). 

Paramedics har som regel ikke en bachelor, de har ett års videreutdanning på samme nivå som man tidligere kalte grunnfag. De ytterst får som har tatt bacheloren har samme tittel, men de færreste paramedics har altså bachelor i faget. 

Anonymkode: 42eea...cb2

Den gamle paramedicordningen er på tur ut. I dag er paramedics de med bachelor, men de «gamle» får beholde tittel.

• Liker 6
Skrevet

Vel, det er jo begrenset hva du kan gjøre med en pasient underveis i en ambulansetransport. Du kan ikke utføre en trippel bypass, liksom... 

I Redningsselskapet, som ofte er den eneste beredskapsenheten på sjøen langs kysten, har mannskapet på de frivillige skøytene kun et førstehjelpskurs som de har tatt over 8 kvelder på fritiden sin (de har vanlige jobber ved siden av). Likevel redder de mange liv hvert eneste år, og jeg ville absolutt følt meg trygg i deres hender.

• Liker 5
Skrevet

følt deg tryggere om det var 6 års utdannelse? Det er ikke så komplisert å kjøre bil. Eneste som kreves er at du er konsentrert, setter deg selv til side, er opptatt av å hjelpe mennesker. Det går jo bra. Tror mange utfdannelser ikke hadde krevd så mange år som det gjør 😛 

• Liker 1
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Høyskoleutdanning er faktisk ikke den eneste veien til kunnskap. I mange situasjoner kan praktisk erfaring være mye mer nyttig.

Anonymkode: 5a567...858

Men da blir du ikke paramedic.

Gjest Lily_88
Skrevet

Stoler på en ambulanse-arbeider, er de ikke egnet under utdanning, da får de nok ikke jobbe 😉

De lærer å håndtere krise og jobbe raskt, det eneste jeg hørte på radioen en dag, som de selv savner, var debriefing etter at pasienten var fraktet. Gjorde de rett? Overlevde pasienten? Burde de gjort noe anderledes? Dette får de ingen info om, de bare holder en pasient i livet til rett person kan behandle de.

Mannen min ble hentet av ambulanse, de var rask, effektive og profesjonell. En ung dame, en eldre dame, og en eldre mann som kom å hentet han.

Skrevet
5 minutter siden, Lily_88 skrev:

Stoler på en ambulanse-arbeider, er de ikke egnet under utdanning, da får de nok ikke jobbe 😉

De lærer å håndtere krise og jobbe raskt, det eneste jeg hørte på radioen en dag, som de selv savner, var debriefing etter at pasienten var fraktet. Gjorde de rett? Overlevde pasienten? Burde de gjort noe anderledes? Dette får de ingen info om, de bare holder en pasient i livet til rett person kan behandle de.

Mannen min ble hentet av ambulanse, de var rask, effektive og profesjonell. En ung dame, en eldre dame, og en eldre mann som kom å hentet han.

Hvis de har tid så kan de faktisk spørre pasienten om de får bli med i visse saker. Jeg fikk et hjerteinfarkt og måtte gjennom en hjertekatetirisering på et annet sykehus. Da ga jeg dem lov til å stå å se på samt få informasjon. 

De dro når undersøkelsen var ferdig og sa selvfølgelig hade først :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...