Gå til innhold

Seksåring med plutselig ofte diaré

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min seksåring har i januar våknet flere morgener med magevondt og diaré. Det går seg til utover dagen. Det er ikke hver dag, og han spiser ofte det samme hver dag (middagen varierer såklart), så trodde egentlig ikke det var matintoleranse, men nå  vet jeg ikke.. Han har ikke hard mage, men «normal mage» mellom slaga. Aldri hatt vondt i magen før nå på nyåret.

Hva gjør legen, tar blodprøver for å se evt intoleranse? 

Anonymkode: 873cc...4a9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan være så mye.. det kan være ett magevirus, matintoleranser eller cøliaki. Ikke lett å vite, og iallefall ikke på KG. Ta det med legen du...

Anonymkode: 03c4d...e17

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan være så mye.. det kan være ett magevirus, matintoleranser eller cøliaki. Ikke lett å vite, og iallefall ikke på KG. Ta det med legen du...

Ja, lurer egentlig bare på hvordan legen finner ut av det/veien videre. Gutten har ekstrem skrekk for alt som heter sprøyter.. Men det går vel helst bra 😊

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, lurer egentlig bare på hvordan legen finner ut av det/veien videre. Gutten har ekstrem skrekk for alt som heter sprøyter.. Men det går vel helst bra 😊

Matintoleranser, coliaki eller lignende finner man med blodprøver (så ja.. stikk må man gå gjennom). en annen fin test uten nålstikk og blod er lappetest. utrolig fint trst for barn.

Jeg tenker mest magevirus for deres del. enkelte virus kan holde på lenge, og det kan ta opp til par mnd for tarmen å normalisere seg.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Matintoleranser, coliaki eller lignende finner man med blodprøver (så ja.. stikk må man gå gjennom). en annen fin test uten nålstikk og blod er lappetest. utrolig fint trst for barn.

Jeg tenker mest magevirus for deres del. enkelte virus kan holde på lenge, og det kan ta opp til par mnd for tarmen å normalisere seg.

Forresten: På apoteket har du en engangstest for cøliaki. Den kan du kjøpe og teste selv. Den er rimelig sikker, selv om den endelige bekreftelsen skal via legen og sykehus.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar 😊 

Det startet nok med et virus for både han og meg i romjula.. så har det fortsatt for hans del. Visste ikke at det kunne ta så lang tid.. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forresten: På apoteket har du en engangstest for cøliaki. Den kan du kjøpe og teste selv. Den er rimelig sikker, selv om den endelige bekreftelsen skal via legen og sykehus.

Det visste jeg ikke! Takk for tips! 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk for svar 😊 

Det startet nok med et virus for både han og meg i romjula.. så har det fortsatt for hans del. Visste ikke at det kunne ta så lang tid.. 

Jo det kan det! Tro meg! :) Sånn var det med 3-åringen vår. Fikk en magevirus i høst. Avføringen vart litt løs og så gulaktig. Du kunne se at ting ikke var normalt. Det tok faktisk 2-3 måneder før ting normaliserte seg.

Jeg ville ventet og latt det gå seg til i første omgang. Trur ikke det er noe verre en dette for deres del.

• Liker 1
Skrevet

Mitt eneste symptom på cøliaki var diaré om morgenen. Var helt fin i magen ellers. Verdt å ta en tur til legen for å utelukke.

Anonymkode: 52ffc...012

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...