Gå til innhold

Ferdigutdannede jurister der ute!

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hvordan var deres opplevelse med jobbsituasjonen rett etter studiet? Var det lett å få jobb? Er karakterene virkelig så viktige som en skal ha det til? Hvordan følte dere at arbeidsgiveren(e) vurderte dere i forhold til karakterene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

En bekjent av meg er nyutdannet med karakteren B. Han jobber i en kommune som rådgiver/saksbehandler og tjener kr. 330.000,- i sin første jobb.

Han jobber fra kl. 8 til 15.30 og har tid til familie og venner. :) Han sier at han trives kjempebra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg synes det var veldig vanskelig å få jobb, enda jeg har B i snitt. Søkte og søkte uten å komme på intervju, inntil 70-80 søkere på stillingene, uten erfaring kom man da til kort.

Har også vært på intervjuer der de har snakket om hva de synes om karakterene mine, så at de teller mange steder er selvsagt.

Tjener nå 283.000, og har jobb til august. etter det vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Igjen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg kjenner en jurist som jobber i et privat Eiendomsselskap i Oslo. Han gikk ut med karakteren D (altså totalt gjennomsnittlig) og har i årslønn 400.000.- som start.

Konklusjonen er i dette tilfellet at karakteren ikke betyr mye. Han fortalte meg at under intervjuet hadde de vært mest opptatt av at han hadde gjennomført en høyere utdanning (juridisk) og at hans personlige egenskaper (utadvendt, sosial, hyggelig og får god kontakt med alle fra uteliggere til direktører) gjorde at de hadde bruk for ham på eiendomsavdelingen. Han representerer selskapet utad og er en slags kontaktperson og ansikt utad :)

Griske ulver som McKinsey ser sikkert kun på karakteren men så har de rykte deretter også....mange bedrifter ser på McKinsey som håpløse. Ikke fordi juristene har gode karakterer men fordi mange av konsulentene har elendige sosaile antenner og er dårlige menneskekjennere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...