AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #1 Skrevet 20. januar 2019 Jeg har hoppet på et langt og krevende studie som gjør at jeg skal 4 år til utlandet. Meg og samboeren har en liten en på 1 år, boliglån og det som hører med voksenlivet. Nå jobber vi begge fult og har grei økonomi, men er usikker på hvordan vi skal løse det økonomiske når jeg skal 4 år til utlandet? Vi har startet å spare opp penger, men å spare opp 4 årslønner er jo ikke rent lite...Hvilke tiltak kan man gjøre for å det til å gå rundt under disse 4 årene med unntakstilstand? Anonymkode: f5c5b...c9a
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #2 Skrevet 20. januar 2019 Du får vel stipend? Anonymkode: 7b478...e40
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #3 Skrevet 20. januar 2019 Nei, si det? Hvis du finner svaret vil jeg gjerne høre fra deg, for jeg skulle ha likt å studere (om så bare i Norge), men med huslån og unger har vi ikke råd til det en gang. Vi trenger to lønninger for å få det til å gå rundt, så da måtte jeg legge de planene på hylla. Anonymkode: 3b7c1...1d9 10
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #4 Skrevet 20. januar 2019 41 minutter siden, AnonymBruker said: Hvilke tiltak kan man gjøre for å det til å gå rundt under disse 4 årene med unntakstilstand? Tja, jeg har hørt om noe som heter studielån. Anonymkode: aeb3f...dd4 3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #5 Skrevet 20. januar 2019 Skal barnet og samboer være med deg? Anonymkode: 58f9b...1aa
Hundama Skrevet 20. januar 2019 #6 Skrevet 20. januar 2019 Hvis dere kan være fleksible på det med bolig, og selge den, så vil jo det løse mye av de økonomiske utforingene?
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #7 Skrevet 20. januar 2019 Fryse lånet og kun betale renter? Anonymkode: d4f72...7ba
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #9 Skrevet 20. januar 2019 Frys boliglånet (betal kun renter), og ta studielån? Anonymkode: c34cb...a0a
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #10 Skrevet 20. januar 2019 Ts her! Her kom det mye merkelige forslag gitt..selvfølgelig skal jeg ha studielån, det blir det JEG må leve på i utlandet. Men så må jeg jo gjøre noe for å kompensere for tapt inntekt i 4 år slik at man kan få betalt faste utgifter. Det er fult mulig å studere 100% og jobbe 100%, det gjør jeg i dag. Så dere som drømmer om å studere, så er det bare å brette opp ermene om det er det dere virkelig vil Selge bolig er helt uaktuelt, avdragsfrihet får man som regel bare i 6 måneder. Så det er litt som å pisse i buksa for å holde seg varm. Skal hjem og jobbe i ferier, men dette vil jo ikke tilsvare en årslønn. Vet også at det er mulig å få redusert utgiftene til barnehage grunnet lav inntekt. Anonymkode: f5c5b...c9a 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #11 Skrevet 20. januar 2019 Jeg må innrømme at det høres merkelig ut å forlate et barn på ett-to år for å studere utenlands i fire år. Anonymkode: aeb3f...dd4 31
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #12 Skrevet 20. januar 2019 Lei ut huset? Anonymkode: f3952...7e4 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #13 Skrevet 20. januar 2019 Tenker kanskje at nå er det ikke tiden for å reise fra et så lite barn. Studier senere? Anonymkode: 8328d...309 12
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #14 Skrevet 20. januar 2019 Dere må nok selge boligen, og så kan samboeren din og barnet flytte inn i en billig leid leilighet mens du studerer i utlandet. Men jeg synes det er merkelig at du i det hele tatt tenker på å reise. Anonymkode: eec96...00c 14
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #15 Skrevet 20. januar 2019 Hva studerer du og hvorfor kan du ikke ta det i Norge? Anonymkode: fa978...ef6 4
Chizue Skrevet 20. januar 2019 #16 Skrevet 20. januar 2019 Det beste er vel å selge hus, evt; ta inn en leietaker som er OK med en liten en i hus også, altså en voksen person. Da vil dere få en liten inntekt ved siden av. Spørs hvor i utlandet du skal studere, men se om det er mulig for deg i det landet å jobbe ved siden av under studiene. Noen land får du jobbtillatelse under studiet, om varigheten er på mer enn 3mnd. Dermed har du mulighet å sende litt penger hjem også.. 3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #17 Skrevet 20. januar 2019 8 minutter siden, Chizue skrev: Det beste er vel å selge hus, evt; ta inn en leietaker som er OK med en liten en i hus også, altså en voksen person. Da vil dere få en liten inntekt ved siden av. Spørs hvor i utlandet du skal studere, men se om det er mulig for deg i det landet å jobbe ved siden av under studiene. Noen land får du jobbtillatelse under studiet, om varigheten er på mer enn 3mnd. Dermed har du mulighet å sende litt penger hjem også.. Virker som om dette er typ 1+5 eller lignende på Bjørknes (medisin). Og da har de avtaler med universiteter i Øst-Europa. Der er det rimelig dårlig lønn samt få jobber, det er jo derfor mange polakker etc kommer til oss. Så kanskje er det beste å fokusere alt på studiene. Men jeg ville heller prøvd å komme inn i Norge slik at barnet ikke måtte være borte fra en forelder i så mange år som så ung. Evt tatt de 4 årene i f.eks Tyskland/UK eller lignende der barnet faktisk kan få en språklig fordel som det kan bruke senere. Østeuropeiske språk er vanskelige samt man får sjelden bruk for dem i norsk næringsliv. Anonymkode: fa978...ef6 4
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #18 Skrevet 20. januar 2019 Kommer ikke på annet en du alt har tenkt på: studielån, jobbe i ferier, spare opp litt. Eventuelt jobbe helger i semesteret. Kan dere låne av noen, få forskudd på arv eller ta opp litt ekstra i lån på huset? Selge noe, feks bil nr 2 om dere har? Samt minimere utgifter, selvsagt. Kan antagelig minske avdragene på lånet så dere betaler minimum av hva dere må også? Anonymkode: 02d12...4e7 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2019 #19 Skrevet 21. januar 2019 Jeg tror dere like gjerne kan selge huset, dersom det blir billigere å bo i leilighet så lenge. Kanskje samboeren din bør leie mens du er utenlands, og så kan dere ha EK i bakhånd og kjøpe på nytt når du er ferdig med studiene, om forholdet overlever. Evt leie ut huset og selv leie noe smått. Det høres kanskje pessimistisk ut, men jeg ser ikke helt hvordan dette forholdet skal overleve. Med så dårlig råd vil du antagelig ikke kunne dra hjem noe mer enn i ferier, Det betyr at du går glipp av en stor del av barndommen til barnet ditt. Barnet vil ikke bli ordentlig kjent med deg (skype erstatter ikke fysisk nærvær). Samboeren din blir aleneforelder i fire år, med all oppfølging av barnet alene, samtt praktisk og økonomisk ansvar. Det er også en grunn til å bo i leilighet og ikke hus, og å forsøke å bo billig. Du sier jo at du skal jobbe i feriene, så det blir jo nesten aldri noe tid med samboer. I tillegg setter dette et evt barn nr 2 på vent leeeenge.....først må du få ferdig skole, få deg jobb, ordne hus, og ikke minst se om dere fortsatt funker som samboere fire år fram i tid. Anonymkode: 5ec71...dc3 8
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2019 #20 Skrevet 21. januar 2019 Jeg har hatt avdragsfrihet på boliglånet i fem år pga studier Anonymkode: 2186b...855
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå