Gå til innhold

Leilighet som bare brukes av og til - hva slags mat bør jeg ha stående?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg har en jobb der jeg reiser mye, og arbeidsgiveren min har en leilighet som jeg benytter et par dager i uken i forbindelse med gjøremål i en annen by.

Jeg kommer som regel til leiligheten svært sent på kvelden, så da er det for sent å handle. Ettersom jeg reiser i flere timer med kollektivtrafikk for å komme dit, er det heller ikke aktuelt å ta med seg mat.

Jeg vil helst spise sunt, og kaste så lite mat som mulig. Pleier å ha stående egg, løk, pasta og hermetiske mat, og kjøper frukt og grønt ved behov. Nå har jeg drevet på slik et års tid, og begynner å bli skikkelig matlei. I praksis ender det dessverre med at jeg spiser en del fastfood de dagene jeg er på reise. 

Er det noen som er i tilsvarende situasjon, og som kan fortelle meg hvordan dere har løst det?

Er veldig glad i tips når det gjelder oppskrifter, e.l. 😊

Anonymkode: 9772d...5b7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Knekkebrød. Hermetisk pålegg? Er det fryseboks der?

Anonymkode: 003f3...bcb

• Liker 4
Skrevet

Du må ha fryser og mikro.

Frossen laks/ørret i porsjonspakning og frosne wok-grønnsaker. Kok fisken i mikro og stek grønnsakene i Bremykt. Det blir ikke perfekt koking av fisken, men i forhold til fastfood er det sunt og godt.

Anonymkode: b77a8...52f

• Liker 1
Skrevet

forskjellig toro+posesupper+juicekartonger. i værstefall ville jeg kjøpt feltrasjoner fra xxl eller lignende. De er sunne (men kaloririke) og gode syns jeg

• Liker 3
Skrevet

Jeg får ikke tak i hva du gjør og hva som er vanskelig og hvorfor. Disse utsagnene passer ikke sammen:

-Jeg kommer som regel til leiligheten svært sent på kvelden, så da er det for sent å handle
-kjøper frukt og grønt ved behov 
-Ettersom jeg reiser i flere timer med kollektivtrafikk for å komme dit, er det heller ikke aktuelt å ta med seg mat
-Pleier å ha stående egg, løk, pasta og hermetiske mat

Anonymkode: d2c45...b0d

• Liker 3
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Knekkebrød. Hermetisk pålegg? Er det fryseboks der?

Anonymkode: 003f3...bcb

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må ha fryser og mikro.

Frossen laks/ørret i porsjonspakning og frosne wok-grønnsaker. Kok fisken i mikro og stek grønnsakene i Bremykt. Det blir ikke perfekt koking av fisken, men i forhold til fastfood er det sunt og godt.

Anonymkode: b77a8...52f

Takk for gode tips! 🙂

Har en bitteliten fryseboks, men har ikke mulighet til å ha mikro, dessverre. I praksis tar det for lang tid med mat som må tines, men jeg spiser en del wokblanding, etc. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får ikke tak i hva du gjør og hva som er vanskelig og hvorfor. Disse utsagnene passer ikke sammen:

-Jeg kommer som regel til leiligheten svært sent på kvelden, så da er det for sent å handle
-kjøper frukt og grønt ved behov 
-Ettersom jeg reiser i flere timer med kollektivtrafikk for å komme dit, er det heller ikke aktuelt å ta med seg mat
-Pleier å ha stående egg, løk, pasta og hermetiske mat

Anonymkode: d2c45...b0d

Jeg forstår ikke hva som ikke passer sammen? 

Jeg reiser kollektivt i tre og en halv time og har med meg en del ting jeg har behov for mht. jobb. Derfor er det upraktisk å dra med seg mat på reisen. 

Ettersom jeg kommer frem sent på kvelden, er butikkene ofte stengt. Da får jeg ikke handlet. 

Jeg er ofte der ofte én dag av gangen. Noen uker er jeg i pendlerleiligheten tre dager samme uke, noen ganger går det 14 dager mellom hver gang jeg er innom. Men som regel er det to dager i uken, f.eks. mandag og fredag.

Det er vanskelig å planlegge, da jeg ofte reiser på kort varsel. 

Har av og til mulighet til å handle inn litt mat på morgenen før jobb, eller etter den første arbeidsdagen. Ofte har jeg ikke tid til både å handle og spise ordentlig middag før jeg må reise igjen.

Jeg vil helst slippe å redegjøre for timeplanen min i detalj, da jeg vil være anonym her på KG. 

Essensen er at jeg har en veldig travel hverdag, og ønsker tips til hvordan jeg kan basere meg på mat som tåler og langtidslagres, men likevel spise sunt og godt.

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg ville gått for noe Fjordland i kjøleskapet.

Ellers er jo hermetikk gode løsninger.

Jeg forstår heller ikke helt hvordan du får handlet - det er en logisk brist der. Men for all del - vi forstår at du får handlet av og til. 

Jeg tror jeg ville ha prioritert fryser fremfor mye annet - en fryseboks tar ikke veldig stor plass. Har du steikeovn? 

Skrevet
16 minutter siden, Blondie65 skrev:

Jeg ville gått for noe Fjordland i kjøleskapet.

Ellers er jo hermetikk gode løsninger.

Jeg forstår heller ikke helt hvordan du får handlet - det er en logisk brist der. Men for all del - vi forstår at du får handlet av og til. 

Jeg tror jeg ville ha prioritert fryser fremfor mye annet - en fryseboks tar ikke veldig stor plass. Har du steikeovn? 

Takk for svar! 😊 Jeg får noen ganger handlet på morgenen før jeg begynner på jobb, og noen ganger rekker jeg et litt tidligere tog når jeg kommer om kvelden. Da har jeg ti minutter på dagligvarebutikken før de stenger. På grunn av den håpløse timeplanen må jeg bli flinkere til å planlegge, ellers ender det bare med at jeg kjøper pølser på den lokale bensinstasjonen. 

Har stekeovn og en liten fryseboks, men ingen mikrobølgeovn. Spiser mye hermetikk, men sliter med å «sy sammen» til et ordentlig måltid. Ellers kan langtidsholdbar Fjordland være en god idé, forutsatt at det kan tilberedes uten mikro. 

Skrevet

Ville laget meg et bra Beredskap (og fylt opp frysen smart om du har en). Kanskje kjøpt noe jus og melk (sojamelk f.eks) som tåler stå varmt uåpnet. Nødløsninger på brød som vakumpakket rugbrød, knekkebrød, frokostblandinger. Litt pålegg som syltetøy/makrell/tunfisk/leverpostei i boks. Kanskje litt grønnsaker som sylteagurk og rødbeter som også kan stå varmt uåpnet. Også middagstørrvarer som pasta, ris, bønner, erter osv.

Ting som holder seg lenge i et kjøleskap til brødmåltider og middag er f.eks saltet kjøtt som salami og spekeskinker, brunost, majones, gulrot, i tillegg til de du har.

Frukt som epler og sitrusfrukter holder seg også leeeeenge om man har dem i kjøleskapet. 

Anonymkode: ee8d3...5c9

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Jeg har en jobb der jeg reiser mye, og arbeidsgiveren min har en leilighet som jeg benytter et par dager i uken i forbindelse med gjøremål i en annen by.

Jeg kommer som regel til leiligheten svært sent på kvelden, så da er det for sent å handle. Ettersom jeg reiser i flere timer med kollektivtrafikk for å komme dit, er det heller ikke aktuelt å ta med seg mat.

Jeg vil helst spise sunt, og kaste så lite mat som mulig. Pleier å ha stående egg, løk, pasta og hermetiske mat, og kjøper frukt og grønt ved behov. Nå har jeg drevet på slik et års tid, og begynner å bli skikkelig matlei. I praksis ender det dessverre med at jeg spiser en del fastfood de dagene jeg er på reise. 

Er det noen som er i tilsvarende situasjon, og som kan fortelle meg hvordan dere har løst det?

Er veldig glad i tips når det gjelder oppskrifter, e.l. 😊

En slik leilighet bør ha en fryser. Der kan du ha brødmat, pålegg, ost, smotieprodukter, middager og det meste annet. Langtidsmelk og juice og annet du har i din primærbolig bør da også være mulig å ha der? 

Anonymkode: b2e74...201

Skrevet

Ærlig talt, alle har tid til en tur innom butikken.

Anonymkode: 09b9b...1e6

Skrevet

Trenger ikke mikro, bare tin ferdige middager i ovnen eller i gryte. 

Skrevet

Alle leiligheter har rom til en mikrobølgeovn på 40 liter i ytre mål (2,5x3,5x4,5). Koster omtrent en handlepose: 480 kr.

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! 😊 Jeg får noen ganger handlet på morgenen før jeg begynner på jobb, og noen ganger rekker jeg et litt tidligere tog når jeg kommer om kvelden. Da har jeg ti minutter på dagligvarebutikken før de stenger. På grunn av den håpløse timeplanen må jeg bli flinkere til å planlegge, ellers ender det bare med at jeg kjøper pølser på den lokale bensinstasjonen. 

Har stekeovn og en liten fryseboks, men ingen mikrobølgeovn. Spiser mye hermetikk, men sliter med å «sy sammen» til et ordentlig måltid. Ellers kan langtidsholdbar Fjordland være en god idé, forutsatt at det kan tilberedes uten mikro. 

De fleste Fjordland blir faktisk bedre om du tilbereder dem i en kjele med kokende vann.

Gjest Blondie65
Skrevet

Vil også nevne at knekkebrød holder seg godt lenge - så hermetisk pålegg er jo også godt på knekkebrød.

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ærlig talt, alle har tid til en tur innom butikken.

Anonymkode: 09b9b...1e6

Ikke når den har stengt

Anonymkode: 553d5...be5

• Liker 9
Skrevet
14 timer siden, Vox_populi skrev:

Alle leiligheter har rom til en mikrobølgeovn på 40 liter i ytre mål (2,5x3,5x4,5). Koster omtrent en handlepose: 480 kr.

Takk for innspill! Det er dessverre ikke aktuelt med mikrobølgeovn.

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke når den har stengt

Anonymkode: 553d5...be5

TS må være utrolig sær om hun kun bruker leiligheten mellom 23 og 06.

Anonymkode: 5d1a6...617

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...