AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #1 Del Skrevet 20. januar 2019 Hei! Jeg har fått Ibux på resept av legen mot vonde armer. Det kjennes som om oversiden av hendene og armene er betente, og slik har de vært i to måneder. Tror de blir verre av pc- og mobilbruk. Spørsmålet er om Ibux kan bidra til at tilstanden går over, eller om det bare hjelper mot smertene? For dersom det bare hjelper mot sistnevnte ser jeg ikke poenget med å ta så store mengder medisin. Jeg har allerede en kronisk sykdom som gjør at jeg tar en del smertestillende. Noen som vet? Det står jo at de er "betennelsesdempende". Men om det betyr varig bedring, eller om det bare er snakk om å stilne symptomene noen timer vet jeg ikke. Anonymkode: e40c7...c2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #2 Del Skrevet 20. januar 2019 Ibux er betennelsesdempende, jeg har tatt det mot feks senebetennelse. Men man må jo ta ganske store doser.. Det finnes jo egne medisiner som kun er betennelsesdempende. Mulig du fikk ibux pga de andre medisinene ikke funker overens med andre betennelsedempende eller noe. Dette bør du snakke med legen din om for å få vite sikkert Anonymkode: 11134...684 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #3 Del Skrevet 20. januar 2019 Det står at jeg kan ta en tablett på 600 mg inntil tre ganger daglig. Kanskje det er en medisin som passer godt både for å bekjempe betennelser samtidig som de er smertestillende? Anonymkode: e40c7...c2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #4 Del Skrevet 20. januar 2019 Det er kombinert betennelsesdempende og smertestillende, ja. Jeg tror alle betennelsesdempende medisiner, utenom kortison, også er smertestillende, uten at jeg skal si det for sikkert. Den eneste ulempen er at du bør være litt ekstra forsiktig, så du ikke overbelaster noe, siden du ikke kjenner smerte så godt. Hvis du tåler Ibux bra, kan du fint gå på det over tid. Dette er noe du kan diskutere med legen din. Anonymkode: 94c94...5c7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #5 Del Skrevet 20. januar 2019 Ibux er betennelsdempende. Men vær klar over bivirkningene, spesielt ved langtidsbruk (>2 uker). Ofte gjør hvile og kanskje fysioterapi susen over tid, men har du mye smerter kan du selvfølgelig ta noe. Kosthold har også mye å si, feks er for mye omega-6 i forhold til omega-3 betennelsesfremmende. Anonymkode: 1cc4e...518 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #6 Del Skrevet 20. januar 2019 Ibux og andre NSAIDS er smertestillende og også betennelsesdempende, altså en inflammasjon (noen misforstår dette). Men hvor bra det virker på senebetennelser ol er en annen sak. Hvile er det beste, sammen med lett massasje og tøying. Etter å ha slitt med senebetennelse i mange år så er det mitt råd. Man får kjøpt ulike støtter på apotek og bandasjist. Anonymkode: cd26d...9c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2019 #7 Del Skrevet 21. januar 2019 12 hours ago, AnonymBruker said: Ibux og andre NSAIDS er smertestillende og også betennelsesdempende, altså en inflammasjon (noen misforstår dette). Men hvor bra det virker på senebetennelser ol er en annen sak. Hvile er det beste, sammen med lett massasje og tøying. Etter å ha slitt med senebetennelse i mange år så er det mitt råd. Man får kjøpt ulike støtter på apotek og bandasjist. Anonymkode: cd26d...9c6 Skjønner. Så det kan dempe en betennelse man holder på å få i et sår, men virker ikke nødvendigvis på senebetennelser som er noe helt annet? Jeg er student, og har forsøkt å "hvile" siden desember. Men på et eller annet tidspunkt bør jeg bli litt mer aktiv med oppgaveløsning og notatskriving. Anonymkode: e40c7...c2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2019 #8 Del Skrevet 21. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Skjønner. Så det kan dempe en betennelse man holder på å få i et sår, men virker ikke nødvendigvis på senebetennelser som er noe helt annet? Jeg er student, og har forsøkt å "hvile" siden desember. Men på et eller annet tidspunkt bør jeg bli litt mer aktiv med oppgaveløsning og notatskriving. Anonymkode: e40c7...c2c Nei, motsatt. Det er ikke et antibiotika, men virker mot inflammasjoner. På norsk så kaller vi begge for betennelse. Det kan virke mot senebetennelser, som er en inflammasjon, men det er ikke alltid det virker så bra. Fagfolk er uenige om dette, noen fysioterapeuter mener man ikke skal bruke Ibux eller andre NSAIDS mot senebetennelse. Du kan gå til en fysioterapeut og få behandling, det virker bedre enn Ibux ihvertfall. Anonymkode: cd26d...9c6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2019 #9 Del Skrevet 21. januar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Skjønner. Så det kan dempe en betennelse man holder på å få i et sår, men virker ikke nødvendigvis på senebetennelser som er noe helt annet? Jeg er student, og har forsøkt å "hvile" siden desember. Men på et eller annet tidspunkt bør jeg bli litt mer aktiv med oppgaveløsning og notatskriving. Anonymkode: e40c7...c2c Det hjelper ikke mot betente sår. Jeg hadde slimhinnebetennelse i hofta en gang, fikk en ukes kur (husker ikke hvor mange mg.), og ble bra. Derimot strides det siden ibux og lignende også kan føre til muskelsvinn /svakere muskulatur. Som langtidsbehandling tror jeg ikke det er bra, men det fungerte for meg. Anonymkode: 2ef9f...e50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå