AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #1 Skrevet 20. januar 2019 Mann 30 årene. Jeg leste endel da jeg var 10-13 ca. Endel faktabøker. Leste veldig lite gjennom tenårene og starten av 20 årene( bortsett fra pensumlitteratur) Startet å lese igjen da jeg var 22-23. Å lese romaner hjalp meg veldig med å håndtere ensomheten jeg følte og forvirringen( er jeg voksen nå liksom?) kom ut av lesingen i midten av 20-årene, mye depresjon, angst, søvnproblemer. Mistet troen på at jeg klarte å fullføre en roman. Trodde jeg hadde ødelagt konsentrasjonen med surfing på nettet. Klarte etterhvert å finne tilbake til lesevanene jeg hadde uten å egentlig prøve veldig. Jeg gikk fra å lese 1 bok avogtil til å lese 2 bøker ca i uken. Nå føles lesing som like naturlig som tannpuss, kaste søppel osv. Føler at det å lese har reddet livet. Grubler mindre over ting som jeg ikke får gjort noe med. Lar meg ikke så lett irritere meg over andre. Skjønner at jeg ikke er den eneste som har utfordringer. Liker å lese bøker som har karakterer som minner om meg selv. Dvs enslige voksne menn som er sære, men sammensatte. Samtidig har jeg opplevd at det å lese bøker om mennesker som lever at helt annet liv enn meg, har vekket meg. Har blitt mindre selvsentrert. Dette ble litt langt. Andre som har lignende opplevelser med litteratur? Jeg så på mange tv-serier en periode. Hadde mange gode opplevelser , men det å lese bøker fester seg mer på en måte. Legger meg tidligere på kvelden for å lese. Sover bedre. Anonymkode: e7b22...b66 6
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #2 Skrevet 20. januar 2019 lesingen reddet meg gjennom barne og ungdomsårene, er 40 år nå. sliter med angst, depresjon og ensomhet, men det å ha underholdning, være seg i form av lesing eller tv titting betyr mye. jeg får «pause»fra mitt eget tankekjør. blir dessverre mye surfing; vil skjerpe meg og lese mer bøker på sikt. så for meg er det en positiv ting. presser meg på sosiale ting, men trives best hjemme med selvvalgt underholdning😌 Anonymkode: 342b6...3f4 3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #3 Skrevet 20. januar 2019 Har sjelden ro nok til å få gjennomført en bok, men det hender at jeg kommer over bøker som det ikke går an å legge fra seg. Synes ofte bøker gjør livet mer utfordrende fordi de som du skriver fester seg på en annen måte og litt for godt noen ganger. Ser en del tv-serier og det hjelper og får reflektert over ting hvis de er gode. The Fall er en av de virkelig gode og som gir noen betraktniger i forhold til livet hvis man ser litt under overfalte historien. For min del er det hard fysisk trening til det punktet hvor jeg nesten kaster opp som gir mest ro og god søvn. Anonymkode: c239b...bd5
SoWhat? Skrevet 20. januar 2019 #4 Skrevet 20. januar 2019 Å lese bøker har nok formet meg mye som menneske. Begynte å lese bøker tidlig i tenårene, og innsikt i en større verden med så mange ulike personligheter, har nok gjort meg mye mer åpen for hvordan mennesker er, hva vi har felles, men også hvor ulikt vi kan møte ting. Jeg ville nok tenkt mye enklere og vært mer fordomsfull uten alt jeg har fått innsikt i gjennom å lese bøker; det er ikke tvil i min sjel. Det utvider horisonten ekstremt mye.
Elaine Marley Skrevet 20. januar 2019 #5 Skrevet 20. januar 2019 Ja, jeg ble mobbet og hadde det vanskelig i perioder og da ble lesing en redning for meg. Da leste jeg gjerne i friminuttene og i tenårene spesielt så leste jeg MYE. Ikke nødvendigvis så veldig tung litteratur, men det ble endel bøker i løpet av en uke. Det hjalp mye å flykte inn i forskjellige verdener med ulike personligheter og karakterer. Etter at jeg ble voksen så har det gått litt opp og ned, men jeg synes at jeg leser for lite. Det blir mye glaning på diverse skjermer og jeg merker at jeg ikke liker det så godt. Så derfor har jeg satt meg som mål å lese mer nå 1
^^Belle^^ Skrevet 21. januar 2019 #6 Skrevet 21. januar 2019 Lesingen hjalp meg gjennom den vanskeligste perioden i livet mitt. For meg er lesing terapi. Jeg klarer å skru av hjernen (noe som ellers aldri skjer), og jeg får en ro i kroppen som jeg sjelden får med andre ting. Jeg har hatt mange skjellsettende opplevelser gjennom lesing, og jeg liker å tro at bøker har formet meg som person til det bedre. Jeg har forøvrig alltid vært glad i å lese, og jeg jobber mye med å gi den samme lesegleden til mine to små.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå