Gå til innhold

Barn alene hjemme - tidsintervaller og alder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, om man har et selvstendig og trygt barn og man bor i en blokk der barnet kjenner naboer. 

Hvor tidlig kan man la barnet være alene når barnet selv sier det er ok hvis man: 

1) Går ut med hunden på kort tissetur rett utenfor blokken (5 min)?

2) Handler noe på nærbutikken og er borte ca 15 min?

3) Lar barnet gå hjem fra SFO og være hjemme alene isteden (1-2 timer)?

4) Drar på løpetur tidlig kveld, borte ca en time?

Anonymkode: f2f7c...9f8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1) 3-4 år

2) 5 år

3) 7 år

4) 7 år

Basert på eget barn, men barn er jo forskjellige. Tar utgangspunkt i at barnet har tilgang til telefon og klarer å ringe deg i punkt 2-4, ellers ville jeg ventet 1-2 år lenger.

Anonymkode: f9e02...fe4

Skrevet

Kan bare snakke ut fra min datter.... Men der var det vel omtrent sånn:

1) 4-5 år

2) 6 år

3) 7-8 år

4) Omtrent som punkt 3, avhengig av mørkredsel osv. Husker vi dro ut for å se på noen møbler på kveldstid, hun ville ikke være med, da var hun vel mellom 7 og 8.

Hun har hele veien valgt å være hjemme alene selv, og hun har aldri funnet på noe "farlig" eller noe tull. For barn som ikke er komfortable med å være alene, eller man ikke kan stole på at de ikke gjør noe rart, så må man selvfølgelig bedømme det deretter...

Skrevet

Småen på 7 år har flere ganger vært alene hjenme ca en time mens jeg er på butikken å det klarer han helt utmerket fint. I 3.klasse vurderer å ikke ha SFO å la han gå hjem etter skolen å være hjemme alene til jeg kommer hjem. Barnefaren kommer til å klikke vinkel! :P Han er helt hysterisk å mener at han ikke kan leke rett utenfor huset alene engang! Vi bor i en rolig gate der det kjører lite biler.

Anonymkode: 67fbe...6a4

Skrevet

Vi bor i blokk, men kjenner ingen naboer ungene kan gå til.

Minsten var vel ikke mer en 4 år, første gang han var alene 30 min, mens jeg hentet storesøster på trening.

Fra 5 års alder har de begge vært alene hjemme mens vi har vært i butikken eller lignende, og begge har gått alene hjem fra AKS og vært alene 1-1,5 time fra førsteklasse.

Det er viktig å lære ungene å bli selvstendige.

Anonymkode: 5b9b2...c2c

Skrevet

Jeg tror ikke barn blir selvstendige av å være alene hjemme fra de er 4-5, slik enkelte skriver over her.

Barn på den alderen trenger tilsyn, og selv om det kanskje er praktisk for foreldrene så er så unge barn ikke i stand til å ta vare på seg selv om ulykken skulle være ute. Selv mener jeg at det grenser til omsorgssvikt, men det er vel som å banne i kirka å skrive det her. 

Anonymkode: 6ad70...790

• Liker 9
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke barn blir selvstendige av å være alene hjemme fra de er 4-5, slik enkelte skriver over her.

Barn på den alderen trenger tilsyn, og selv om det kanskje er praktisk for foreldrene så er så unge barn ikke i stand til å ta vare på seg selv om ulykken skulle være ute. Selv mener jeg at det grenser til omsorgssvikt, men det er vel som å banne i kirka å skrive det her. 

Nei jeg er helt enig med deg! 4-5 åringer er altfor små til å være hjemme alene! Jeg synes også at det grenser til omsorgsvikt!

Anonymkode: 67fbe...6a4

• Liker 4
Skrevet

Da jeg var åtte så var jeg alene hjemme da jeg skadet meg stygt. Jeg må ha fått sjokk, for jeg var ute av stand til å foreta meg noe. 

Heldigvis så ringte onkelen min tilfeldigvis etter en stund, ellers kunne det ha endt ordentlig galt. 

Ja, vanligvis går det greit, men jeg kjenner til endel tilfeller der slike ulykker kunne ha vært unngått der barna klart var for unge for det ansvaret. Fire-fem er for tidlig, selv for modne barn.

Anonymkode: cc04b...5de

• Liker 2
Skrevet

Mulig jeg er over snittet høne-mor, men slik har vi hatt det i vårt hjem med begge barna:

1. Fra 6 år.

2. Fra 7-8 år. 

3. Fra 8-9 år.

4. Fra 8-9 år, men kun om besteforeldre eller andre barna kjenner godt er lett tilgjengelige om det skulle være noe. Gjelder vel egentlig punkt 3 også.

Anonymkode: f4cef...491

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig med deg!

Å etterlate 4-åringer hjemme alene i 30 min har ikke noe med å lære selvstendighet. De fleste mennesker er selvstendige, og tror mindretallet ble etterlatt alene hjemme som 4-åringer 

Anonymkode: 52388...33b

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det blir for vanskelig å svare generelt på dette, synes jeg. Det kommer veldig an på barnet, hvordan man bor og flere andre faktorer.

Vår eldste er moden for alderen, og kunne være korte stunder alene fra hun var 5 år. Hun var alene hjemme etter skolen fra første klasse, da med «hjemmetelefon» og flere kjente i nabolaget som hun kunne gått til. Korte stunder i starten, så en times tid, så litt lenger. Det har fungert fint, men jeg vet ikke om vi ville begynt like tidlig med minsten. Han er mindre forutsigbar.

Når det gjelder å løpe en tur tidlig på kvelden er jeg mer skeptisk til det. Kunne kanskje gjort det nå som hun snart er 8 år, men det har ikke vært nødvendig/aktuelt.

Endret av Sushi
Skrevet

Min snart 8-åring kan fint være hjemme alene på dagtid og se på tv eller noe (nummer 1,2 og muligens 4), men ikke på kvelden. Hun sa selv at det gikk fint en kveld, og jeg dro avgårde 20-minutter for å hente søsken, da vi kom hjem var det krise, for hun var blitt redd, trodde jeg var hjemme likevel, hadde gått rundt og lett. Og tiåringen min liker også godt å være hjemme alene etter skolen og litt på formiddagen, men ikke om kvelden. Så en del eldre enn det de fleste sier her når det er på vinteren.

Anonymkode: 60987...d8c

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, om man har et selvstendig og trygt barn og man bor i en blokk der barnet kjenner naboer. 

Hvor tidlig kan man la barnet være alene når barnet selv sier det er ok hvis man: 

1) Går ut med hunden på kort tissetur rett utenfor blokken (5 min)?

2) Handler noe på nærbutikken og er borte ca 15 min?

3) Lar barnet gå hjem fra SFO og være hjemme alene isteden (1-2 timer)?

4) Drar på løpetur tidlig kveld, borte ca en time?

Anonymkode: f2f7c...9f8

1) Kunne gjort det med vår 5-åring

2) 7 år 

3) 7-8 år

4) 8 år

Mine kvaler går først og fremst ut på om barnet vil klare å kontakte noen dersom noe skulle skje, enten meg eller hjemme hvor barnet er. Min 5-åring kunne alltids klart 15 min alene hjemme, men om noe hadde skjedd meg på butikken, vet jeg ikke om hun ville visst hva hun skulle gjort. Derfor er hun aldri lenger hjemme enn 5 min, og da er jeg stortsett bare over til naboen for å låne noe. 

Anonymkode: a3140...499

Skrevet

Her var jenta vår 5 år første gang han var alene når vi dro på butikken, og kanskje 7 år første gang hun var alene og samboer hentet meg på togstasjonen en kveld.

vi venter til etter fjerde med at hun er hjemme alene to timer før vi kommer hjem på jobb (mest pga vi bor langt unna skolen og hu må ta rutebuss). Tror hun fint hadde turt å være alene de timene nå som hun er 8 år, men vi stoler ikke helt på at hun er rutinert nok til å ta bussen alene og vite hvor hun går av osv. 

Anonymkode: 7dae2...0ff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...