Gå til innhold

Antrekk i dåp

Diva

Anbefalte innlegg

Er det egentlig noe antrekk som er "vanlig" i dåp, eller er det stort sett fritt fram?

Har bunad, men den er akkurat litt liten egentlig. Så må ha noe i bakhånd om den ikke passer...

Jeg kunne tenkt meg en lyseblå/beige/lysegrønn drakt, dvs. skjørt eller enkel kjole til knærne, lang jakke som matcher og litt spisse "slingback" sko i samme farge. Alternativt en kjole i 60-talls stil med lett utskrådd skjørt / kjole med båtutringning e.l og et sjal inntil?

Virker det for heftig?

Lange kjoler er vel ikke så aktuelt ? (er heller ikke så glad i lange kjoler da...)

Har muligens sort dress som alternativ, men synes ikke noe om helsort i den anledningen. Det er også ganske vårlig på den tida som dåpen skal være og jeg vil være litt i takt med det.

Noen som har tips, så blir jeg veldig gla´:D

Har aldri vært i dåp før, og er litt usikker...

D :)

PS: liker å pynte meg litt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syntes alle alternativene dine var veldig gode jeg. Lange kjoler er det ikke så mange av, men siden du ikke liker de så godt, er jo i grunnen det bare til din fordel :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lmari

Jeg var i dåp i helgen, og det var mye bunader å se!

Selv hadde jeg et svart skjørt, lyserosa sko, lyserosa genser med litt fin hals og et lyserosa sjal over skuldrene. Følte meg akkurat passe pyntet.

Helsort er litt trist i en dåp, synes jeg, men det du nevner høres lekkert ut. Lange kjoler blir litt for mye galla, en dåp er jo strengt tatt ingen fest.

Synes du skal gå for en sånn drakt, jeg. Det hørtes fint ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Diva ikke innlogget

Selv hadde jeg et svart skjørt, lyserosa sko, lyserosa genser med litt fin hals og et lyserosa sjal over skuldrene. Følte meg akkurat passe pyntet.

Dette hørtes jo riktig fint ut :D

Helsvart og lange kjoler har strengt tatt ikke vært noe alternativ uansett, sånn konkret i allefall.

Tenker liksom at lyse farger, evt. lyse og litt mørkere er på sin plass i dåp.

Takk for svar Vimsevips og lmari :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest happyending

-unngå å være helt svart

-unngå bare skuldre

-husk veske

-husk tilbehør

-kle deg konservativt (ingen utrigning)

-bruk sånne tynne strømper hvis du har kjole eller skjørt

I tillegg så er enten dåpen formell eller uformell.. Er den formell så kler du deg ekstra pent og ekstra konservativt.. Aldri bukser i formell dåp.. =)

(jeg har sett på shopaholic)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunad er et sikkert valg, hvis ikke så er en lys drakt som du beskriver helt perfekt, en enkel kjole, skjørt og en pen (ikke for mye glitter og stas) topp. Lang kjole kan ofte bli overpyntet.

Synes bare skuldre må være lov hvis det f.eks. er en varm sommerdag hvor en vil se at de øvrige kirkegjengerne møter opp i shorts og singlet....... Utringning må også være lov, men kanskje ikke av det dype slaget hvor en viser dype kløfter....

Rådene i Shopaholic var greie de, men nå er det ikke alle som deltar i like fornmemme dåper som Pia Haraldsen (forresten var vel ikke hun så veldig konservativ i dåpen til Prinsesse Ingrid - hadde hvertfall et superkort skjørt!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest happyending
Bunad er et sikkert valg, hvis ikke så er en lys drakt som du beskriver helt perfekt, en enkel kjole, skjørt og en pen (ikke for mye glitter og stas) topp. Lang kjole kan ofte bli overpyntet.

Synes bare skuldre må være lov hvis det f.eks. er en varm sommerdag hvor en vil se at de øvrige kirkegjengerne møter opp i shorts og singlet....... Utringning må også være lov, men kanskje ikke av det dype slaget hvor en viser dype kløfter....

Rådene i Shopaholic var greie de, men nå er det ikke alle som deltar i like fornmemme dåper som Pia Haraldsen (forresten var vel ikke hun så veldig konservativ i dåpen til Prinsesse Ingrid - hadde hvertfall et superkort skjørt!).

Man skal aldri sitte med bare skuldre i en kirke.. Så de som går i singlet i kirka har bomma ganske fatalt.. Og så skal man heller ikke se kløft, antydning til kløft eller område som kunne vært kløft.. Hvis man skal være litt prippen på det..

Men Pia Haraldsen var langt fra konservativ i dåpen til Ingrid Alexandra, hehe, hun hadde hvertfall ikke vunnet shopaholic med å opptre slik... :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal aldri sitte med bare skuldre i en kirke.. Så de som går i singlet i kirka har bomma ganske fatalt.. Og så skal man heller ikke se kløft, antydning til kløft eller område som kunne vært kløft.. Hvis man skal være litt prippen på det..

Vi hadde barnedåp en varm sommerdag og alle utenom dåpsfølget kom i sommerklær. Så flere som jeg vet er faste gjengangere i kirken som stilte i singlet og shorts. En av dem er medlem av menighetsrådet og Krf så regner jeg med at en vet hva som er akseptabelt eller ikke...........

Tror dette med at alle tror at en skal dekke seg til i kirka kommer litt fra katolske kirker, hvor de er mer opptatt av tildekking. Hva f.eks. med bruder som går med stroppløse kjoler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Uavhengig av disse "reglene" er det uansett greit å ha en fin kardigan e.l. som man dekke skuldrene litt med hvis det blir litt kjølig. Jeg hadde på meg en kjole med bare skuldre i et bryllup i fjor, og det var kjekt å ha noe å ta over seg i kirken, hvor det var litt kjølig, og utover kvelden da det ble kaldere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode svar, folkens :D

:dagensrose:

Jeg kommer nok til å velge duse nøytrale farger og en ganske enkel (men elegant) stil. Null glitter i den anleningen for min del.

Tror jeg har fått en liten pekepinn nå, og skal ut å se meg om en av dagene.

En ting er i allefall sikkert: jeg blir nok helt sikkert mer "tekkelig" enn det Pia Haraldsen var i den kongelige dåpen :lol::wink:

D. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest happyending

Vi hadde barnedåp en varm sommerdag og alle utenom dåpsfølget kom i sommerklær. Så flere som jeg vet er faste gjengangere i kirken som stilte i singlet og shorts. En av dem er medlem av menighetsrådet og Krf så regner jeg med at en vet hva som er akseptabelt eller ikke...........

Tror dette med at alle tror at en skal dekke seg til i kirka kommer litt fra katolske kirker, hvor de er mer opptatt av tildekking. Hva f.eks. med bruder som går med stroppløse kjoler?

Hva vi syns spiller egentlig ingen rolle.. Jeg er enig med deg i at det burde være det samme hva man har på seg i kirka.. Men hvis man skal være korrekt antrukket utfra hva som sømmer seg og ikke, så gjelder de reglene jeg skrev.. Kongelige og andre sosietetsfolk av gammel klasse ville ikke vist skuldrene i kirka feks.. Så Pia Haraldsen dreit seg voldsomt ut rett og slett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 15 år senere...
AnonymBruker
På 7.4.2005 den 11.57, Gjest happyending skrev:

Men Pia Haraldsen var langt fra konservativ i dåpen til Ingrid Alexandra, hehe, hun hadde hvertfall ikke vunnet shopaholic med å opptre slik... :tunge1:

Bortsett fra bruder, de kan vise skuldre og kløft.

Anonymkode: c5071...0f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

I dåpen til barnet mitt gikk folk stort sett i lyse kjoler, drakter og bunader. Selv gikk jeg i en gul litt nedenfor kneet lang sommerkjole og nude pumps. Når jeg tenker etter hadde de fleste kjoler som enten dekket skuldre, eller sjal, cardigan, genser etc. som gjorde samme nytten. Tror ikke jeg hadde tenkt noe over antrekk med mindre noen troppet opp i helsvart (siden det var en varm dag i slutten av mai), eller hvis det var et veldig minimalt antrekk type miniskjørt og stiletter. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bortsett fra bruder, de kan vise skuldre og kløft.

Anonymkode: c5071...0f1

Nei, ikke om man skal følge «reglene». 

Anonymkode: 4f722...0b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...