AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #81 Del Skrevet 23. januar 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du kanskje tenkt på at flere ønsker å ta utdanning, uten press fra foreldre og samfunnet? Du vet at det er flere type studier og ikke alle fører til 8-16 jobb? Tenker du at utdannelse kun er elektrikere, leger, advokater, lærere og sykepleiere o.l.? Hva skulle man ha gjort hvis ingen hadde utdannet seg tror du? Tror du samfunnet hadde klart seg på kun fiskere og de få med kun grunnskole som startet for seg selv, som ikke gikk konkurs etter maks 5 år? Jeg tror nok ikke du eller andre med din skolegang hadde klart deg særlig med kun grunnskole i dag. Nå trenger man bachelorgrad til noe man før kun trengte videregående til. Du måtte nok minst ha tatt yrkesfag på videregående. Tidene har forandret seg. Man kan forresten starte for seg selv etter å ha studert f.eks økonomi også, slik at man gjerne er bedre rustet til å starte et firma og kanskje holde det gående. Anonymkode: 2ef1d...08b Tenker at det er ingen vits jeg svarer deg videre, da ingenting av dette du skriver er relevant for det jeg mener. Anonymkode: 1a00a...7e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #82 Del Skrevet 23. januar 2019 Én ting til dere glemmer å faktorere inn: startkapital. En nyoppstartet bedrift trenger startkapital, noe man som regel søker om et bedriftslån til. Slik det er blitt i Norge, så låner man ikke lenger bort penger til hva som helst. Jeg har selv startet min egen bedrift, og selv den relativt lille summen jeg lånte, måtte jeg forsvare i lånemøtet med så mye estimerte budsjett og kjedelige greier at dere ikke hadde trodd det. Det at jeg da kan vise til to mastergrader, samt praksis og et kurs innenfor økonomi og ledelse, gjorde at jeg lettere fikk hele lånet. Står du uten erfaring innen bedriften du skal starte opp, vil du merke at det er betraktelig vanskeligere å få hele summen, eller lån i det hele tatt. Anonymkode: 944e1...c98 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #83 Del Skrevet 23. januar 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Støtter deg jeg. Angrer selv på at jeg ikke fulgte magefølelsen og skape noe helt eget, ble grunder eller startet å jobbe meg oppover innen noe spennende. Istedet har jeg blitt altfor påvirket til å følge samfunnets «mal», og har surra med utdannelser fordi interessen bare innebærer å fullføre fordi jeg måååå😒 Jeg digger at du kjører ditt eget race! Anonymkode: 8b20e...a95 Jepp, altfor mange blir pøst inn i skolemaskineriet uten å bli fortalt at man er ikke nødt til å gå den veien. Anonymkode: 1a00a...7e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #84 Del Skrevet 23. januar 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Der er relativt få yrker du bare kan starte opp på egenhånd, uten å trenge noe som helst form for utdanning, opplæring og praksis. Hvis alle skulle blitt gründere og enmannsforetak uten utdanning, hadde landet vært oversvømt av forretninger basert på kjøp/salg av varer, samt tjenester man kan utføre uten godkjent opplæring, som for eksempel renhold. Selv de som begynner "på gulvet", og så jobber seg oppover i en bedrift, må enten ta etterutdanning, eller de nyter godt av opplæring av folk med den relevante utdannelsen. Mener jeg at alle trenger å utdanne seg - absolutt ikke. Men man limiterer seg til et liv innenfor en relativt snever boks, dersom man ikke utforsker muligheten til å ekspandere kunnskapsnivået sitt innenfor et felt. Anonymkode: 944e1...c98 Jepp. De har laget det til slik at det er umulig. Alle skal utdannes enten de vil eller ei. Det er ikke nødvendig, men ingen forteller de unge at det går uten også. Anonymkode: 1a00a...7e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #85 Del Skrevet 23. januar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Én ting til dere glemmer å faktorere inn: startkapital. En nyoppstartet bedrift trenger startkapital, noe man som regel søker om et bedriftslån til. Slik det er blitt i Norge, så låner man ikke lenger bort penger til hva som helst. Jeg har selv startet min egen bedrift, og selv den relativt lille summen jeg lånte, måtte jeg forsvare i lånemøtet med så mye estimerte budsjett og kjedelige greier at dere ikke hadde trodd det. Det at jeg da kan vise til to mastergrader, samt praksis og et kurs innenfor økonomi og ledelse, gjorde at jeg lettere fikk hele lånet. Står du uten erfaring innen bedriften du skal starte opp, vil du merke at det er betraktelig vanskeligere å få hele summen, eller lån i det hele tatt. Anonymkode: 944e1...c98 En kan få god støtte til dette fra Innovasjon Norge, andre ordninger og forskjellige inkubatorer. Anonymkode: 1a00a...7e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #86 Del Skrevet 23. januar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det viktigste er jo til syvende og sist å tjene penger til livets opphold. Hobbyer kan man ha på siden. Jeg kunne like så greit arbeidet som lastebilsjåfør (hvis jeg hadde hatt lappen for dette) kunne tjent bedre på det enn 3årig bachelor samt studielån i tillegg. Jeg synes alle burde gjøre det de selv ønsker, og det er ikke slik at utdanning er for alle. For i realiteten er det flere bransjer hvor du faktisk tjener mer uten utdanning enn med. La oss ta et eksempel som markedsføring på BI, du sitter igjen med skolepenger-lån opp etter ørene, og det er flere innen fagfeltet som faktisk får jobb uten utdanning. Ett familiemedlem av meg startet å jobbe i DnB som ung, og jobbet seg oppover. Nå er han pensjonist med en meget god pensjonisttilværelse fordi han tjente godt (og ja, uten økonomi-utdannelse). Det er en snever beskrivelse. Men poenget mitt er at ja, utdanning lønner seg hvis det er noe du virkelig brenner for (det sier seg selv at du ikke kan jobbe som lege uten autorisasjon), men dersom man ikke har noen spesielle ønsker/lyst til utdanning ser jeg ikke vitsen med å gå noe «bare for at». Anonymkode: 8b20e...a95 Du trenger utdanning for å bli yrkessjåfør. Man kan ikke sammenligne arbeidsmarkedet for 40 år siden med 2019. Mange som nærmer seg pensjonistalder sitter på jobber de ikke er kvalifiserte til. Det er jo en av grunnene for den store lærerreformen med tilbakevirkende kraft. Anonymkode: 944e1...c98 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #87 Del Skrevet 23. januar 2019 På 20.01.2019 den 19.33, AnonymBruker skrev: Ja det kan jo diskuteres. Hvis du har tatt en utdannelse som hovslager og finner ut at du heller vil jobbe innen helsesektoren, så har din forrige utdannelse ingen relevans eller noe du kan bygge på. Og hvis du heller ikke har nok kompetanse eller får oppdrag til å leve som hovslager så har man nok kastet bort noen penger. Gjelder ikke meg menn søstera til venninna mi Anonymkode: 54624...290 les deg opp til et fagbrev aldri se deg tilbake Anonymkode: 3a7e4...6e3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #88 Del Skrevet 23. januar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du trenger utdanning for å bli yrkessjåfør. Man kan ikke sammenligne arbeidsmarkedet for 40 år siden med 2019. Mange som nærmer seg pensjonistalder sitter på jobber de ikke er kvalifiserte til. Det er jo en av grunnene for den store lærerreformen med tilbakevirkende kraft. Anonymkode: 944e1...c98 Du oppsummerer alt på en grei måte slik at jeg slipper å repetere det du sier Så jeg sier bare: Dette! Anonymkode: 2ef1d...08b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #89 Del Skrevet 23. januar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du trenger utdanning for å bli yrkessjåfør. Man kan ikke sammenligne arbeidsmarkedet for 40 år siden med 2019. Mange som nærmer seg pensjonistalder sitter på jobber de ikke er kvalifiserte til. Det er jo en av grunnene for den store lærerreformen med tilbakevirkende kraft. Anonymkode: 944e1...c98 Jepp. Og man nærmer seg den tiden da titusenvis av stillinger skal fases ut pga at automatikken tar over. Hva skal de godt utdannede gjøre da, tro? Anonymkode: 1a00a...7e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #90 Del Skrevet 23. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: En kan få god støtte til dette fra Innovasjon Norge, andre ordninger og forskjellige inkubatorer. Anonymkode: 1a00a...7e1 Jeg er inn og ut hos IN med en av bedriftene mine nå for tiden. Stol på meg, de er tøffere enn bankene. 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jepp. Og man nærmer seg den tiden da titusenvis av stillinger skal fases ut pga at automatikken tar over. Hva skal de godt utdannede gjøre da, tro? Anonymkode: 1a00a...7e1 Denne må du nesten forklare litt nærmere for meg. Anonymkode: 944e1...c98 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #91 Del Skrevet 23. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jepp. Og man nærmer seg den tiden da titusenvis av stillinger skal fases ut pga at automatikken tar over. Hva skal de godt utdannede gjøre da, tro? Anonymkode: 1a00a...7e1 Det ser jo ut som om du misser poenget gang på gang... Tror nok de det går hardest ut over er folk uten utdannelse. Tidene har forandret seg. Man kan ikke velge retning i yrkeslivet i dag slik som du eller pensjonister valge en gang før i tiden. Man hadde rett og slett ikke klart å tjene gode penger på det. Man må minst ha fagbrev. Som jeg har nevnt er nok de som har bachelorgrad de med flest muligheter i samfunnet. Forresten, penger er ikke alt. Jeg har heller lyst å jobbe med det jeg er utdannet innen å tjene 3-400 000 mindre enn en fisker, enn å være en fisker for å si det slik. Anonymkode: 2ef1d...08b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #92 Del Skrevet 23. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg er inn og ut hos IN med en av bedriftene mine nå for tiden. Stol på meg, de er tøffere enn bankene. Denne må du nesten forklare litt nærmere for meg. Anonymkode: 944e1...c98 Du har ikke hørt om at veldig mange jobber kommer til å bli tatt over av roboter i fremtiden? Anonymkode: 1a00a...7e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #93 Del Skrevet 23. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det ser jo ut som om du misser poenget gang på gang... Tror nok de det går hardest ut over er folk uten utdannelse. Tidene har forandret seg. Man kan ikke velge retning i yrkeslivet i dag slik som du eller pensjonister valge en gang før i tiden. Man hadde rett og slett ikke klart å tjene gode penger på det. Man må minst ha fagbrev. Som jeg har nevnt er nok de som har bachelorgrad de med flest muligheter i samfunnet. Forresten, penger er ikke alt. Jeg har heller lyst å jobbe med det jeg er utdannet innen å tjene 3-400 000 mindre enn en fisker, enn å være en fisker for å si det slik. Anonymkode: 2ef1d...08b Sorry, det er du som misser poenget. Anonymkode: 1a00a...7e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #94 Del Skrevet 23. januar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Sorry, det er du som misser poenget. Anonymkode: 1a00a...7e1 Haha ja du kan jo gjerne forklare hva jeg misser, som ikke du påstår at du gjør da? Det virker ut som om du tror samfunnet virker som det gjorde den gangen du var ung. Og automatisering? Da trenger man utdannelse relatert til dette. Det nytter ikke å kun ha grunnskole for å klare seg da. Det er mange jobber som er faset ut (tenk da industrien kom), men som ble erstattet med nye jobber. Anonymkode: 2ef1d...08b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #95 Del Skrevet 23. januar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har ikke hørt om at veldig mange jobber kommer til å bli tatt over av roboter i fremtiden? Anonymkode: 1a00a...7e1 Ah, her trodde jeg faktisk at vi diskuterte om et interessant tema, og så driver du bare og troller...jaja. Vel, jeg får bli robotreperatør, da! Da trenger jeg i hvert fall utdannelse. Anonymkode: 944e1...c98 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #96 Del Skrevet 23. januar 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Haha ja du kan jo gjerne forklare hva jeg misser, som ikke du påstår at du gjør da? Det virker ut som om du tror samfunnet virker som det gjorde den gangen du var ung. Og automatisering? Da trenger man utdannelse relatert til dette. Det nytter ikke å kun ha grunnskole for å klare seg da. Det er mange jobber som er faset ut (tenk da industrien kom), men som ble erstattet med nye jobber. Anonymkode: 2ef1d...08b Man trenger garantert utdannelse innen automatisering, men at det skal erstatte alle jobbene som forsvinner pga selve automatiseringen er fantasier. Det går svært fint uten utdannelse, så lenge man har jobb eller virke som ikke kan erstattes av en robot. Det du misser er at jeg sier at det skulle vært flere muligheter for unge som ikke ønsker utdannelse. Du går også krafitg i baret med setningen "Hva skulle man gjort om ingen utdannet seg". Det var overhodet ikke mitt poeng. Anonymkode: 1a00a...7e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #97 Del Skrevet 23. januar 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ah, her trodde jeg faktisk at vi diskuterte om et interessant tema, og så driver du bare og troller...jaja. Vel, jeg får bli robotreperatør, da! Da trenger jeg i hvert fall utdannelse. Anonymkode: 944e1...c98 For meg er det interessant. At du falt ut får stå for din regning. Jeg svarte bare på det du ba meg forklare. Anonymkode: 1a00a...7e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #98 Del Skrevet 23. januar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man trenger garantert utdannelse innen automatisering, men at det skal erstatte alle jobbene som forsvinner pga selve automatiseringen er fantasier. Det går svært fint uten utdannelse, så lenge man har jobb eller virke som ikke kan erstattes av en robot. Det du misser er at jeg sier at det skulle vært flere muligheter for unge som ikke ønsker utdannelse. Du går også krafitg i baret med setningen "Hva skulle man gjort om ingen utdannet seg". Det var overhodet ikke mitt poeng. Anonymkode: 1a00a...7e1 Så nå er ikke utdannelse så dumt likevel da, i følge deg? Du sier ikke at det skulle ha vært, du sier at det ER. Man må bare tenke utenfor boksen Hvilke yrker tror du er første offer for automatisering? Jo, de som man trenger ingen eller lite utdanning for å fullføre. Får litt på følelsen av at du lever i din egen boble og ikke er særlig oppdatert på samfunnet rundt deg. Om automatisering ser du bare for deg "roboter" og that's it. Resonnering lærer man forresten ved høyere utdanning, så så bortkastet er det nok ikke. Anonymkode: 2ef1d...08b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #99 Del Skrevet 23. januar 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ah, her trodde jeg faktisk at vi diskuterte om et interessant tema, og så driver du bare og troller...jaja. Vel, jeg får bli robotreperatør, da! Da trenger jeg i hvert fall utdannelse. Anonymkode: 944e1...c98 Haha, dagens!😂 Så klart ab7e1 troller. Håper iallfall det. H*n høres ut som verste konspirasjonsteoretiker'n. «Robotane kjem!»😱 Anonymkode: afad0...2f9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #100 Del Skrevet 23. januar 2019 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jepp. De har laget det til slik at det er umulig. Alle skal utdannes enten de vil eller ei. Det er ikke nødvendig, men ingen forteller de unge at det går uten også. Anonymkode: 1a00a...7e1 Hahaha, enda mer konspirasjonsteori! Hvem er «de», og hvordan har de klart å gjøre det nødvendig å utdanne seg innenfor alle yrker? Kanskje fordi man må det? Skulle gjerne likt å se den vanvittige suppa av forsikringssaker og det som verre er, når folk uten utdanning starta opp rørleggerbedrifter! Eller folk som droppa ut i 9. klasse skulle vært regnskapsfører eller revisor?😂 Anonymkode: afad0...2f9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå