Gå til innhold

Hjelp! Oppdaget stor feil i folkeregisteret, kan jeg bli straffet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Oppdaget plutselig at jeg ikke har meldt inn flytting/eller at det har blitt registrert, om at jeg flyttet ut av min hjemkommune i 2015 for å studere. Mener på å ha meldt det inn, men hadde det svært tøft psykisk den gang så husker ikke helt...

Har etter dette bodd to forskjellige steder om det spiller noen rolle. Har aldri mottat stønader eller lignende. Har tatt opp studielån og har fullført min bachelor. Jobber nå i kommunen jeg nå bor i, og siden jeg ikke er folkeregistrert her så skatter jeg vell til feil kommune??

Så hva gjør jeg nå?? Skjønner jo at dette kan være straffbart, og er nå veldig nervøs for hva som skjer om jeg kontakter folkeregisteret for å informere om feilen... Får man mye i bot? Blir det strengere straff? Eller ser de litt mellom fingrene på slike «småglipp»??

Håper på svar. På forhånd takk!

Hilsen bekymret 22 åring...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du gå innom folkeregisteret å snakke med dem?

Anonymkode: 3d406...d68

Skrevet

Man må ikke bytte folkereg. adresse når man flytter for å studere. 

Jeg ventet også et halvt år med å melde flytting til ny kommune etter endte studier, rett og slett fordi det tok en stund å finne en fast plass å bo. Meldte flytting i folkeregisteret på vanlig måte med en gang jeg fant med permanent og hørte aldri noe mer om det. 

Anonymkode: d960a...9d4

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Har du endret postadresse på posten da? Jeg har endret adresse en måned for sent før, du blir nok ikke straffet for det. Det er bare at du har ikke noen rettigheter fra den kommunen du er i hvis du ikke er registrert i den

Anonymkode: ca85f...672

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke nødvendig. TS trenger bare å bytte adresse på nett. 

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er ikke nødvendig. TS trenger bare å bytte adresse på nett. 

Ok. Foreslo det bare siden hun var så i tvil og nervøs.

• Liker 1
Skrevet

Vet flere forteller at de byttet 1mnd/6mnd for sent, og at det gikk fint. Men her er det jo snakk om snart fire år... 

Skal jeg melde tilbake i tid tenker dere? Eller fra og med i dag, og dermed «late» som at keg først flyttet nå..?

Skrevet

Bare meld flytting snarest mulig, så går det greit. Du skulle meldt flytting da du begynte å jobbe, ikke da du begynte å studere. Hvis ikke du har jobbet i 4 år er det ikke 4 år for seint.

Anonymkode: 1aefd...8fd

• Liker 3
Skrevet

Altså, jeg flyttet ut for å studere i 2006. Etter litt studier, jobbing og studier igjen ble jeg samboer i 2014. Da meldte jeg flytting til folkeregisteret fra adressen til foreldrene mine. Ingen som reagerte etter 8 år i alle fall, så tror det skal gå fint for deg og😇

Anonymkode: cb054...8a3

• Liker 1
Skrevet

Gå på nettet og meld flytting fra nå så går det helt fint 

Anonymkode: 9157b...7ec

Skrevet
3 timer siden, Michaelablom skrev:

Hei!

Oppdaget plutselig at jeg ikke har meldt inn flytting/eller at det har blitt registrert, om at jeg flyttet ut av min hjemkommune i 2015 for å studere. Mener på å ha meldt det inn, men hadde det svært tøft psykisk den gang så husker ikke helt...

Har etter dette bodd to forskjellige steder om det spiller noen rolle. Har aldri mottat stønader eller lignende. Har tatt opp studielån og har fullført min bachelor. Jobber nå i kommunen jeg nå bor i, og siden jeg ikke er folkeregistrert her så skatter jeg vell til feil kommune??

Så hva gjør jeg nå?? Skjønner jo at dette kan være straffbart, og er nå veldig nervøs for hva som skjer om jeg kontakter folkeregisteret for å informere om feilen... Får man mye i bot? Blir det strengere straff? Eller ser de litt mellom fingrene på slike «småglipp»??

Meld flytting og avslutt bekymringstankene dine. 

Anonymkode: 603c3...7d3

• Liker 3
Gjest Lily_88
Skrevet

Meld flytting, har ingenting å si hvilken kommune du skatter til, ingen som sa i fra når jeg skattet til feil kommune i 6 år 😊 flyttet for å studere, fikk jobb og kjøpte hus i studiebyen.

Tror den fattige høyre-kommunen jeg flyttet fra ble glad for de penga de fikk😅

Skrevet

Dette er ikke straffbart, og du får ingen bot :) Ta det helt med ro! 

Gå inn på skatteetaten.no og meld flytting nå, du. Fra f eks 1.1.2019. Det går helt fint! 

Anonymkode: 0a039...95e

• Liker 2
Skrevet

Tusen takk for alle svar!❤️

• 5 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg glemte og melde flytting og det var feil på systemet når jeg skulle melde in sån 11 dager etter jeg flyttet. Nå har jeg meldt in flytt på 1 mnd etterkant men jeg bor hos en veninne og har ikke leiekontrakt. Er dette ulovlig vil jeg få bot? 

Anonymkode: b3804...60f

AnonymBruker
Skrevet

Skjer absolutt ingenting. Eksen min flyttet fra mitt hus for 6 år siden og han har enda ikke meldt flytting. Har sendt inn avvik skjema til folkeregisteret men skjer fortsatt ingenting. 

Anonymkode: 94419...958

AnonymBruker
Skrevet
Michaelablom skrev (På 20.1.2019 den 16.40):

Hei!

Hvordan mener du at noen skal kunne kontrollere dette? Sånn bortsett fra å finne denne tråden, og søke på om profilnavnet ditt eksisterer i folkeregisteret og se om opplysningene her stemmer med med navnet?  (En lite gjennomtenkt sak.fra ts sin side?)

Bytt adresse nå når du har oppdaget feilen, og gå videre i livet som om ingenting har skjedd. Du har gjort en feil, oppdaget den og retter nå opp i dine feil. 

AnonymBruker skrev (På 20.1.2019 den 16.43):

Hvilken verden lever du i? Folkeregisteret ligger under Skatteetaten. Der kan man ikke bare gå innom, uten å booke en time i forkant. For å få en avtale så må man først så i telefonkø, en evighet, for så å få beskjed om å sende en epost, så kan de vurdere om man trenger en timeavtale eller om man selv, i dette tilfellet, mest sannsynlig bare må ordne opp selv på nettet. TS er i jobb, hun bruker forumet og altså internett. Da kan hun og bytte adresse selv, uten en prosess med Skatteetaten og Folkeregisteret. 

Anonymkode: 603c3...7d3

AnonymBruker
Skrevet

Tipper TS har rukket å melde flytting på over fem år :P

Anonymkode: 07f67...021

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på hva som driver folk til å ta opp igjen en fem år gammel tråd for å komme mef et innlegg som tilfører absolutt ingenting.

Anonymkode: bb482...4d5

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...