AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #1 Skrevet 20. januar 2019 Har sett en tråd hvor folk svarer på når de kjøpte sin første bolig, men mange av svarene er fra over 15-20 år siden hvor det ikke var krav om EK eller maks 5x inntekt. Når "bør" man få kjøpt bolig på egenhånd i dagens boligmarked? Når klarte dere det? Hvor lenge sparte dere opp EK? Hvor lenge hadde dere vært i fast jobb? Fikk dere hjelp fra foreldre? Er selv ferdig studert i midten av 20-årene (årsstudium+master). Håper da å få kjøpt ganske raskt etter at jeg er i jobb. Anonymkode: 4fa3e...947
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #2 Skrevet 20. januar 2019 Får ikke hjelp av foreldrene mine. Sparer nå ca. 13 000 i måneden - bor i kollektiv, prøver å bruke lite penger. Det blir 156 000 i året. For en leilighet til 2,3 millioner trenger jeg 345 000 i egenkapital, så det klarer jeg på litt over to år. Men problemet er at jeg har høyt studielån, og det trekkes jo fra hva jeg kan låne. Med min inntekt minus studielån får jeg ikke låne mer enn 1,8 millioner. Så pga. studielånet mitt må jeg nok spare i omtrent 3 år før jeg får nok egenkapital. Er singel - hadde vært mye lettere om jeg hadde noen å kjøpe med. Men 3 - 4 år er ikke så ille. Anonymkode: aab61...ba0 3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #3 Skrevet 20. januar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Får ikke hjelp av foreldrene mine. Sparer nå ca. 13 000 i måneden - bor i kollektiv, prøver å bruke lite penger. Det blir 156 000 i året. For en leilighet til 2,3 millioner trenger jeg 345 000 i egenkapital, så det klarer jeg på litt over to år. Men problemet er at jeg har høyt studielån, og det trekkes jo fra hva jeg kan låne. Med min inntekt minus studielån får jeg ikke låne mer enn 1,8 millioner. Så pga. studielånet mitt må jeg nok spare i omtrent 3 år før jeg får nok egenkapital. Er singel - hadde vært mye lettere om jeg hadde noen å kjøpe med. Men 3 - 4 år er ikke så ille. Anonymkode: aab61...ba0 Hvor gammel er du da? Og når ble du ferdig som student? Hadde du spart noe før du var ferdig studert? Synes du er veldig flink! Jeg ender også opp med høyt studielån, rundt 500 000 pga. utveksling. Anonymkode: 4fa3e...947
Sialove Skrevet 20. januar 2019 #4 Skrevet 20. januar 2019 Arvet penger til EK, og siden vi er to så ble det lettere å få høyere lån. Hvor skal du kjøpe, Oslo?
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #5 Skrevet 20. januar 2019 5 minutter siden, Sialove skrev: Arvet penger til EK, og siden vi er to så ble det lettere å få høyere lån. Hvor skal du kjøpe, Oslo? Sannsynligvis Trondheim. Muligens Bergen hvis jeg flytter hjemover, men blir en av dem. Anonymkode: 4fa3e...947
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #6 Skrevet 20. januar 2019 Jeg var 25 år. Jeg hadde 600k i oppsparte midler + 400k i arv. Jeg har spart til hus siden jeg fikk min første ukelønn. Jobbet det meste av fridager siden ungdomskolen, sparte tidlig i BSU og hadde hell med sparing i fond. Hadde i underkant av 300k i studielån. Jeg kjøpte etter at jeg hadde vært i jobb i nesten et år. Jeg var fast ansatt og hadde en grunnlønn på en halv million. Allikevel så tok det måneder før jeg fant noen som ville gi meg lån. Årsaken var at den forrige selvangivelsen var fra før jeg fikk full jobb, og at de første lønnsslippene var feil (hjalp ikke med brev fra arbeidsgiver der årslønnen ble bekreftet). Endte opp med å bare få låne 1,5 millioner. Anonymkode: 3e52b...f7f
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #7 Skrevet 20. januar 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Hvor gammel er du da? Og når ble du ferdig som student? Hadde du spart noe før du var ferdig studert? Synes du er veldig flink! Jeg ender også opp med høyt studielån, rundt 500 000 pga. utveksling. Anonymkode: 4fa3e...947 Nå er jeg 26, jeg var 25 da jeg var ferdig som student. Jobbet nå fulltid i litt over et år. Jeg jobbet også da jeg var student, både deltid gjennom året og fulltid om sommeren, men mye av disse pengene gikk med til å overleve. Jeg var også på et par ferier, og til og med korte, enkle ferier krever en god slant. Jeg har spart opp littegrann fra tiden som student (ca. 100 000), men det er så lite at jeg ikke regner det med. Må jo ha litt penger til å kjøpe litt møbler og annet man trenger når man har egen leilighet. I tillegg så regner jeg en del av de pengene som "bufferen" min. Anonymkode: aab61...ba0
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #8 Skrevet 20. januar 2019 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg var 25 år. Jeg hadde 600k i oppsparte midler + 400k i arv. Jeg har spart til hus siden jeg fikk min første ukelønn. Jobbet det meste av fridager siden ungdomskolen, sparte tidlig i BSU og hadde hell med sparing i fond. Hadde i underkant av 300k i studielån. Jeg kjøpte etter at jeg hadde vært i jobb i nesten et år. Jeg var fast ansatt og hadde en grunnlønn på en halv million. Allikevel så tok det måneder før jeg fant noen som ville gi meg lån. Årsaken var at den forrige selvangivelsen var fra før jeg fikk full jobb, og at de første lønnsslippene var feil (hjalp ikke med brev fra arbeidsgiver der årslønnen ble bekreftet). Endte opp med å bare få låne 1,5 millioner. Anonymkode: 3e52b...f7f Har blitt veldig økonomisk med årene, men i min ungdom og til langt uti tjueårene sløste jeg bort alt som kom inn på konto. Tenker ofte på hvor jeg kunne vært om jeg begynte så tidlig som deg og sparte absolutt alt... Anonymkode: c761c...b81 5
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #9 Skrevet 20. januar 2019 Jeg var 22 år da jeg kjøpte min leilighet til 2 millioner. Skal sies at jeg ikke hadde noe egenkapital, men en fantastisk mamma og pappa som er kausjonister! Har pusset opp hele leiligheten så de er ikke kausjonister lenger. Har bodd her i 5 mnd og leiligheten har gått opp 1 million! Anonymkode: 32f2f...422
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #10 Skrevet 20. januar 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Har sett en tråd hvor folk svarer på når de kjøpte sin første bolig, men mange av svarene er fra over 15-20 år siden hvor det ikke var krav om EK eller maks 5x inntekt. Når "bør" man få kjøpt bolig på egenhånd i dagens boligmarked? Når klarte dere det? Hvor lenge sparte dere opp EK? Hvor lenge hadde dere vært i fast jobb? Fikk dere hjelp fra foreldre? Er selv ferdig studert i midten av 20-årene (årsstudium+master). Håper da å få kjøpt ganske raskt etter at jeg er i jobb. Anonymkode: 4fa3e...947 Vet ikke hva du har studert eller hvor oppegående du er, men vil bare informere om at vi har hatt en eventyrlig opptur, og prisene og lønningene er dertil, når du "kjøper" en bolig til dagens verdi som er skyhøy, løper du risikoen for at det kommer nedgangstider fremover og lønn og boligpris kan synke. Historisk avkastning er ingen garanti for fremtidig avkastning Vet ikke hvorfor du har hastverk jeg, men jeg ville fokusert på å skaffe meg høy formue nå som lønninger er så latterlig høye, også fokusert på mer varige verdier på et lavere prisnivå, men det er MEG, og du spør MEG, så svarer JEG, men du må ta dine valg basert på din risikoapetitt Lykke til Anonymkode: c99e3...8a5
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #11 Skrevet 20. januar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg var 22 år da jeg kjøpte min leilighet til 2 millioner. Skal sies at jeg ikke hadde noe egenkapital, men en fantastisk mamma og pappa som er kausjonister! Har pusset opp hele leiligheten så de er ikke kausjonister lenger. Har bodd her i 5 mnd og leiligheten har gått opp 1 million! Anonymkode: 32f2f...422 Ok så en bolig ble kjøpt for 2 millioner og pusset opp for ukjent antall kroner og etter ukjent antall år er den verdt 1 million kroner mer, det var interessant å høre takker for at du delte denne informasjonen med oss. Anonymkode: c99e3...8a5 3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #12 Skrevet 20. januar 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Har sett en tråd hvor folk svarer på når de kjøpte sin første bolig, men mange av svarene er fra over 15-20 år siden hvor det ikke var krav om EK eller maks 5x inntekt. Når "bør" man få kjøpt bolig på egenhånd i dagens boligmarked? Når klarte dere det? Hvor lenge sparte dere opp EK? Hvor lenge hadde dere vært i fast jobb? Fikk dere hjelp fra foreldre? Er selv ferdig studert i midten av 20-årene (årsstudium+master). Håper da å få kjøpt ganske raskt etter at jeg er i jobb. Anonymkode: 4fa3e...947 Hei! Jeg og min samboer hadde 300 000 til sammen, vi hadde spart i 2 år, men vært strenge på hva vi bruker penger på. Banken ser jo på det og at vi aldri har hatt noe annen gjeld eller merknader på oss. Han har hatt fast jobb siden han var 17-18 og jeg siden jeg var 19. Ingen av oss har studiegjeld. Vi kjøpte i fjor, da vi var 25, en tomannsbolig hvor vi kunne velge å ha med 2. etasje. Vi hadde råd til den uten kausjonist, men faren hans ville hjelpe oss med 300 000 så vi fikk med 2. etasjen. Vi fikk lån til 2.5 mill. Vi har i tillegg en sønn på 1 år. Anbefaler sparebank 1. Anonymkode: 2a12a...737
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #13 Skrevet 20. januar 2019 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg var 22 år da jeg kjøpte min leilighet til 2 millioner. Skal sies at jeg ikke hadde noe egenkapital, men en fantastisk mamma og pappa som er kausjonister! Har pusset opp hele leiligheten så de er ikke kausjonister lenger. Har bodd her i 5 mnd og leiligheten har gått opp 1 million! Anonymkode: 32f2f...422 Alltid like gøy å lese slike tilbakemeldinger i tråder som dette, men jeg skjønner ikke helt hvordan du fikk dette til. Siden du ikke hadde egenkapitalen selv regner jeg med at du heller ikke selv betalte for oppussingen? Det er så klart veldig bra for deg som har foreldre som kunne hjelpe deg med dette, men trist om mange der ute får for seg at dette er normen. Å ha foreldre som kausjonerer er et gode, og det er noe som rett og slett alle foreldre ikke kan gjøre (pga. dårlig økonomi). Anonymkode: aab61...ba0 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #14 Skrevet 20. januar 2019 Kjøpte min første bolig i Oslo i 2014. Betalte 2 mill blank, hadde spart opp 300 tusen ved å jobbe ved siden av studiene/BSU. Var da 24 år. Lån på 1,7 mill uten medlåntaker. Hadde studielån på 300 tusen. Solgte den boligen i 2017 til 2,9 mill. Så da hadde jeg plutselig 1,3 mill i EK. Hadde betalt ned ca 100 tusen på de tre årene. Kjøpte så en bolig i Trondheim i 2017 til 2,5 mill. Har lån på 1,5 nå + studielån. Brukte resterende til å pusse opp hele kåken. Verdivurdering forrige uke sa 3,1 mill. Så håper jeg finner en å kjøpe større bolig med neste gang jeg flytter. Men jeg har vel kanskje hatt litt flaks med salgs/kjøpstidspunkt. Anonymkode: 46e23...461
sommermor Skrevet 21. januar 2019 #15 Skrevet 21. januar 2019 Du nevner boligmarkedet for en del år siden. Da bør du også huske at rentene var mye høyere enn de er nå.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2019 #16 Skrevet 21. januar 2019 Jeg hadde ikke spart noe. All ek var med hjelp fra mine utrolig snille foreldre. Jeg betalte de til bake etter 2 år, da hadde boligen økt såpass mye + at jeg hadde betalt ned, at jeg kunne de bake ek inn i boligen. Anonymkode: 50978...6e6
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2019 #17 Skrevet 21. januar 2019 Jeg hadde ikke spart en krone, eneste grunnen for at jeg fikk kjøpt er takket være arv. Anonymkode: 5c7da...93b
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2019 #18 Skrevet 21. januar 2019 Kjøpte 2-roms leilighet til 1,5 mill i 2016, var da 25 år. Fikk privat lån til ek fra min mor, så jeg kunne fortsette bsu-sparing. Gjorde en del enkel oppussing selv. Solgte med gevinst på over 600 000, og kunne da kjøpe rekkehus med samboer med gevinsten som egenkapital og våre to lønninger som grunnlag for å få lån Anonymkode: 39c87...7ab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå