AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #1 Skrevet 20. januar 2019 Man hører ikke så ofte om småbarnsforeldre som sliter med grensesetting, mulig dette er et noe tabubelagt tema. Men jeg lurer på, hvis en pedleder får inntrykk av at foreldre sliter med grensesetting, hva gjør pedleder videre da? Innkaller til samtale med foreldrene? Anbefaler foreldreveiledning, eller har pedleder plikt til å ringe barnevernet hvis foreldrene har store problemer med å sette grenser for barna? Anonymkode: 3b29b...d68
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #2 Skrevet 20. januar 2019 Jeg skulle ønske at det skjedde med de foreldrene som har en tråd gående nå hvor de beskriver at de mater sin snart fem år gamle datter. Anonymkode: c3b94...113 5
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #3 Skrevet 20. januar 2019 Pedleder kan vel ikke gjøre så mye annet enn å anbefale kurs. Det er foreldrenes valg å la barna styre i hjemmet og pedagogens plikt å sette grenser for barnet i barnehagen. Anonymkode: 047ea...a3b 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #4 Skrevet 20. januar 2019 Det kommer vel litt an på hvor mye denne manglende grensesettingen går utover barnet. Kan ikke tenke meg at dette alene er grunnlag for at pedleder melder foreldre til barnevernet. Da bør det være andre alvorlige årsaker i tillegg inne i bildet. Anonymkode: ea174...22a 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #5 Skrevet 20. januar 2019 Om manglende grensesetting går utover vanlig utvikling og samhandling med andre så settes det nok igang tiltak. Det skulle bare mangle. Anonymkode: 01a5a...26f 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #6 Skrevet 20. januar 2019 I verstefall så kan se selvsagt ringe barnevernet. Det gjorde barnehagen vår med barnefaren. De prøvde å få til møte med far før dette men han hadde manfe unnskyldinger hele tiden for å ikke komme. Til slutt sendte de bekymringsmelding på far til BV. Anonymkode: 0f4d0...b6d
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #7 Skrevet 20. januar 2019 Når mener du at man får inntrykk av at foreldre sliter med grensesetting? Anonymkode: b59b3...3f8
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2019 #8 Skrevet 21. januar 2019 Nå kommer det vel an på omstendighetene, men dersom pedleder har det inntrykket så blir nok foreldre i første omgang kalt inn til et møte. Tror det er viktig å høre hva foreldrene selv tenker og om de har noen bekymringer selv i forhold til barnets utvikling. Litt off topic (men samtidig ikke): Jeg snakket med ei som var barnevernspedagog en gang, og hun hadde et barn med asperger som ikke ble diagnostisert før langt oppi barneskolealder. Hun fortalte at selv hun fikk mye pes og ble anklaget for å ikke ha satt grenser nok for sønnen sin pga utargering i barnehagen. Først når han fikk diagnose og foreldrene og alle rundt forstod han bedre, så innså hun at "vanlig" oppdragelse ikke var nok og at de måtte håndtere han på en annen måte enn de andre barna de hadde fra før. Poenget mitt er at det er fryktelig lett å komme med antakelser om både det ene og det andre, men fasiten sitter man sjelden på og man bør ha litt ydmykhet på at man kan ha tatt feil. Anonymkode: 8e073...69a 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2019 #9 Skrevet 21. januar 2019 Det er nok mye mer vanlig med manglende grensesetting, enn det du oppfatter. Det er maange minisjefer i norske hjem. Om pedleder opplever at foreldrene sliter med grensesetting så vil dette være tema på foreldresamtalene. Det er vanligvis to av dem i året, men er det behov for fler så kan det også avtales. Manglende grensesetting er ikke grunnlag nok i seg selv for å sende bekymringsmelding. Men er alvorlighetsgraden såpass stor at det grenser til omsorgssvikt, så kan det jo bli et tema. Anonymkode: 781d4...adf
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2019 #10 Skrevet 21. januar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nå kommer det vel an på omstendighetene, men dersom pedleder har det inntrykket så blir nok foreldre i første omgang kalt inn til et møte. Tror det er viktig å høre hva foreldrene selv tenker og om de har noen bekymringer selv i forhold til barnets utvikling. Litt off topic (men samtidig ikke): Jeg snakket med ei som var barnevernspedagog en gang, og hun hadde et barn med asperger som ikke ble diagnostisert før langt oppi barneskolealder. Hun fortalte at selv hun fikk mye pes og ble anklaget for å ikke ha satt grenser nok for sønnen sin pga utargering i barnehagen. Først når han fikk diagnose og foreldrene og alle rundt forstod han bedre, så innså hun at "vanlig" oppdragelse ikke var nok og at de måtte håndtere han på en annen måte enn de andre barna de hadde fra før. Poenget mitt er at det er fryktelig lett å komme med antakelser om både det ene og det andre, men fasiten sitter man sjelden på og man bør ha litt ydmykhet på at man kan ha tatt feil. Anonymkode: 8e073...69a Veldig godt poeng du kom med i siste del her. Så viktig! Anonymkode: ea174...22a
Liven_ Skrevet 21. januar 2019 #12 Skrevet 21. januar 2019 Hadde bv tatt seg av alle som sliter med grensesetting ville bv eksplodert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå