Gå til innhold

Vi krangler om økonomi for første gang, og vi har vært gift i over 20 år.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min og jeg har veldig ulike interesser. Jeg er glad i hage, interiør og reiser. Hadde det vært opp til han hadde vi bodd i den første rønna vi kjøpte, med villmarks-brystning, glassfiberstrie og iskalde gulv. Han har mast om båt siden ungene var små. Han har abonnert på båter på Finn siden han opprettet bruker, og jeg har måttet se på hver eneste en. Jeg har ikke likt en eneste en. Grunnen er at vi har hatt båt en gang. Den havarerte og tok inn vann. De minuttene jeg sto der klissvåt i redningsvesten min og ventet på redningsskøyta, med 13 grader i vannet og land knapt i sikte, er de lengste minuttene i mitt liv. Det var ikke så gøy i utgangspunktet, men den opplevelsen satt sluttstrek for meg.

Så vi har bygget hus, og jeg har tatt med ungene på ferier. Etterhvert begynte han og nevne urettferdigheten, og for et par år siden tok samvittigheten min overhånd og jeg gikk med på båtkjøp. Mannen min hadde selvfølgelig ei liste klar på Finn, og jeg fikk æren av å velge. Både størrelse og pris varierte veldig på lista, men med tanke på tidligere erfaringer var det åpenbart at jeg ikke kom til å velge en 50 år gammel båt. Ungene våre har vokst seg mange meter lange (føles sånn), så de minste båtene utgikk også. Og da var det i grunnen bare et par alternativer igjen, betydelig dyrere enn hva jeg ble forespeilet, noe jeg mistenker var med hensikt. Mannen min har vridd det til at båtkjøpet var mitt valg. Det irriterer meg, for jeg ønsket meg ikke båt, jeg ga etter for guilt trippingen til mannen min. Men nå som avgjørelsen er tatt er jeg engasjert og positiv, for han fortjener å kose seg uten klump i magen.

Det har gått fint, vi har ikke ringt redningsskøyta en eneste gang. Men jeg er ikke noe båtmenneske, noe som kom ble veldig tydelig i sommer. Båten må jo brukes når det er pent vær, for hvem vet når det skjer igjen? I sommer førte det til sammenhengende båtsesong fra påske til midten av juli, inkludert 3 uker ferie. Da var savnet etter ungene (de gidder ikke være med), skygge og tomatene hjemme for stort, og jeg krevde pause. Det førte til dårlig stemning, som igjen ga dårlig samvittighet. Det er dumt å ha båt når man ikke brukte den. Og det var jo jeg som ville ha den båten! (Jeg ville ikke det!!!)

I høst skjedde noe rart, vi fikk plutselig veldig stram økonomi. Jeg snudde på hver krone, men likevel måtte vi ta av bufferkontoen for å klare oss til neste lønning. Mannen min har delvis provisjonslønn, og i høst var det visst trått. Alt vi tjener går i en felles pott, lån trekkes automatisk, mannen betaler regninger, jeg handler og overskuddet går til bufferkontoen. Den har ikke jeg tilgang til, men jeg tok hans ord for at den ble slanket. Jeg sparte inn der jeg kunne og la meg med klump i magen hver kveld.

Samtidig ble plutselig båten vår upraktisk, treig og umoderne. Det har jeg jo påpekt selv?! Joda, jeg har kommentert båter som er mer strømlinjeformede enn vår, men jeg er ganske tilfreds så lenge jeg slipper og ringe redningsskøyta. Og vi har åpenbart ikke råd! Likevel får jeg tilsendt Finn-annonser av båter som båre er større og nyere. Og dyrere. Det skurrer, ikke sant? Så jeg sporet opp denne bufferkontoen og oppdager til min overraskelse at mannen min har overført mange titusener over flere måneder. Ikke rart økonomien var trang! Og det er ikke tvil om hva pengene EGENTLIG er tiltenkt: Mellomlegg til båt. Og dermed kom den første krangelen på mange år.

Nå er det en slags stillingskrig her. Han har lyst på båt, jeg har lyst til å pusse opp. Så her sitter vi med en svært romslig bufferkonto. I norske kroner kunne jeg oppgradert hele stua, i aqua-schilling kunne han fått flybridge og 3 fot til. Men vi skal ikke røre den bufferkontoen og i tillegg skal vi visst fortsette og snu på hver krone!

Er det rettferdig at han bestemmer det alene? Og ville det ikke vært mer rettferdig at halvparten av pengene som nå skal inn på bufferkontoen, gikk inn på min sparekonto, slik at vi satt på et likt beløp (som ikke skal røres)? Jeg hater å krangle, men jeg kjenner at jeg er nebbete og litt passivagressiv. Jeg vil ikke ha båt, han vil ikke ha status-hus. Skal vi begge gi oss og selge både hus og båt, flytte i leilighet og bruke overskuddet på pensjonssparing, eller noe tilsvarende morsomt?

Anonymkode: 2adf3...e03

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke han ta opp et eget lån og spare selv til båt? Så sier du at du har ikke glede av båt, så han blir nok mye alene i den båten. Det er hans hobby- ikke din.

Så kan du spare og eventuelt ta opp lån for å pusse opp huset. Men, her må også han bidra, for bedre levestandard verdiprisstigningen vil komme dere begge til gode. Han burde også tenke langsiktig her, det vil lønne seg med en grundig oppussing i lengden. Men du bør kanskje også lempe litt på kravene dine, kanskje ikke gå for det dyreste av det dyre når dere velger hvordan det skal se ut.

Båt er tapsprosjekt på lik linje som bil. Du kan jo spørre ham om han vil være med å kjøpe Feks hest til deg? Og ha den i en stall til 4000 kr i mnd?! Hvis det er kun din hobby så burde jo betale det selv! 

Anonymkode: 01917...107

• Liker 7
Skrevet

Jeg hadde blitt rasende om min mann hadde overført penger fra brukerkontoen til sitt eget prosjekt. 

Kanskje dere kan bli enig om at dere har en konto for båt og en for oppussing, sånn at begge deler blir prioritert. 

Når det gjelder båtliv, så tenker jeg at han kan ikke bli sur Om du ikke ønsker å tilbringe flere uker på den. Om du er med en uke, eller noen dager så kan han være på båten resten.

Ellers så tenker jeg at en time eller to hos samlivsrådgiving kan være nyttig. Sånn at begges saker kommer frem med en 3.person til stede.

Lykke til 

Anonymkode: 74140...6f2

• Liker 26
Skrevet

Dere har begge like sterke meninger og ingen vil gi seg. kompromiss? En billig båt og noe lite oppussing? Eller ingen av delene... Et alternativ er jo å bo mindre om det er mulig, selge og kjøpe mindre som ser bedre ut. 

Anonymkode: 7b8d7...323

Skrevet

Ingen av dere har rett til å bestemme over bruken av den andres penger. Her synes jeg ikke du tenker helt riktig. Men han har selvsagt ikke rett til å lyge til deg om felles penger. Det er et svik.

Anonymkode: c9c32...36d

• Liker 4
Skrevet

Først og fremst hadde jeg blitt rasende pga løgnene han har kommet med rundt økonomien. Du har slanket forbruket maksimalt fordi det var trange tider, og så er det hele bare løgn? Det hadde blitt en kjempeoppvask her hadde mannen min gjort noe slikt.

Så til båten. Skal dere ha ny båt må det være fordi dere begge har like stor glede av båten. Det har dere ikke nå siden du opplagt ikke er et båtmenneske, og i tillegg vil ikke barna heller bruke båten. Da hadde det ikke blitt noen ny båt her i huset. Enkelt og greit. I ferier skal vi ha det hyggelig sammen alle mann, ikke kun husbonden. Og slike store investeringer skal begge partene i forholdet være 100% enige om. 

Når det gjelder oppussingen er jeg mer tvilende. Er det en nødvendig oppussing eller kun ditt ønske om fornyelse? 

Hvordan er økonomien deres ellers? Har dere lik inntekt? 

• Liker 18
Skrevet

Dettd er enden på visa. Dette handler nok om mer enn båten. Neste innlegg blir at han bruker vannvittig mye tid på båten..

Anonymkode: 6409f...07b

• Liker 1
Skrevet

Dere er forskjellige. Du bryr deg ikke om båt, han bryr seg ikke om hage og tomatene.

dere har levd lenge uten båt forstod jeg. I hvertfall i lengre periode enn med båt. Jeg tror at det er viktig i et ekteskap å prøve å være med på hverandres prosjekter. 

Hvor har tanken om å glede hverandre blitt av? Dere står helt likt. Hsn vil ha båt ikke oppussing, du omvendt.  

En kompromiss høres mest fornuftig ut. At halvparten går til oppusing og halvparten til båt.  

Men jeg kan tenke sånn at hvis hsn har mast om båt siden ungene var små så føler han nå at det er på tide han får sine drømmer oppfylt og at familie bruker penger på en båt hsn liker. Hsn har til og med latt deg velge!! 

Min støtte går til mannen din nå sorry. Også for et ordbruk! Maset... en kan se din irritasjon helt fra innleggelse begynnelse. Ønsket ville kanskje vært et penere ord:)?

Skrevet

Det aller verste her er at han løy. Det er et stort svik, og jeg hadde fokusert på det sviket. Jeg kan tåle uenigheter, men løgner tåler jeg ikke! 

Ellers tror jeg at vi hadde måtte gå for kompromiss. Jeg hadde ikke ofret all fritid på båt, men hadde ikke stoppet min mann for å tilbringe sine dager i båt. Det måtte imidlertid være en båt som ikke var dyrere enn at jeg fikk dyrke mine interesser også. Det skal være rettferdig i et forhold, og alle ressurser skal ikke gå til det en er interessert i! Og løy min mann om økonomi hadde det blitt månelyst! 

Selvfølgelig skal du ha tilgang til og oversikt over DERES bufferkonto!!!!!! Det er kjapt ordnet i banken. Kontoen skal stå på begge, og begge skal ha tilgang! Annet er uhørt, og det hadde vært det aller første jeg hadde trumfet gjennom om jeg var deg. 

Anonymkode: 57fb3...8e6

• Liker 14
Skrevet

Han har jo levd ifh til dine ønsker og behov i mange år og gitt avkall på sin lidenskap. At han har ofret seg ifh livet du vil leve. Det ser du nok selv. Da blir det vanskelig, for rettferdig er det jo ikke mot ham.

Du kommenterer andre mer strømlinjede båter, og hvorfor det når du ikke er interessert? Det kan han jo ta som et ønske fra deg om finere båt. Han vil sikkert ha deg med på båtturer og vil vel finne en båt som passer din smak.

Hvorfor har du ikke hatt tilgang til bufferkontoen???

Det var selvsagt feil av ham å overføre så mye penger i skjul. Det er løgn og svik fra ham. Han skulle aldri ha gjort det, og igjen skjønner jeg ikke hvorfor du måtte spore det opp?? 

Som det ser ut så har dere råd til både båt og oppussing, men jekk ned kravene begge to! Så må du gi klar beskjed om at du blir med på båtturer så og så mange ganger. Han får ta noen turer på egenhånd også. Hvorfor ikke det kompromisset? 

Anonymkode: 21be3...529

Skrevet

Oi...Du har vært mye mer tålmodig enn jeg noensinne hadde vært. Jeg hadde satt meg totalt på bakbeina her sagt at ny båt er uaktuelt, å nå var det din tur til å velge investeringen. Å du velger det på oppussing. Han fikk sin egogreie på båten, å nå er det din tur. Også hadde jeg sagt klart i fra at å la kontoen stå urørt nå som det er stramt er uaktuelt å dere fikk se hvor mye som er igjen der når dere er på beina igjen. Så får dere se om det er noe igjen til båt når oppussingen er gjennomført og regningene betalt. 

Anonymkode: a0b7a...b7d

• Liker 4
Skrevet

Jeg ser på det som 2 uavhengige problemer.

Det å holde unna penger på denne måten er fullstendig tillitsbrudd. Jeg styrer pengene våre, har tilgang til alt hennes og hun stoler 100% på meg - og det er det klart jeg må gjøre meg fortjent til. Jeg "bestemmer" alt det økonomisk, dvs. at jeg styrer lån, fondssparing, pensjonssparing osv for begge (og ungene). Men samtidig tar jeg ingen avgjørelser uten å diskutere det med henne, jeg tjener 1,5x mer enn henne, men jeg hadde samtidig ikke brukt 5000 kr fra min egen lønnskonto på noe nytt til meg/oss uten å diskutere det med henne først.

At han har skjult penger i en slik skala at dette påvirket levestandarden uten å diskutere med deg er helt horribelt.

Saken med båt er noe annet - men der er det veldig vanskelig å mene noe bastant. 

Ungene, er de på din side eller er de bare ikke interessert i båt? Har de flyttet ut?

• Liker 8
Skrevet

Mange gode innspill her. Jeg skal være helt ærlig, oppussingen er ikke tvingende nødvendig, huset er ikke 10 år gammelt engang. Men den gang vi bygget valgte vi hvite vegger, og det er de ikke lenger. Mannen min "ser ikke" slitasjen, det gjør jeg. Det neste problemet er sofaen, den har overlevd små barn, hund og to katter. Og som alle som har pusset opp vet, baller det fort på seg. Jeg kan fort finne på at vi trenger både gulvteppe og sofabord også. Såpass selvinnsikt har jeg. Men jeg har ikke spesielt eksklusiv smak og kjøper det meste brukt. Men med tanke på at jeg trodde at vi knapt hadde råd til julefeiring, har jeg ikke pratet om oppussing. Men da jeg oppdaget "formuen" ble det selvfølgelig et tema.

Båten: Ser noen reagerer på at jeg sa han maste. Vel, det føles sånn når innboksen blir spammet med båtannonser, og vi ikke kan passere ei båtbrygge uten å stoppe og se på alle båtene. Enkelte båthavner er j@... store! I tillegg er det jevnlig brukt som spøk (føles som sleivspark): Nå kunne vi vært på sjøen, kjerringa sier nei... Men det var mitt valg å si ja til båt og det står jeg inne for. Og jeg har engasjert meg, jeg har tatt båtførerbevis, polert, bunnstoffet, lært meg å legge til osv. Og veldig ofte har jeg det kjempefint der ute.

Men det ble ikke helt som jeg ble forespeilet. For det første fikk jeg litt bakoversveis av utgiftene. Innkjøp er bare en liten del av det, utgiftsmessig er båt et bunnløst sluk. Jeg ble lovet at jeg fremdeles kunne ta med ungene på en ferie i året, men det har vi ikke råd til. Ungene flytter snart, så jeg synes det er litt trist. Noen sammenlignet med å eie hest, og det tror jeg stemmer. Burde jeg satt meg inn i dette før jeg sa ja? Selvfølgelig! Men jeg fikk presentert noen alternativer, med beskjed om at nå er det høstpris. Jeg tok den som var romsligst og virket mest solid, med tanke på at vi kjøpte (godt) brukt. Da vi kjøpte båt gikk jeg helhjertet inn for det. Jeg har tatt båtførerprøven, jeg har lært meg og kjøre, jeg deltar på vedlikehold osv. Det kan sikkert tolkes som entusiasme, men det er bare meg som prøver helhjertet.

Fotsyke er veldig smittsomt på sjøen. Båten vår er gammel og siden den ble bygget har de kommet på mange smarte løsninger. Det har jeg kommentert mer enn én gang. Jeg tenker at det blir hyggeligere hvis ting er litt enklere. Ikke minst kan mannen min ta den ut alene, nå må vi være to. Men vi har da snakket om en båt med tilsvarende størrelse, som dermed koster det samme i opplag, havneavgift osv. Plutselig snakker vi om flere fot, to motorer osv. 

Dette med kontoene skjedde da vi byttet bank for mange år siden. Vi fikk hver vår sparekonto som den andre ikke fikk opp på den felles kontooversikten. At bufferkontoen havnet på mannen min sin side var fordi han tar regninger. Jeg vet jo hvor mye som er igjen før neste lønning, så jeg trodde jeg hadde oversikt. Nå brøt jeg loven og gikk inn med hans bankId og fant faktisk TO kontoer med penger på. Den ene visste jeg ikke at han hadde engang. Jeg ble rasende! Jeg ser noen spør om lønnsfordeling, og den har gjennom årene vært ganske lik. Men det har ikke så mye å si, for vi er jo enige om felles økonomi! Jeg fikk en pengegave for noen år siden på litt mer enn det beløpet han nå ruger på. Jeg betalte ned på vårt felles huslån. Jeg skulle kanskje holdt det for meg selv...

TS

• Liker 6
Skrevet

Foreldrene mine har så likt problem som dere at jeg begynte å lure litt. De endte opp med å pusse opp huset og ha et par gode sommerferier før de begynte å spare til ordentlig båt. De sparer fortsatt slik at de kan få en båt som ser litt penere ut og har så god plass at vi andre som slenger med knapt skal merke at det er en båt. Håper dere finner ut av det. ❤️

Anonymkode: c7c0f...697

Skrevet (endret)

Hva er strørrelsesorden på beløpet han har holdt unna?

JEg er forøvrig enig i at ferie med barna er noe som skaper felles minner og at det er noe man burde kunne prioritere i en fase, veldig glad for at mine foreldre gjorde det. Når de flytter kommer dere til å ha mer tid og penger tilgjengelig, vil være mer naturlig å ha en slik periode til å pleie hobbyer og interesse.

Endret av ekkoet
  • Liker 3
Skrevet

Som flere andre sier her, hadde mannen lurt unna penger på den måten som din har gjort, hadde jeg blitt så sinna at jeg ikke har ord for det!

Når det gjelder selv dilemmaet: det du nevner av oppussing (maling, ny sofa osv) er ganske rimelige greier. Jeg hadde ikke gått til anskaffelse av hverken båt eller noe annet som har store løpende kostnader, om jeg ikke hadde hatt råd til sånne utbedringer ved behov.

Jeg synes også dette med barna er viktige poeng, både at de ikke vil være med i båten, og at dere ikke har råd til annen ferie med dem. Det hadde ikke jeg vært villig til å ofre (og det synes jeg ikke han skulle vært heller). Som du selv sier, de er tenåringer, tiden for familieferie er snart over. Jeg ville også lagt vekt på at i familien er det tre som ikke vil ha båt, en som vil. Da er det etter min mening ganske urimelig å bruke alt av økonomisk overskudd på båt.

Når det er sagt så har jeg stor sans for å vise hverandre raushet med hensyn på hverandres ønsker. Jeg hadde derfor jobbet hardt for å få til et kompromiss, enten ved å akseptere båt nå, men til en lavere kost, eller å foreslå at båt kommer på agendaen igjen når barna er ute av redet.

Å bruke mer penger på båt nå, hadde ikke vært aktuelt.

• Liker 3
Skrevet

Det med å lure unna pengene tror jeg hadde vært en dealbreaker for meg altså! Han har gitt deg inntrykk av at det er trange tider, og du har spart så godt det går - og sikkert også bekymret deg over den dårlige økonomien. Også driver han å «tjuvsparer» til sitt eget prosjekt? Siden han har lurt deg så visste han jo at du ikke ville være enig. Det er nesten som å stjele fra sin egen kone, vil jeg si! Selv om han ikke har brukt pengene ennå. Totalt tillitsbrudd som jeg hadde slitt med å komme over. Aldri la ham ha kontroll på økonomien alene igjen, han der må du passe på!

Jeg synes også han er kjempesleip som argumenterer for at «du ville ha båt». Gjør det helt klinkende klart at det ville du ikke! Det vet jo han også, så klart. Synes han virker skummelt manipulativ og egoistisk. 

Når det gjelder selve båtproblemet synes jeg det er vanskelig. Båt er visst hans lidenskap og det blir så klart feil å nekte ham det. Samtidig kan han ikke forvente at det skal bli din lidenskap også. Han kan ikke regne med at du skal bruke hver finværshelg hele sommeren på den båten. Sparepengene han har satt av kan splittes mellom båt og oppussing, eller gå til noe helt annet. Hvis båten er hans hobby, bør i utgangspunktet han betale. Men da vil jo det samme gjelde oppussingen, så du må kanskje regne med at han ikke ønsker bruke sine penger på (unødvendig) oppussing. Det må du respektere..

Anonymkode: b63f1...7ff

• Liker 5
Skrevet
8 minutter siden, Eliza Doalot skrev:

Å bruke mer penger på båt nå, hadde ikke vært aktuelt.

Jeg vil ikke bruke en krone til på båt, han nekter meg å kjøpe så mye som et malingsspann. Så hvis fryseren, kjøleskapet, vaskemaskinen og oppvaskmaskinen skulle ryke nå, så kan vi dekke det med bufferkontoen. Inkludert egenandel for eventuelle vannskader. Han har gjemt unna mange titusener, en måned overførte han 20 000 til egen konto. Noe har gått tilbake til brukskonto, for det gikk ikke rundt. Noe har gått til båten, den koster f.. meg penger selv når den ligger helt stille på land! 

Jeg har hatt vondt i magen når mannen min har hentet penger på bufferkontoen, for etter mine beregninger var det ikke så mye buffer igjen. At han har latt meg gruble sånn over økonomien er noe av det som gjør meg forbannet, for vi har jo åpenbart råd til både båt og hus. 

Det er skikkelig sur stemning her hjemme. Ungene har blandet seg inn i krangelen og støtter far 100%. For nå sier han at det ikke er båtsparing, det er bare buffer... At han avgjorde at vi trengte å triple bufferkontoen på kort tid, uten å informere meg, synes de ikke er så rart. For han sier jeg er så uøkonomisk og de biter på. 

Hvor mye trenger man egentlig på en bufferkonto? Vi har forsikringer, sykeforsikringer og firmabil. På et punkt må det vel være mer naturlig å sette pengene i seriøs sparing, i stedet for en bufferkonto?

TS

• Liker 1
Skrevet

Dette er faktisk økonomisk utro! Han har holdt deg for narr, han har tatt fra brukskonto for å spare til egne ønsker. Han har ikke brydd seg om at du har snudd hver eneste krone eller lagt deg med vondt i magen. Alt for en større båt! Det stopper vel ikke med første større båten heller, for mye vil ha mer vet vi jo. 

Dere bør ordne så begge har tilgang til alt av kontoer. Så deler dere pengene på den kontoen i to, en konto til båt og en til interiør. Du bør ha full innsikt i penger inn pg penger ut hele veien, spesielt etter dette. 

Anonymkode: cc29d...84b

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vil ikke bruke en krone til på båt, han nekter meg å kjøpe så mye som et malingsspann. Så hvis fryseren, kjøleskapet, vaskemaskinen og oppvaskmaskinen skulle ryke nå, så kan vi dekke det med bufferkontoen. Inkludert egenandel for eventuelle vannskader. Han har gjemt unna mange titusener, en måned overførte han 20 000 til egen konto. Noe har gått tilbake til brukskonto, for det gikk ikke rundt. Noe har gått til båten, den koster f.. meg penger selv når den ligger helt stille på land! 

Jeg har hatt vondt i magen når mannen min har hentet penger på bufferkontoen, for etter mine beregninger var det ikke så mye buffer igjen. At han har latt meg gruble sånn over økonomien er noe av det som gjør meg forbannet, for vi har jo åpenbart råd til både båt og hus. 

Det er skikkelig sur stemning her hjemme. Ungene har blandet seg inn i krangelen og støtter far 100%. For nå sier han at det ikke er båtsparing, det er bare buffer... At han avgjorde at vi trengte å triple bufferkontoen på kort tid, uten å informere meg, synes de ikke er så rart. For han sier jeg er så uøkonomisk og de biter på. 

Hvor mye trenger man egentlig på en bufferkonto? Vi har forsikringer, sykeforsikringer og firmabil. På et punkt må det vel være mer naturlig å sette pengene i seriøs sparing, i stedet for en bufferkonto?

TS

Familievernkontoret neste! Denne mannen lyver og utsetter deg for økonomisk stress, blander inn barna, fortsetter å lyve og setter dem opp mot sin mor. Han skylder deg virkelig en skikkelig stor unnskyldning. 

• Liker 15

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...