Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Så var det min tur til å prøve å sette meg inn i jungelen av variantene på løsninger for å ta ut foreldrepermisjon.

Jeg skal ta hele fellesperioden pga amming. Jeg ønsker generelt å være hjemme lengst mulig med baby, selv om fellesperioden har blitt forkortet. Så vurderer 80% dekning opp mot 100% dekning og ulønnet perm etter det. Far skal ut i full pappaperm etter meg.

Hvor lenge skal dere være hjemme med baby før partner tar over? Tar dere ut  perm med 80% eller 100% dekningsgrad?

Endret av MamiC
Skrevet

Tar 80% dekning og hele fellesperioden. Jeg tjener mer enn mannen så vi tapte ikke så mye på å velge lengre permisjon. Usikker på om jeg skal ta ulønnet perm etter pappapermen til vi får barnehageplass. Er litt redd for tap av rettigheter goder.. men mer redd for å plassere ungen hos ukjent dagmamma.

Anonymkode: 1ba4b...345

Skrevet

Blir hjemme ett år tilsammen. Tar 100% dekning og hele fellesperioden. Tar så ulønnet perm i 4 mnd. Far tar sine uker og ferie. Blir da hjemme 5 mnd. Det er tredje gang vi går for denne løsningen. 

Lønner seg ikke ta 80% økonomisk sett.

Anonymkode: 007a9...6cd

Skrevet

Jeg tar hele fellesperioden, så tar mannen 11 uker, så tar jeg 7 uker mens mannen jobber (og jeg har sommerferie), så tar mannen resten av sin perm og ferien sin og kanskje et par uker ulønnet til tilvenning i bhg. Hun ble født i slutten av juli, men hadde termin i slutten av september, så vi prøver å holde henne hjemme til hun er et år etter termin. 

100% dekning og 3 måneder med kontantstøtte hvis vi er så heldige at vi får bhgplass fra første oktober og ikke må betale fra august. 

Skrevet

43 uker, inkl 6 uker ulønnsomt og 7 uker ferie (fjorårets og årets kombinert). Mannen skal ha 24 uker inkl ferie (fem uker tror jeg)

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Tar 80% dekning og hele fellesperioden. Jeg tjener mer enn mannen så vi tapte ikke så mye på å velge lengre permisjon. Usikker på om jeg skal ta ulønnet perm etter pappapermen til vi får barnehageplass. Er litt redd for tap av rettigheter goder.. men mer redd for å plassere ungen hos ukjent dagmamma.

Lurere å ta ulønnet rett etter din lønnede permisjon siden dette da gir deg rett på feks sykepenger (dog kun 66% og etter arbeidsgiverperioden, men bedre enn ingenting).

• Liker 4
Skrevet

Vi tar 100% dekning. Mai-baby her. Jeg tar hele fellesperioden (tar også ferien min i sommer) og så 8 uker ulønnet etter det frem til slutten av mars 2020. Så tar far ut sine uker. Så tar vi en lang deilig felles ferie om sommeren før barnehagestart 😊 lønner seg ikke med 80% dekning. Bedre å sette av 20% av pengene hver måned og ta ulønnet perm.. rent økonomisk hvert fall. Rettighetsmessig not so much hehe.

Anonymkode: 207c3...852

• Liker 1
Skrevet

En annen ting man på tenke på er at om man planlegger flere barn og går for 80%dekning, og så kommer nr 2 tett på og man ønsker 80%av på denne og, da sitter du vel igjen med 80% av 80% i foreldrepenger. 

Anonymkode: 9be06...b8c

Skrevet
11 minutter siden, Ruthven said:

Lurere å ta ulønnet rett etter din lønnede permisjon siden dette da gir deg rett på feks sykepenger (dog kun 66% og etter arbeidsgiverperioden, men bedre enn ingenting).

Takk for tips! :) 

Skrevet

Eg tar 9 månader, mannen tar resten av fellesperioden. Hans pappapermisjon byrjar når eg har fem veker ferie. Vi har valgt denna løysninga fordi at eg har høgare inntekt, vi kjem best økonomisk ut av at eg byrjar i arbeid litt før. 

Skrevet

Jeg la det inn på NAV. No for å sjekke hva som var best. Jeg kommer til å ta hele fellesperioden. Deretter blir det 1 uke ubetalt før far går ut i permisjon. Da er hans permisjon ferdig den dagen min sommerferie begynner. Dersom jeg hadde tatt mer ubetalt, ville jeg fått ferie mens far er i permisjon. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...