Gå til innhold

Når sluttet barnet å sove på dagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, når sluttet barnet å sove på dagen? Vår 2-åring har sluttet å sove på dagen hjemme, etter at vi begynte å slite veldig med legging på kvelden. Nå går kveldslegginga som en drøm, og barnet er ikke noe spesielt trøtt på ettermiddagen. Barnehagen vil imidlertid ikke slutte å la barnet sove, da de mener det er for tidlig ved 2 år. Er det virkelig det? Når slutter barn vanligvis å sove på dagen?

Anonymkode: e5d33...fb4

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, når sluttet barnet å sove på dagen? Vår 2-åring har sluttet å sove på dagen hjemme, etter at vi begynte å slite veldig med legging på kvelden. Nå går kveldslegginga som en drøm, og barnet er ikke noe spesielt trøtt på ettermiddagen. Barnehagen vil imidlertid ikke slutte å la barnet sove, da de mener det er for tidlig ved 2 år. Er det virkelig det? Når slutter barn vanligvis å sove på dagen?

Hør på barnehagen, dette kan de! 

Anonymkode: f4c23...9c9

• Liker 4
Skrevet

Det er også mange flere inntrykk for barna i barnehagen enn hjemme og barna blir fortere slitne der. I barnehagen har de ingen pauser med ro og fred, så dette må vi foreldre ta hensyn til. Helt enig med barnehagepersonalet her, de ser og vurderer hva barnet ditt har behov for i barnehagen. 

Anonymkode: cccde...d9a

• Liker 3
Skrevet

Slutta med dagsovingen litt etter 2 år, men før 2,5 år.

Anonymkode: 041e8...108

Skrevet

Rett over to år, etter anbefaling fra barnehage. Sluttet hjemme ca en mnd før barnehage. 

De brukte over en time for å få henne til å sove- og da hun sovnet, sov hun ca ti min.

Hun er faktisk blitt mye blidere i barnehage, etter hun sluttet med soving. Konklusjon: barn er veldig ulike😊

Anonymkode: 89140...6fb

• Liker 4
Skrevet

Han var vel rundt 2,5 år. Da fikk de han ikke til å sove i barnehagen lenger. Var et helvete en stund, for han ble stuptrøtt og grinete på vei hjem fra barnehagen. Sovnet i vogna og da ble legging på kvelden vanskelig. Men etter noen uker gikk det greit, og siden har han lagt seg mellom 19 og 20, og sovet det han skal. 

Anonymkode: 18f77...d3e

Skrevet

2 år og fire mnd.

Anonymkode: 2dbaa...55f

Skrevet

Rundt 3 år i barnehagen men som litt til 4 år hjemme. 

Om barnet sovner lett i barnehagen ville jeg latt barnet sove der i max 30 min. Barnet får mange mer inntrykk o barnehagen som de bør få sove litt for å bearbeide. 

Anonymkode: 4280d...383

• Liker 2
Skrevet

Rundt 2,5 år hjemme, et halvt år senere i barnehagen. Sov bare en halvtime i bhg de siste månedene. Så lenge barnet sovner fort og tydelig trenger den duppen på dagen bør de få den tenker jeg, men de trenger jo ikke sove lenge.

Husker så godt sønnen til ei venninne som var veldig utfordrende å få i seng på kveldene og de kutta dagsovinga like etter fylte to. Samtidig hadde jeg tilvenning med min minste i samme bhg, og fy søren så trøtt og slapp ungen var utover formiddagen, men han fikk jo ikke sove. Det er for dumt at bhgdagen skal ødelegges av at barnet ikke kan få en liten hvil.

Anonymkode: a6529...5c1

• Liker 1
Skrevet

Eldste var nesten 4 år før han ikke sov mer i bhg/ hjemme. Yngste på snart 2 slutter nok snart med soving både i bhg/ hjemme. Legger seg fint fremdeles på kvelden, men virker som barnet ønsker å sove lengre om morgenen fremfor en dupp utpå dagen. 

Anonymkode: 2197f...c53

Skrevet

Litt over 2 år, men hun sover fortsatt i barnehagen. Hjemme sover hun til ca 0830 i helgene og behøver ingen lur på dagen

Anonymkode: 18fa9...07e

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Livet i barnehagen er mer krevende for et barn enn livet hjemme. Derfor kan soving i bhg være fordelaktig for barnet. Men det er ikke til å stikke under en stol at for bhg personalet må det være fordelaktig å la barna sove en dupp der. 

Noen barn klarer fint overgangen fra å sove på dagtid til å ikke sove, andre sliter med endringen. En gang mellom to og tre år er det vanlig å kutte ut dagsoving hos terminfødte barn. Premature kan trenger dagsovving frem til de er eldre. Men ingen regel uten unntak.

Anonymkode: 32070...201

• Liker 1
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Livet i barnehagen er mer krevende for et barn enn livet hjemme. Derfor kan soving i bhg være fordelaktig for barnet. Men det er ikke til å stikke under en stol at for bhg personalet må det være fordelaktig å la barna sove en dupp der. 

Noen barn klarer fint overgangen fra å sove på dagtid til å ikke sove, andre sliter med endringen. En gang mellom to og tre år er det vanlig å kutte ut dagsoving hos terminfødte barn. Premature kan trenger dagsovving frem til de er eldre. Men ingen regel uten unntak.

Anonymkode: 32070...201

Tror du vi vil la barna sove for vår del?? 

• Liker 2
Skrevet

Mini holder på å slutte i helgene nå, nærmer seg 2.5. Sover en time i barnehagen.

Anonymkode: 448bf...136

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror du vi vil la barna sove for vår del?? 

Utifra det jeg har lest av foreldre som diskuterer med soving med barnehagen, er personalet alltid negativt innstilt på at barnet er våkent.. vet ikke hvorfor det er slik.. 

Anonymkode: b3938...b26

• Liker 1
Skrevet

Rundt toårsdagen, husker ikke nøyaktig om det var rett før eller rett etter :) hjemme og i barnehagen 

Anonymkode: c5825...366

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utifra det jeg har lest av foreldre som diskuterer med soving med barnehagen, er personalet alltid negativt innstilt på at barnet er våkent.. vet ikke hvorfor det er slik.. 

Anonymkode: b3938...b26

Tror kanskje dette komemr av at de som jobber i en bhg vet hvor mye inntrykk, lyd og aktivitet det er der i forhold til hjemme. De ser også hvor trøtte og slitne barna blir utover ettermiddagen, tror ikke de er negativ til våkne barn. Man bruker garantert ressurser på legge, våke over sovende barn også.

• Liker 2
Skrevet

Eine vår slutta rundt 2,5 år, slutta omlag samtidig i bhg og heime. Neste slutta rett før to-årsdagen heime (mest fordi det tok fort 40 min å få ho til å sove, og det var upraktisk når eg var aleine med begge), og ho slutta ei 3-4 mnd seinare i bhg. Då var det ofte slik at ho berre slappa av i vogna, prata med «naboen» og ikkje sov siste vekene før vi tok vogna heim. Samarbeidet med bhg har vore godt, ho leika med dei eldre medan resten av hennar avdeling sov (ho er eldst av dei små, og var fyrst med å slutte dagsovinga på sin avdeling)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...