Gå til innhold

Søppelplukker - akseptert eller utskjelt ?

Ms. Clean

Anbefalte innlegg

Jeg har gjort meg noen tanker om egen situasjon, livsverdier, holdninger og eventuelle muligheter. 

Situasjonen er at jeg er arbeidsledig (har vært en stund) og godt voksen. Når jeg går tur så irriterer jeg meg grenseløst over all søppel som ligger langs veien, og ellers andre steder jeg ferdes, og jeg får lyst til å gjøre en innsats. Så var det tanken slo meg om det kanskje var mulig å kombinere disse to. Rett og slett skaffe meg et innteksgivende arbeid ved å etablere egen virksomhet med plukking av søppel, og selge den tjenesten inn til kommunen og bedrifter i byer og tettsteder. 

Noen som har noen tanker om dette ? Er det helt på trynet eller kan det være noe i dette ?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Problemet er ikke at ingen vil gjøre det, men at ingen vil betale en lønn som er til å leve av. Kommunekassene er bunnskrapt fra før. I dag gjør av og til idrettslag ol. det som dugnat for å få litt penger til klubbkassa.

Anonymkode: 3cd97...8f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er ikke at ingen vil gjøre det, men at ingen vil betale en lønn som er til å leve av. Kommunekassene er bunnskrapt fra før. I dag gjør av og til idrettslag ol. det som dugnat for å få litt penger til klubbkassa.

Ja ser den. Kommunene har som regel aldri råd til noe annet enn høyst nødvendig drift etter dekning av alle lønnsutgifter. Men jeg vet jo at kommunene kjøper en masse tjenester av selvstendige virksomheter, og det var i denne sammenheng jeg tenkte at det kanskje kunne være noe å hente. Vet at idrettslag og andre klubber driver med søppelplukking for å få noe i kassa, men det er jo bare én gang i året, da gjerne om våren. Søppel blir det jo produsert resten av året også. Tenkte også litt sånn om kanskje forretninger var interessert i en avtale som jevnlig holder området fritt for søppel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo an å forhøre seg om det hadde vært interesse for å betale for det, men ja, det er nok lite penger som blir satt av til den type greie. Det blir jo penger rett ut av kommunekassa, penger som kunne blitt brukt til utdanning, fritid, helsetilbud osv. 

Anonymkode: 91ef4...9a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det som kan være litt interessant her er at slik søppelplukking langs vei faktisk krever arbeidsvarsling kurs 1. Dette hadde satt en effektiv stopper for slike dugnader om lovverket faktisk hadde blitt håndhevet. Jeg tipper dette først kommer til å skje den dagen noen blir påkjørt og drept under slik dugnad. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Traktor skrev:

Det som kan være litt interessant her er at slik søppelplukking langs vei faktisk krever arbeidsvarsling kurs 1. Dette hadde satt en effektiv stopper for slike dugnader om lovverket faktisk hadde blitt håndhevet. Jeg tipper dette først kommer til å skje den dagen noen blir påkjørt og drept under slik dugnad. 

Gjelder dette ennå ? I mai i fjor så gikk samfedselsministeren ut og sa at han ønsket å lette på regelverket rundt dette. Og når man klikker på linken i artikkelen som skal føre til dette regelverket hos Statens Vegvesen, så er den siden borte (hos Statens Vegvesen). Har faktisk ut i fra dette lurt på om det er blitt endring i dette regelverket eller om det fremdeles er gjeldende. 

https://www.veier24.no/artikler/samferdselsminister-ketil-solvik-olsen-ber-na-vegdirektoratet-forenkle-regelverket-rundt-soppelplukking-langs-veiene/437260 

Endret av Ms. Clean
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...