Gå til innhold

Hvor mye betyr fysisk aktivitet for vektnedgang?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kaloriinntak vet man jo at betyr veldig mye, men hva betyr trening/fysisk aktivitet når man vil redusere vekten?

Anonymkode: c35d2...beb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan bety den store forskjellen på at vekten faktisk går nedover eller ikke. Forbruk av kcal vil naturligvis gi vektnedgang, dersom man ikke har spist for mange kcal.

Du kan spise 2000 kcal om dagen, altså normal kost, og likevel gå ned i vekt om du så trener og aktiviserer deg daglig så du f.eks forbruker 500-600 kcal på det. Man kan altså unngå å leve på minimal slankekost om man trener og forbruker kcal istedet.

Dersom man BÅDE trener og spiser lite kcal (diett/slankekost) vil vektnedgangen naturligvis gå fortere.

Anonymkode: 8b66e...2b6

Skrevet

Spiser du relativt sunt/vanlig nå?

Skrevet

Jeg spiser sunt, mye proteiner, mindre karbohydrater (mel, poteter, pasta, raffinert sukker).

Skrevet

Det er ikke så veldig komplisert, dette her. KaloriUNDERSKUDD er DET som betyr noe for vektnedgang. Trening/fysisk aktivitet KAN bidra til kaloriunderskuddet. Trening/fysisk aktivitet regulerer appetitten hos de fleste. Noen blir mer sultne, eller føler seg flinke, og belønner seg selv med mat, eller blir irriterte og trøster seg med snop, eller slitne og beveger seg mindre i det daglige. Dermed kan de ende opp med å spise mer enn før de økte aktiviteten, samtidig som det totale aktivitetsnivået er det samme, eller lavere. Mens andre blir mindre sultne, eller appetitten dreier i retning av mer næringsrik mat, så trening/fysisk aktivitet gjør det lettere for dem å regulere vekta.

Vær også oppmerksom på "spise sunt" (med variasjoner) som kode for "spise dritkjedelig mat og bare vente på en unnskyldning for å kaste inn håndkleet".

Anonymkode: ec262...de3

• Liker 1
Skrevet

Det betyr at du forbrenner flere kalorier og dermed kan spise mer enn hvis du ikke trente. Det som teller er kaloriunderskudd, så det spiller ingen rolle om du trener bort 500 kcal mer eller spiser 500 kcal mindre. En kombinasjon er ofte det beste. Altså spise 250 kcal mindre og forbrenne 250 kcal mer

Anonymkode: 73516...585

Skrevet

Ikke så mye. Det skal mye og hard trening for å forbrenne 5-600 kcal (over 1 time løping for min del). 

Da er det mye ‘lettere’ å heller kutte dem via kosten. For mange å betyr også trening økt appetitt, så vinningen kan fort gå opp i spinningen.

Mange vil også belønne seg selv dersom de ‘har vært flink til å trene’.

Anonymkode: a6125...2d3

Skrevet

Det betyr mye på den måten at det kan være vanskelig og slitsomt å holde seg i kaloriunderskudd ved kosthold alene over lengre tid. 

Hvis jeg er invitert i middag eller på fest om kvelden legger jeg inn en treningsøkt på dagen. Det vil jo bli deprimerende å måtte droppe ting bare fordi man skal passe vekten.

Anonymkode: 5a5a4...2d2

Skrevet

Det betyr ingenting. Kunsten er å innta det kroppen din forbrenner i en normal hverdag. Om du inntar så mye at du må ut å jogge en time på trass, så spiser du for mye. Du må bli vandt til å spise mindre volum, eller å spise mer kalorifattig mat. Trening er mest for hjerte og muskulatur.

Anonymkode: b6f70...9e0

• Liker 1
Skrevet

Jeg er normalvektig, men veier alltid litt mer i de periodene jeg trener mye. Feks er alltid på mitt tyngste når jeg deltar i løp. Sikkert fordi jeg spiser mer uten å merke det, og det kcal forbrent på trening er mye mindre enn man tror. 

Feks jeg forbrenner ca 500 kcal på å løpe 1 time. Minus ca 100 eksistenskalorier så utgjør aktiviteten 400 kcal ca. Det er en liten pakke nøtter som jeg ofte spiser etter trening.

Anonymkode: 96218...189

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spiser sunt, mye proteiner, mindre karbohydrater (mel, poteter, pasta, raffinert sukker).

Om du ikke trener, så er MITT tips å ikke endre kostholdet og bare begynne å trene. Litt teit å plutselig begynne med å spise mindre OG trene. 

Skrevet

Trening er 10% av vektnedgang, kosthold er 90%. Les deg opp på nyere forskning fra 2017. Om man ikke har riktig livsstil, hjelper det ikke en dritt å trene

Anonymkode: 2dcf1...44f

Skrevet

Min erfaring er at kroppen blir strammere med trening ved vektnedgang. 

Anonymkode: 94db4...c58

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det betyr ingenting. Kunsten er å innta det kroppen din forbrenner i en normal hverdag. Om du inntar så mye at du må ut å jogge en time på trass, så spiser du for mye. Du må bli vandt til å spise mindre volum, eller å spise mer kalorifattig mat. Trening er mest for hjerte og muskulatur.

Anonymkode: b6f70...9e0

Evt kan man trene fordi man da forbrenner kalorier som gjør at man de dagene kan spise mer. Man brenner lett 500 kcal på en økt med middels intensitet, og i grunnen kan det bli en del av en normal hverdag. Å få økt muskelmasse betyr også økt hvileforbrenning, og en styrkeøkt øker hvileforbrenningen leenge etterpå også. Så det er bare tull og fjas at det ikke betyr noe. 

Anonymkode: dabb1...d48

Gjest kittkatt
Skrevet

Trening har mye å si for din fysiske helse, da. Man kan gjerne gå ned i vekt ved å bare regulere vekt med kostholdet, men for å se «bra» ut (altså ha en strammere kropp og få en typisk glød i huden) så er det viktig å være i bevegelse - enten det er trening, eller bare generelt litt fysisk aktivitet. Så ja, trening er faktisk viktig.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er normalvektig, men veier alltid litt mer i de periodene jeg trener mye. Feks er alltid på mitt tyngste når jeg deltar i løp. Sikkert fordi jeg spiser mer uten å merke det, og det kcal forbrent på trening er mye mindre enn man tror. 

Feks jeg forbrenner ca 500 kcal på å løpe 1 time. Minus ca 100 eksistenskalorier så utgjør aktiviteten 400 kcal ca. Det er en liten pakke nøtter som jeg ofte spiser etter trening.

Anonymkode: 96218...189

Synes denne tråden viser veldig godt at folk er forskjellige! Selv om det er kalorier inn - kalorier ut for alle, så finnes det ikke en universalt svar på beste måte å komme dit. 

Jeg er også normalvektig. Jeg har vært på mitt slankeste i de periodene jeg har trent mest. Jeg er en liten dame, rett over 160 cm, og hvis jeg skal ned i vekt uten trening så må jeg fryktelig lavt i kaloriinntak; lavere enn hva jeg klarer å leve med. I motsetning til AB189 her, så spiser jeg derimot ikke automatisk opp trenings-kaloriene. Jeg spiser kanskje litt mer på treningsdagene, men ikke mye mer, og bare vanlig mat....og jeg småspiser mye mindre! Hvis jeg er fysen på noe, så er det alltid når jeg er mentalt utslitt og sofapotet. I perioder jeg trener er jeg mye mer kvikk og opplagt, mer aktiv også utenom treningen og mye mindre sukkerhungrig.    

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er lettere å spise sunt når jeg trener, så for meg er trening viktig. Noe styrketrening, men for meg er det hovedsakelig løping og slikt som får sving på vekttapet.

Virker som at det er veldig individuelt. 

Anonymkode: f3af5...095

Skrevet

Trening har enormt mye å si. Dette er ofte misforstått, da trening i seg selv forbrenner få kalorier. 

Men trening har mange effekter som blir oversett, og som det ikke går an å regne på. Man føler seg mye bedre i egen kropp - og et godt selvbilde gir motivasjon, trening er apetittregulerende, trening sikrer bedre søvn, trening gir endorfiner, som gir overskudd og stå-på-vilje. Trening gjør at man blir mer aktiv generelt, og med det forbrenner flere kalorier. Trening gir muskler, som forbrenner ekstra døgnet rundt. 

For å stille spørsmålet på en annen måte. Hvor ofte møter du et overvektig menneske som trener regelmessig? Og har du noen gang sett en person på 35+ som ser stram og sprek ut som ikke trener? 

Anonymkode: 7a6b9...a0b

Skrevet

Hei,

Les innlegget vårt her. Dette gir deg svaret. At man har individuelle forskjeller i forbrenning er det ingen tvil om. Derimot gjelder dette ytterpunktene på skalaen, så for flertallet av oss og som i tillegg ikke er rammet av sykdom er dette svaret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...