AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #1 Skrevet 20. januar 2019 Ja, det var dette med lange tittler da. Jeg er en svært utrent kvinne på 34 år. Sliter med migrene som kommer når jeg trener for hardt, og har derfor inngått trening mesteparten av livet. Jeg har de siste årene prøvd litt av hvert. Jeg har ikke så mye til overs at det gjør noe, så jeg trener hjemme. Jeg har prøvd forskjellige apper og har funnet ut at yoga er tingen for meg. Nå for tiden bruker jeg en app som heter Asana Rebel. Den gir meg en ny gratis treningsøkt hver dag, men foreløpig blir det med annenhver dag. Har tidligere brukt den bare nå og da. Det er bare 5 minutter, men utrent som jeg er føler jeg det «brenner» i hele kroppen, og når jeg kommer meg igjen, så føler jeg jo at det hjelper på. Ser jo på fitbitten også at hjertets hvilerytme (eller hva det heter på norsk, resting heart rate på engelsk) har gått ned dramatisk. Fra 79 til 72 på en uke. Problemet er bare at mange av stillingene er noe så innihælvetes intense mot håndleddene. Her er et eksempel: Det føles som at jeg presser håndleddene ned i en spikermatte. Spesielt venstre hånd som jeg hadde en ulykke med for noen år siden (ingen brudd i leddet, men muligens et lite brudd i pekefingeren), og som er min dominante hånd. Etter en treningsøkt med stillinger som dette så gjør det vondt å skrive, og vondt å løfte en kopp med te, til og med. Smertene varer ofte noen timer, dog ikke like intense så klart og jeg føler fortsatt ubehag i leddene dagen etter. Gjør jeg stillingene feil? Er det den gamle skaden som kommer tilbake? Hva kan jeg gjøre for å fortsette med øvelsene uten å få disse smertene? Planen min er at jeg skal bygge meg opp med disse 5 minutters øktene, slik at jeg kan gjøre de 2 ganger annenhver dag eller en gang hver dag og etterhvert gå over til 20 minutters økter. Vet ikke om det er dét at det bare er 5 minutter som gjør at jeg ikke får migrene, men jeg føler at dette kan fungere for meg. Er det noen andre som har prøvd appen (Asana Rebel)? Hva synes du? Anonymkode: ebba4...aad
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #2 Skrevet 20. januar 2019 Unngått, ikke inngått* Anonymkode: ebba4...aad
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #3 Skrevet 20. januar 2019 Keg går på yogatimer og kan love deg at håndleddene skriker i starten men blir bedre og bedre, hold ut 😊 Anonymkode: 86832...563
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #4 Skrevet 20. januar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Keg går på yogatimer og kan love deg at håndleddene skriker i starten men blir bedre og bedre, hold ut 😊 Anonymkode: 86832...563 Jeg, ikke Keg 😂 Anonymkode: 86832...563
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #5 Skrevet 20. januar 2019 Varmer du ikke opp før disse 5 minuttene? Anonymkode: 24d79...e9f
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #6 Skrevet 20. januar 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Keg går på yogatimer og kan love deg at håndleddene skriker i starten men blir bedre og bedre, hold ut 😊 Anonymkode: 86832...563 Åå, jeg vet ikke. Kanskje høyre hånd er normal. Den kommer seg etter noen minutter og er ikke like skrikende.. Kan ikke tenke meg at smertene i venstre hånd er normale. Hvor går grensa egentlig? 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Varmer du ikke opp før disse 5 minuttene? Anonymkode: 24d79...e9f Nei? Bør jeg det? Hvordan da i så fall? Har aldri varmet opp før yoga. Anonymkode: ebba4...aad
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #7 Skrevet 20. januar 2019 Jeg er også utrent og følger Yoga with Adriene sin 30-dagers utfordring i Januar. Er på dag 18 og det er tungt for håndleddene! Hun har litt fokus på det og sier de blir sterkere etterhvert. Hun legger også inn små pauser for håndleddene når det har vært noe skikkelig tungt. 😊 Anbefales! Dag 1 er ganske lang (50mim tror jeg, men gikk veldig greit fordelt), ellers er det stortsett 17-28 min på hver økt. Anonymkode: 703ab...bbe 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #8 Skrevet 20. januar 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Åå, jeg vet ikke. Kanskje høyre hånd er normal. Den kommer seg etter noen minutter og er ikke like skrikende.. Kan ikke tenke meg at smertene i venstre hånd er normale. Hvor går grensa egentlig? Nei? Bør jeg det? Hvordan da i så fall? Har aldri varmet opp før yoga. Anonymkode: ebba4...aad I høyeste grad, og når du har store smerter etter 5 minutter sier det kanskje seg selv. Håndledd, skuldre, hofter, knær og ankler bør få en enkel oppvarming. Prøv å søk det opp på insta elns. Håndleddrotasjoner, katt&ku, skalpulære pushups og ett par solhilsner og noen sekunder i barnet bør gjøre susen. Sett av 5 minutter til dette før du begynner. Og husk å press pekefinger ned når du står på alle fire, så du aktiverer hele hånden og ikke bare henger på håndleddet. Anonymkode: 24d79...e9f 1
RedRobin Skrevet 20. januar 2019 #9 Skrevet 20. januar 2019 Jeg har trent yoga i mange år, og har alltid problemer med håndleddene. Jeg har svake håndledd, hatet alltid volleyball i gymmen fordi jeg ikke kunne slå ballen uten å få forferdelig vondt. Dette problemet hadde ikke de andre. Ja, det går sikkert an å trene opp, men du må nok tilpasse treningen til utgangspunktet ditt. De med normale håndledd kan sikkert si "ja det er vondt i begynnelsen, men det forsvinner etterhvert", men dersom du har ekstra svake håndledd, kan belastningen rett og slett bli for stor. Da jeg prøvde å trene yoga som "alle andre" endte jeg opp med verkende håndledd (skarpe smerter) i dagesvis. Nå prøver jeg å tilpasse øvelsene ved for eksempel å legge underarmene på gulvet når jeg skal ta planken, i stedet for bare håndflatene. Eller jeg velger øvelser som ikke belaster håndleddene så mye, eller holder tillingene i kortere tid. Her er en video du kan bruke til å trene opp håndleddene: 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #10 Skrevet 20. januar 2019 Tusen takk :). Jeg skal prøve de øvelsene RedRobin linket til og så skal jeg prøve å varme opp før 5-minutters øktene. Og kanskje jeg prøver noen av Adrienes 30 dagers challenge videoer :). Anonymkode: ebba4...aad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå