Gå til innhold

Leter etter to barnebøker fra slutten av 90-tallet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje noen her kan hjelpe meg? Leter etter to bøker som jeg bare husker litt handling fra men ikke så fryktelig mye. 

1. Det er et troll med tannverk som er utenfor huset til en familie. Mulig pappaen er tannlege. De må hjelpe til, og de bruker stige og drill for å bore bort hullet. 

2. En jente og pappaen endrer språket. Plutselig har hun endret ord på alt. Hår heter spagetti og hele byen prøver å lære seg der nye språket. 

Noen som kjenner det igjen? 😊

Videoannonse
Annonse
Skrevet
On 1/20/2019 at 6:56 AM, lillemeg90 said:

Kanskje noen her kan hjelpe meg? Leter etter to bøker som jeg bare husker litt handling fra men ikke så fryktelig mye. 

1. Det er et troll med tannverk som er utenfor huset til en familie. Mulig pappaen er tannlege. De må hjelpe til, og de bruker stige og drill for å bore bort hullet. 

2. En jente og pappaen endrer språket. Plutselig har hun endret ord på alt. Hår heter spagetti og hele byen prøver å lære seg der nye språket. 

Kan den boka om språkendringene være en Ole Lund Kirkvaag-bok?
Det ringer en bitteliten bjelle på begge to, men jeg klarer ikke å komme på noen tittel.

Skrevet

Fru Andersen har hump i halen av Trond Brænne

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, Minya skrev:

Kan den boka om språkendringene være en Ole Lund Kirkvaag-bok?
Det ringer en bitteliten bjelle på begge to, men jeg klarer ikke å komme på noen tittel.

Takk for at du tok deg tid til å svare :)

når jeg googlet han så kjenner jeg ikke igjen illustrasjonene.. Men kan jo for all del være han likevel :) får lete litt gjennom det han har skrevet i morgen:) 

du får hyle ut om det skulle dukke opp :) tenker å ta en tur på biblioteket og høre. Mulig bibliotekaren husker 😊

Skrevet
3 minutter siden, Pysa skrev:

Fru Andersen har hump i halen av Trond Brænne

Det hørtes veldig kjenr ut! 😃 tusen takk!!

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, lillemeg90 said:

Takk for at du tok deg tid til å svare :)

når jeg googlet han så kjenner jeg ikke igjen illustrasjonene.. Men kan jo for all del være han likevel :) får lete litt gjennom det han har skrevet i morgen:) 

du får hyle ut om det skulle dukke opp :) tenker å ta en tur på biblioteket og høre. Mulig bibliotekaren husker 😊

Jeg har lest så mye bøker opp igjennom at jeg ikke alltid husker navnet på dem. Men mange av dem sitter igjen som spøkelser eller halvglemte minner, og noen ganger googler jeg meg blå for å finne en eller to. XD
Feks en om ei jente som hadde en helt hvit og glatt stein, og så hadde det noe med området rundt huset de bodde i å gjøre eller noe sånt, bok jeg lånte på skolebiblioteket på tidlig nittitall, og garantert er skrevet tidligst på midten av åttitallet.
Og den med hun jenta og han gutten (som jeg ikke engang husker om var søsken eller bare venner) som prøvde å finne ut noe om et spøkelse i et hus i bygda, som hadde noe med en heksebrenning seks hundre år tidligere å gjøre. Eller noe sånt. XD Husker boka var blå med en nydelig forside.

Men jeg er enig i den hump i halen-boka over her, det må jo være den 😄

Skrevet
9 timer siden, Minya skrev:

Jeg har lest så mye bøker opp igjennom at jeg ikke alltid husker navnet på dem. Men mange av dem sitter igjen som spøkelser eller halvglemte minner, og noen ganger googler jeg meg blå for å finne en eller to. XD
Feks en om ei jente som hadde en helt hvit og glatt stein, og så hadde det noe med området rundt huset de bodde i å gjøre eller noe sånt, bok jeg lånte på skolebiblioteket på tidlig nittitall, og garantert er skrevet tidligst på midten av åttitallet.
Og den med hun jenta og han gutten (som jeg ikke engang husker om var søsken eller bare venner) som prøvde å finne ut noe om et spøkelse i et hus i bygda, som hadde noe med en heksebrenning seks hundre år tidligere å gjøre. Eller noe sånt. XD Husker boka var blå med en nydelig forside.

Kjenner til det der 😅 nå må jeg bare finne den andre 😀

Skrevet
11 timer siden, Minya skrev:

Boka med steinen tror jeg kan være en av bøkene om Sofie, kanskje Sofie og hulesteinen? Leseløvebøker skrevet av Kjersti Scheen.. 

Skrevet
På 20.1.2019 den 6.56, lillemeg90 skrev:

Kan dette være Drøyfus og Pytonbakteriene av Magnar Johnsgaard?

Anonymkode: e6a74...b05

Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan dette være Drøyfus og Pytonbakteriene av Magnar Johnsgaard?

Anonymkode: e6a74...b05

Det tror jeg jammen meg det er 😃😃 tusen takk!

ser ut som den ikke er i salg lengre da.. Men kan jo være heldig på bruktmarkedet:)

Skrevet
På 23.1.2019 den 23.43, Minya skrev:

Den hvite stenen av Gunnel Linde? 

Boka ble også filmatisert, gikk som serie på TV da jeg var liten på 70-tallet 

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Den_hvite_steinen

• Liker 1
Skrevet
På 23.1.2019 den 23.43, Minya skrev:

Kan det være denne?

https://nettbutikk.bokbyen-skagerrak.no/productdetails.php?product=96402

Anonymkode: 84a4f...f25

Skrevet
On 1/24/2019 at 10:47 AM, FrkSvår said:

Boka med steinen tror jeg kan være en av bøkene om Sofie, kanskje Sofie og hulesteinen? Leseløvebøker skrevet av Kjersti Scheen.. 

Nei, leseløvebøkene var det ikke. De var for korte og kjedelige. Jeg var en mye mer dreven leser enn det som barn. Ringenes Herre som elleveåring, bare for å  nevne noe 😛

On 2/1/2019 at 12:36 AM, Perelandra said:

Den hvite stenen av Gunnel Linde? 

Boka ble også filmatisert, gikk som serie på TV da jeg var liten på 70-tallet 

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Den_hvite_steinen

Synopsisen hørtes veldig kjent ut, spørs om det ikke var den altså. :klo:

Skrevet
3 timer siden, Minya skrev:

Nei, leseløvebøkene var det ikke. De var for korte og kjedelige. Jeg var en mye mer dreven leser enn det som barn. Ringenes Herre som elleveåring, bare for å  nevne noe 😛

Synopsisen hørtes veldig kjent ut, spørs om det ikke var den altså. :klo:

Skjønner, var bare så veldig kjent og det var den første jeg tenkte på. leste de bøkene som 7-8åring , så det er såpass lenge siden jeg fort kan blande litt :)

Dette var ikke av de minst "avanserte" leseløvebøkene forøvrig, leste selv som fireåring så jeg var i grunn forbi de enkleste leseløvebøkene før jeg begynte på skolen, jeg ville lese ringenes herre som åtteåring men fikk ikke lov 😝

• Liker 1
Skrevet
11 hours ago, FrkSvår said:

Skjønner, var bare så veldig kjent og det var den første jeg tenkte på. leste de bøkene som 7-8åring , så det er såpass lenge siden jeg fort kan blande litt :)

Dette var ikke av de minst "avanserte" leseløvebøkene forøvrig, leste selv som fireåring så jeg var i grunn forbi de enkleste leseløvebøkene før jeg begynte på skolen, jeg ville lese ringenes herre som åtteåring men fikk ikke lov 😝

Med fri tilgang til det lokale biblioteket fra syv år, skolebiblioteket så fort en bok var lest, og familie med mye bøker, så gikk det mye bøker fra barnsben av som ikke var typiske barnebøker. Lady Chatterly's Elsker ble behørig lest som tiåring XD
Sangen om den Røde Rubin et par år senere.

Men likevel er det noen få tenåringsbøker, som ble lest noen år før de var tiltenkt, som fortsatt sitter igjen, uten full synopsis og uten tittel eller forfatter. Men med en vag følelse av hva de sa til meg, og kanskje en vag formening om hvordan coveret så ut på akkurat den utgaven.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...