Gå til innhold

Stebarn på ungdomsskolen og vgs, men føles som de nesten er bhg-barn 

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde ikke forventet å fortsatt være på samme stedet med så store barn. Og med det mener jeg at jeg ikke hadde forventet så lite selvstendige ungdommer. De ordner seg ikke mat når de er sultne. Hvis vi ikke passer på dem, så spiser de ingenting gjennom en hel dag. Så der føles det som det er småbarn man passer. De går ikke ut på egenhånd. I helgene sirkler dem rundt oss voksne og spør "hva skal vi finne på idag? Hva skal vi gjøre?" Så vi må ta dem med ut på tur i skogen, spille brettspill med dem etc. Det er selvsagt koselig å gjøre slike ting, men ikke når man må gjøre det "hele tiden"! Det føles akkurat likt som da barna gikk i bhg og ikke kunne sendes ut alene. Det blir til at mannen min ikke gjør noe i huset i helgene, for da må han jo underholde ungdommene. Vi kan heller ikke ta oss en tur ut bare vi voksne, for da kjeder jo ungdommene seg. Jeg synes dette er ganske drøyt, og lurer rett og slett på om noen kjenner seg igjen? Jeg er definitivt mest lei av det maset i helgene om hva vi skal gjøre. Jeg blir sprø av å måtte arrangere ting hele tiden for så store personer. Men jeg burde kanskje bare nyte at de fortsatt vil finne på ting med oss og være glad for det så lenge det varer? 🤔

Anonymkode: 8166d...417

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På tide å kutte navlestrengen! 

Anonymkode: 49916...238

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor kan ikke bare voksne dra ut?  

Når de spør hva de skal gjøre sier man: vet ikke hva dere skal gjøre, dere må lære å underholde dere selv.  Jeg spør jo ikke dere hva jeg skal gjøre. Punktum. 

Må dere underholde? NEI  

eller så sier jeg sånn delvis på tull at hvis de kjeder seg og maser klarer jeg nok å finne noen oppgaver for dem: støvsuge hele huset; vaske opp... og da plutselig forsvinner de for da har de noen planer likevel. 

• Liker 9
Skrevet

Har mannen din barna på fulltid, eller bare i helgene? Det kan tenkes at de faktisk liker å tilbringe tiden sin sammen med sin far. Det får du nesten bare innfinne deg med.

Dersom du har vært stemor for dem f.o.m barnehagealder til vgs, så har du deg selv og din mann å takke. De har vel ikke blitt tiltaksløse av seg selv, og det kan umulig komme som et sjokk etter så mange år? 

• Liker 5
Skrevet

Hvor mye bor de hos dere? Hvis de ikke bor hos dere på fulltid: Bor dere langt fra barnas mor?

For hvis ungdommen reiser til far for helgesamvær, og dermed ikke har anledning til å være med venner fra hjemstedet er det jo ikke rart at de forventer at dere skal gjøre noe sammen. Ellers kunne de jo like godt vært hjemme....

• Liker 5
Skrevet

Enig med den som sa at det er da bare å svare at du veit ikke hva de skal finne på. Det får de finne ut av selv. God ide å gi de oppgaver som å ta oppvasken osv. De er store nok til å underholde seg selv. 

Anonymkode: 9bc40...519

• Liker 1
Skrevet

Det bruker jeg å si til mine ungdommer, hvis de ikke har noe å finne på, kan de alltids støvsuge, rydde rommene sine, vaske badet. 

Vi finner på mye sammen også, men de kan ikke forvente at vi foreldre skal aktivisere dem hver helg. 

Anonymkode: a344e...826

• Liker 1
Skrevet

Ang. mat: vet de at de får lov til å lage seg mat selv? Det er mange som har regler om at kun de voksne får lage mat. 

Anonymkode: 48c32...fea

• Liker 1
Skrevet

Det med mat: føler de seg hjemme hos far? Det er ikke sikkert de tør å gå i skapene og finne seg mat.

Det andre, kanskje de vil være mer sammen med pappaen sin? 

Bet ikke hvor mye de er hos dere, men bare forslag..

Anonymkode: 346d9...d8d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...