Gå til innhold

Til dere med jenter 4-8 år.

Anbefalte innlegg

Gjest StoreSky
Skrevet

Jeg har en datter på 6 år som innimellom tisser på seg. Hun har slitt med urinveisinfeksjon og nyrebekkenbetennelse for ca ett år siden. Men har vært til utredning på ullevål og de fant ikke noe galt.

Som regel blir det bare litt vått i trusa hennes, men noen ganger tisser hun på seg skikkelig.

Men det irriterer meg at hun ikke sier ifra FØR hun må tisse så masse at det går i buksa! Hun kan stå og vri på seg men benekter at hun må på do, for 3 min senere løpe på do fordi hun holder på å tisse på seg.

Hun tisser aldri på seg om natten, selv ikke som nyavvent fra bleier...

Er det vanlig at jenter av og til tisser på seg så det blir vått i trusa?? Er det vanlig at de tisser på seg helt ut?? (strømpebukse/bukse/ blir våt) Jeg merker at hun er litt engstelig for å si fra at hun har tisser på seg fordi jeg blir så irritert!! I august begynner hun på skolen.

Noen råd?

Brukte belønningsystem ifjor, hjalp en uke eller to... Å sette på bleier gjør jeg ikke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan det hende at hun benekter å måtte tisse fordi hun ikke merker det før det er for sent? Kan det hende at problemet er psykisk; er det spesielle omgivelser eller spesielle ting som gjør at hun tisser på seg?

Gjest Violetta
Skrevet

Hva med å gjøre det til fast rutine å tisse f.eks. etter mat, når hun kommer inn utenfra, en gang annenhver time osv.? Kanskje det vil hjelpe?

Jeg vet at jenter i den alderen ikke alltid er så flinke til å ta seg tid til å gå på do. De holder seg og holder seg.. så går det gjerne galt.

Gjest Anonymous
Skrevet

Ta det med helt ro, dette er veldig vanlig. Selv blant 1.klassinger. Enkelte kan ha dette "problemet" litt lengre opp også, men stort sett går det seg til før 2. klasse. Det er mye som skjer med et barn i den alderen, og det trenger slett ikke ha psykiske årsaker.

Disse småpodene skal ha med seg alt mulig, og syns nok rett og slett at de ikke vil kaste bort tid på å gå på do. De kan også gå å holde seg så lenge at når de virkelig må, rekker de ikke do.

Som en annen her skrev, så må man få barnet til å gå på do etter mat, rett før de skal ut å leke, rett etter de har kommet inn osv.

Det er veldig trasig for både mor og barn, men veldig vanlig. Men ta tiden til hjelp, så ordner det seg nok :-)

Gjest Embla s
Skrevet

Du burde prøve å ikke bli sint/irritert i allefall. Som andre sier, det kan være psykisk eller at hun ikke har tid til å gå på do.

Syns du skal snakke med henne om det, og bli enig om noe hyggelig dere kan gjøre som premie hver tørre dag (spille et spill eller lignende), også bestemme sammen noe stort dere gjør hvis hun har vært tørr minimum 5 dager iløpet av uken. Hvis hun tisser på seg, så prøv å ikke bli irritert, men si til henne at det var dumt, alle kan ha uhell, men nå skal dere se om hun klarer å rekke do neste gang - som en liten utfordring.

Syns også (som andre også sier) at du bør innføre do-rutiner med faste tider. Og i allefall før hun skal ut osv.

(hvis problemet fortsetter, finnes det do-klokker man kan prøve, som dirrer eller piper når det er på tide å gå på do. F.eks. når hun er på skolen eller lignende).

Gjest StoreSky
Skrevet

Tusen takk for svar!

Bra å høre at det ikke er helt uvanlig.

Vi prøver å sende henne på do med jevne mellomrom - skal bli flinkere.

Jeg skal bli flinkere til ikke å irritere meg.

Tror det er som dere sier at hun enten ikke legger merke til deg så godt (er for opptatt) eller ikke synes det er viktig nok, "kan vente litt til, litt til, litt til...ups der kommer det!"

Skrevet

Jeg tror at det at du irriterer deg over henne bare forværrer problemet! Ofte er det psykisk med slike problemer, og ikke utypisk er det at det blir være og værre hvis de får kjeft, negativitet i en eller annen form eller annet som forårsaker skam, stress, nesvøsitet og usikkerhet.......... Sett deg inn i situasjonene hennes, hvordan det må føles når hun uten å hunne for det tisser på seg igjen og igjen. Du viser tydelig irritasjon. Hun må jo føle seg som en taper, som ikke klarer å la være å skuffe deg.... Også er det jo snakk om et veldig intimt og sårbart tema. Lykke til videre! Håper du klarer å slutte å se på det som om det er hennes feil. :)

Skrevet

Hvis hun har slitt med infeksjoner som gjorde toalettbesøk smertefulle, kan det jo være at hun mer eller mindre bevisst kvier seg litt for å gå på do, og holder igjen til hun bare må...?

Gjest StoreSky
Skrevet

kkristin: Jeg ser ikke på det som hennes feil. Jeg blir irritert fordi hun ikke sier fra...Men begynner å bli flinkere!!

Ms Lilja: Har tenkt den tanken ja. Men har sjekket hos legen så det er ikke noe fysisk i veien med henne.

Gjest Porselen
Skrevet

Min datter på 7 tisser på seg av og til, og det er som regel når hun ikke har tatt seg tid til å gå på do før hun går hjem fra skolen. Ellers går det greit.

Sønnen min var av den typen som sto og vred seg lenge før han gikk på do, det var hele tiden så mye han måtte få gjort først. Og så var han "redd" for å gå glipp av noe i leken hvis han tok seg en tissepause. Jeg kjente fort igjen signalene når han var hjemme og fikk sendt han på do. Det tok sin tid før han fikk det inn i systemet, men heldigvis ordnet det seg.

At datteren din tisser på seg kan også komme av tidligere urinveisinfeksjoner som har gjort det vanskeligere å holde seg. Kanskje legen kan foreslå noen knipeøvelser til henne?

Gjest Madeline
Skrevet

Siden hun har hatt en del urinveisinnfeksjoner vil jeg tro at hun har opplevd en del dobesøk ubehagelig. Hun kan mer eller mindre bevisst forbinde dobesøket med noe ubehagelig og holder seg lengst mulig. Dette kan gjøre at hun etterhvert overser signalene fra blæren om at den er full og må tømmes. Dette igjen kan gjøre at det skjer uhell. Du kan jo prøve som noen har nevt å få henne på do til faste tidspunkt noen dager for å se om det hjelper. Jeg går ut fra at dere har undersøkt henne for urinveisinfeksjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...