Pipaluk Skrevet 19. januar 2019 #1 Del Skrevet 19. januar 2019 Jeg skal til Afrika. I byen vi skal til er det ikke malaria, men utenfor kan det forekomme. Jeg snakket med guiden vår som sa at hun ikke pleide å ta det, da hun ikke tålte medisinene. Jeg må selvfølgelig teste det ut hjemme før jeg drar men kjipt å bli syk pga uttestingen. Har dere forsøkt det? Tåler dere det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #2 Del Skrevet 19. januar 2019 Jeg tok de. Den dyre typen. Merket ingen bivirkninger. Og de gjorde at jeg klarte meg fint da jeg fikk malaria. Anonymkode: a98ad...0bb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #3 Del Skrevet 19. januar 2019 Det er vel bare Lariam som må testes ut på forhånd. Hvis du ikke skal være lenge vekke hadde jeg heller gått for Malarone, dyrere men betydelig færre bivirkninger. Jeg tok Malarone uten problemer, det var også den de andre i reisefølge tok, ingen fikk problemer. Anonymkode: ad01c...12d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #4 Del Skrevet 19. januar 2019 Anbefaler Malarone eller synonympreparater, disse tar du en tablett av daglig. Begynn noen dager før du drar. Anbefaler ikke de du tar en av ukentlig, de er billigere, men ikke uvanlig å få vonde mareritt eller gå inn i en psykose ... Viktig å vite at ingen av tablettene gjør at du ikke får malaria det er bare mindre sjanse og du har bedre tid om du først blir syk. Bruk myggspray, dekk deg til med klær og bruk myggnett. Ble selv veldig syk av malaria, men det gikk heldigvis bra 😊 Anonymkode: 26561...2b6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #5 Del Skrevet 19. januar 2019 Jeg tok malarone. Fant store dotter med hår på puten ca 1 uke etter jeg startet på de. Gikk på de i ca 2 mnd. Fikk malaria i Nicaragua. Lett feber i 14 dager og mistet 22 kilo Anonymkode: a0d8c...d8f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 19. januar 2019 Forfatter #6 Del Skrevet 19. januar 2019 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Anbefaler Malarone eller synonympreparater, disse tar du en tablett av daglig. Begynn noen dager før du drar. Anbefaler ikke de du tar en av ukentlig, de er billigere, men ikke uvanlig å få vonde mareritt eller gå inn i en psykose ... Viktig å vite at ingen av tablettene gjør at du ikke får malaria det er bare mindre sjanse og du har bedre tid om du først blir syk. Bruk myggspray, dekk deg til med klær og bruk myggnett. Ble selv veldig syk av malaria, men det gikk heldigvis bra 😊 Anonymkode: 26561...2b6 Vet du om de kan påvirke opptak av andre med som ssri-preparater? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #7 Del Skrevet 19. januar 2019 3 minutter siden, Pipaluk skrev: Vet du om de kan påvirke opptak av andre med som ssri-preparater? Jeg er ikke helt kjent med dette. Ville sett på felleskatalogen og bedt legen sjekke de aktuelle medikamentene dine. Mange norske leger er ikke kjent med hvor vanlig det er me bivirkninger på malariaprofylakse som tas ukentlig, men vørsåsnil og styr unna td. Lariam. Anonymkode: 26561...2b6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #8 Del Skrevet 19. januar 2019 Har god erfaring med malarone og dårlig med lariam. Anonymkode: 60d3d...4df 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nettengel Skrevet 23. januar 2019 #9 Del Skrevet 23. januar 2019 (endret) Et tips, skal ut å reise og skulle i den forbindelsen kjøpe Malarone. Sjekket prisen på Apotek 1, kr. 325,- for 12 tabletter, komplett Apotek kr. 159,- for samme pakken (Malarone 250 mg/100 mg). Tok 3 dager fra bestilling til de kunne hentes ut på post i butikk! Endret 23. januar 2019 av nettengel 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #10 Del Skrevet 23. januar 2019 Ja, jeg har tatt Lariam. Anbefales ikke, for jeg fikk malaria på tablettene! Det samme gjorde flere andre! Det som er skummelt med Lariam er at du kan ha malaria i deg, men at det ikke bryter ut før etter flere måneder, mens om du dropper malariamed. vil du få det senest innen tre uker fra du ble bitt. Antar du skal til Nairobi, hadde bare droppet malariatabletter da, og heller skaffet medisinen du tar om du får det. Viktig at du har satt deg inn i hvilke medisiner du da trenger, og hvor høy dose. For det varierer, noen steder er malariamyggen blitt resistente mot visse typer medisiner. Min erfaring er at norske leger kan ekstremt lite om dette, her er det de lokale legene som har spisskompetanse. Får du malaria og behandler det raskt, er det ikke verre enn en kraftig influensa, du vil antakelig føle deg bedre etter første dose medisin. Jeg har bodd 2 år i Afrika og hatt malaria 3 ganger. Det ble kun ille siste gang, og det var min egen feil som ikke tok feberen på alvor, trodde bare jeg var trøtt. Edit, skal du kun et kort opphold kan du velge å bruke Malarone. Jeg har ingen erfaring med den, men den er vert fall langt bedre enn Lariam, som gir en falsk trygghet og burde tas vekk fra markedet. Anonymkode: 85671...0ab 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 23. januar 2019 Forfatter #11 Del Skrevet 23. januar 2019 3 timer siden, nettengel skrev: Et tips, skal ut å reise og skulle i den forbindelsen kjøpe Malarone. Sjekket prisen på Apotek 1, kr. 325,- for 12 tabletter, komplett Apotek kr. 159,- for samme pakken (Malarone 250 mg/100 mg). Tok 3 dager fra bestilling til de kunne hentes ut på post i butikk! Takk for tips:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 23. januar 2019 Forfatter #12 Del Skrevet 23. januar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg har tatt Lariam. Anbefales ikke, for jeg fikk malaria på tablettene! Det samme gjorde flere andre! Det som er skummelt med Lariam er at du kan ha malaria i deg, men at det ikke bryter ut før etter flere måneder, mens om du dropper malariamed. vil du få det senest innen tre uker fra du ble bitt. Antar du skal til Nairobi, hadde bare droppet malariatabletter da, og heller skaffet medisinen du tar om du får det. Viktig at du har satt deg inn i hvilke medisiner du da trenger, og hvor høy dose. For det varierer, noen steder er malariamyggen blitt resistente mot visse typer medisiner. Min erfaring er at norske leger kan ekstremt lite om dette, her er det de lokale legene som har spisskompetanse. Får du malaria og behandler det raskt, er det ikke verre enn en kraftig influensa, du vil antakelig føle deg bedre etter første dose medisin. Jeg har bodd 2 år i Afrika og hatt malaria 3 ganger. Det ble kun ille siste gang, og det var min egen feil som ikke tok feberen på alvor, trodde bare jeg var trøtt. Edit, skal du kun et kort opphold kan du velge å bruke Malarone. Jeg har ingen erfaring med den, men den er vert fall langt bedre enn Lariam, som gir en falsk trygghet og burde tas vekk fra markedet. Anonymkode: 85671...0ab Jeg skal stort sett oppholde meg i Nairobi. På slutten av oppholdet skal vi på safari Amoselli. Tenker å ta tablettene da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 23. januar 2019 Forfatter #13 Del Skrevet 23. januar 2019 5 timer siden, nettengel skrev: Et tips, skal ut å reise og skulle i den forbindelsen kjøpe Malarone. Sjekket prisen på Apotek 1, kr. 325,- for 12 tabletter, komplett Apotek kr. 159,- for samme pakken (Malarone 250 mg/100 mg). Tok 3 dager fra bestilling til de kunne hentes ut på post i butikk! Kan jeg bestille varer fra komplett når jeg bare har resepten på papir? 🤔 prøvde å kontakte kundeservice men det var vanskelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nettengel Skrevet 23. januar 2019 #14 Del Skrevet 23. januar 2019 (endret) 31 minutter siden, Pipaluk skrev: Kan jeg bestille varer fra komplett når jeg bare har resepten på papir? 🤔 prøvde å kontakte kundeservice men det var vanskelig. Ser på sidene deres at resept på papir skal gå greit. Resepter på papir kan sendes oss i posten. Vi vil legge den tilgjengelig på ditt fødselsnummer slik at du kan bestille leveranser. Dette gjelder også resepter fra veterinærer. Husk at fødselsnummeret ditt må stå notert på resepten. Endret 23. januar 2019 av nettengel 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 23. januar 2019 Forfatter #15 Del Skrevet 23. januar 2019 1 time siden, nettengel skrev: Ser på sidene deres at resept på papir skal gå greit. Resepter på papir kan sendes oss i posten. Vi vil legge den tilgjengelig på ditt fødselsnummer slik at du kan bestille leveranser. Dette gjelder også resepter fra veterinærer. Husk at fødselsnummeret ditt må stå notert på resepten. Takk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #16 Del Skrevet 23. januar 2019 Bruk melkesyretabletter sammen med malaria, det hjalp meg på den tredje turen, etter to turer med urolig mage og "uggi" form. Malaria er veldig tungt til magen, og spesielt når du skal ha et annet kosthold enn hva du er vant til hjemme. Vanlige melkesyretabletter (ikke for reise eller noe) kjøpt fra helsehylla i butikken er helt supre. Anonymkode: 28136...270 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fresia Skrevet 23. januar 2019 #17 Del Skrevet 23. januar 2019 Jeg har bare erfaring med Lariam 😊 funka helt fint for meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bahir Skrevet 23. januar 2019 #18 Del Skrevet 23. januar 2019 Jeg fikk hallusinasjoner av Lariam.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duff Skrevet 23. januar 2019 #19 Del Skrevet 23. januar 2019 Husk at det finnes mange typer malaria så uansett medisin du tar kan du allikevel bli syk da en medisin ikke virker mot alle typene malaria. I Norge får man resept på det som tar de vanligste og mest kjente malariatypene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå