Gå til innhold

Varsling om uansvarlig drift i helse og omsorg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som har varslet fylkesmannen om uforsvarlig drift innen helse og omsorgssektoren? Hva gjorde at dere varslet, og hva ble utfallet? Hvordan har det påvirket dere som varslere? Vurderer å varsle men jeg vet ikke hva som er ille nok og hva leder egentlig kan holdes ansvarlig for.

Anonymkode: db6ea...692

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Varsling er et fint ord som alle snakker godt om, men som ledere, foreninger og andre ikke bryr seg døyten om. Det er min, og mange andres, erfaring. Vær forberedt på at kollegaer snur ryggen til deg, ledelsen skviset deg ut og hverken bedriftshelsetjenesten eller fastlegen tror deg når helsa di begynner å svikte. 

Google og les om varslere og hvordan sakene deres har gått. Kan nevne en sak om en dame som varslet om mobbing i NAV (finnes en liten dokumentar), og om en som varslet i Shell (nyhavna) for ikke så lenge siden. Så kan du vurdere om du syns det er verdt det.

1. Søk ny jobb

2. Meld til Arbeidstilsynet (men ikke forvent å få hjelp.)

All ære til varslere. Men vær klar over risikoen for tap av helse og karriere, og at livet ditt de neste årene består av kamp mot arbeidsgiver og/eller NAV. Dine nærmeste vil kanskje heller ikke tro deg når du forteller at du har blitt syk av jobben. Varsling bør komme mer frem i regelverket og i bevisstheten til folk.

Anonymkode: ca1fe...b61

Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Varsling er et fint ord som alle snakker godt om, men som ledere, foreninger og andre ikke bryr seg døyten om. Det er min, og mange andres, erfaring. Vær forberedt på at kollegaer snur ryggen til deg, ledelsen skviset deg ut og hverken bedriftshelsetjenesten eller fastlegen tror deg når helsa di begynner å svikte.  

Google og les om varslere og hvordan sakene deres har gått. Kan nevne en sak om en dame som varslet om mobbing i NAV (finnes en liten dokumentar), og om en som varslet i Shell (nyhavna) for ikke så lenge siden. Så kan du vurdere om du syns det er verdt det.

1. Søk ny jobb 

2. Meld til Arbeidstilsynet (men ikke forvent å få hjelp.)

All ære til varslere. Men vær klar over risikoen for tap av helse og karriere, og at livet ditt de neste årene består av kamp mot arbeidsgiver og/eller NAV. Dine nærmeste vil kanskje heller ikke tro deg når du forteller at du har blitt syk av jobben. Varsling bør komme mer frem i regelverket og i bevisstheten til folk.

Anonymkode: ca1fe...b61

Det er litt derfor jeg spør etter folks erfaringer. Folk kan jo ikke bare ha slike erfaringer som du skisserer over her?:\ Jeg har alt blitt syk av jobben, sånn skikkelig syk, og vi har hatt ekstrem personalflukt. Noe som er trist for det er samholdet personalet mellom som har gjort at vi har klart oss så lenge som vi har. Både fastlege og psykolog anbefaler meg å bytte jobb, og jeg ønsker forsåvidt det selv også. Men jeg jobber med mennesker og jeg vil at de skal ha det godt og trygt:(

Anonymkode: db6ea...692

• 3 uker senere...
Skrevet

Klapp igjen nebbet, spar opp penger , søk nye jobber. evt jobb frivillig

Anonymkode: 6e703...8ab

• 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er i et forbund ta det opp med plasstillitsvalgt og få råd derfra? Det er en plikt å varsle om kritikkverdige forhold, men som sagt over her er det ymse erfaringer med å varsle. Men igjen: om ingen sier i fra så fortsetter det bare og går utover brukerene / pasientene...

Anonymkode: 6cf8d...ce1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...