Coffee1234 Skrevet 19. januar 2019 #1 Skrevet 19. januar 2019 Jeg er nå nylig blitt tante, og i den forbindelse har jeg tenkt på min egen rolle som tante og hva jeg faktisk kan bety for tantebarnet. Så derfor er jeg interessert i hvordan dere har opplevd deres tanter?
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #2 Skrevet 19. januar 2019 Hadde 2 tanter, men ikke tett kontakt med noen av dem når jeg var liten. Hun ene flyttet jeg inn til da mannen hennes døde og jeg trengte studenthybel, og da fikk vi veldig god kontakt. Hun andre har jeg nå brutt all kontakt med. Anonymkode: cfd97...df7
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #3 Skrevet 19. januar 2019 Jeg har vel fem tanter selv. To inngiftet og tre stk. Mye kontakt med to av dem som liten, men kom aldri noe nære dem eller ble noe trygg på dem. Passe kontakt med alle men aldri noe nært og fortrolig. Anonymkode: bd120...8e7 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #4 Skrevet 19. januar 2019 Aldri hatt noe særlig kontakt med nær slekt overhodet. Forsøkte litt på eget initiativ i tenårene, da var det for sent. Mine barn har et tett og godt forhold til sine tanter og onkler, mye fordi jeg (og de) jobber for å holde det slik. Deilig for ungene å kjenne seg trygge og elsket av flere enn mamma og pappa. Anonymkode: bb654...69e 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #5 Skrevet 19. januar 2019 Jeg har kun hatt en (fille)tante, og hun var en sterk kvinnelig rollefigur for meg. Hun var sprek og tøff, og gjorde stereotypiske "manneoppgaver" selv(skifta dekk eksempelvis), men hun var også diplomatisk og rettferdig. Hun så og hørte meg rett og slett. Når hun var i samme rom så var hun buffer mot min mor som var strake motsetningen. Dessverre døde hun da jeg var en 10 år, så har ikke voldsomt mange minner med henne, og vi var vel ikke veldig nær, men jeg trivdes i hennes selskap og følte meg trygg på at jeg kunne være meg selv. En av få trygge voksenpersoner jeg har hatt. Min onkel var vel litt mer anonym for meg, men han opplevde jeg også litt likens, bare ikke så tydelig. Han gikk inn i en depresjon han aldri kom ut av da kona hans, altså min tante over her, døde. Ble aldri seg selv igjen:\ Så hadde ikke noen nært forhold til ham heller, men likte selskapet hans likevel. Anonymkode: 1848e...e08 5
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #6 Skrevet 19. januar 2019 Har to tanter. God relasjon med blodstante, hun bodde også nærmere. Svært perifer relasjon til inngiftet tante, selv om jeg tilbragte mange ferier med henne som barn. Når jeg tenker over det, tror jeg nok blodstante hadde en større interesse av meg som menneske, mens inngiftet tante anså meg bare som et barn. Som voksen vet jeg at blodstante stiller opp om det er noe. Inngiftet tante ville jeg aldri vurdert å be om noe fra. Anonymkode: 6a096...618
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #7 Skrevet 19. januar 2019 Tanta til dattera mi (søstern min) gir fullstendig faen hvertfall. Hun er så sykt upersonlig og kaller datteren min for «Lille barnet». Altså, ALDRI ved navn, eller noe som helst annet. Hun gir heller aldri klem til hun. Så ja... creds til dere tanter som faktisk skjønner hvor viktige dere er. Anonymkode: 80ac2...161
Puffin Skrevet 19. januar 2019 #8 Skrevet 19. januar 2019 Mine tanter har betydd veldig lite for meg. Min søster er en utrolig viktig person i livet til sønnen min som snart blir tre. Han snakker om henne daglig, blir veldig glad når hun kommer, de leker sammen i timesvis. Han klemmer og koser med henne. Veldig fint å se at de har en så god relasjon. 2
morhjertegod Skrevet 19. januar 2019 #9 Skrevet 19. januar 2019 Jeg har kjempe god kontakt med 4 av min tantebarn, prøver følge dem opp og ha jevn kontakt.. Ikke hatt slike tanter selv, men tanten til min far, ble som min tante. Elsker henne, hun var vidunderlig. Hun er nå 94 år, dement, men verdens fineste dame. 3
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #10 Skrevet 19. januar 2019 Jeg har ni tanter, men har tilstrekkelig kontakt med alle til at det ikke er unaturlig å besøke dem. Jeg er eldst av mine søsken, så da jeg var liten så jeg veldig opp til de yngste tantene mine. Disse tok på seg en storesøsterrolle, satt barnevakt og tok meg med på interessante aktiviteter. De voksnere tantene hadde en mer perifer rolle, mange hadde familie selv, og dermed ikke like mye tid å bruke på tantebarn. Setter uansett stor pris på alle tantene mine. Anonymkode: 56656...edc 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #11 Skrevet 19. januar 2019 Min tante er som min søster, men hun er et år yngre enn meg og vi har i en periode bodd sammen når vi var små😊 Anonymkode: 6d193...930 1
lipglossy Skrevet 19. januar 2019 #12 Skrevet 19. januar 2019 Har fire tanter, betyr egentlig ingenting for meg. Ikke noe kontakt, untatt i familieselskap et par ganger i året
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #13 Skrevet 19. januar 2019 Nei ingenting. Har en biologisk og en inngiftet tante. De har aldri betydd noe for meg. Anonymkode: 053bd...f0b
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #14 Skrevet 19. januar 2019 1 time siden, Coffee1234 skrev: Jeg er nå nylig blitt tante, og i den forbindelse har jeg tenkt på min egen rolle som tante og hva jeg faktisk kan bety for tantebarnet. Så derfor er jeg interessert i hvordan dere har opplevd deres tanter? Nå spørs det jo hvordan forhold du har til ditt søsken som har fått barn, men hvis det ikke er supergodt i utgangspunktet så hadde jeg ikke lagt mye energi i det. Jeg har forsøkt med mine tantebarn, foreldrene er ikke interessert og da blir det til slutt at det ikke går. 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tanta til dattera mi (søstern min) gir fullstendig faen hvertfall. Hun er så sykt upersonlig og kaller datteren min for «Lille barnet». Altså, ALDRI ved navn, eller noe som helst annet. Hun gir heller aldri klem til hun. Så ja... creds til dere tanter som faktisk skjønner hvor viktige dere er. Anonymkode: 80ac2...161 👆til det siste du skriver, her er det andre veien. Foreldrene til mine tantebarn gjør ingenting for at vi skal få noe kontakt, så de mener tydeligvis at tanter ikke er så viktige i barnas liv. Anonymkode: 4675d...6c9 2
Radon Skrevet 19. januar 2019 #15 Skrevet 19. januar 2019 Har ikke noe nært forhold i det hele tatt til verken tanter eller onkler. Bare kontakt i høytider, dessverre
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #16 Skrevet 19. januar 2019 3 minutter siden, lipglossy skrev: Har fire tanter, betyr egentlig ingenting for meg. Ikke noe kontakt, untatt i familieselskap et par ganger i året Men skulle du ønske det? Eller synes du at det er greit at det har blitt sånn? Her er det foreldrene som viser at tanter og onkler ikke er så «big deal» så derfor blir det jo heller ikke til at man har noe kontakt med tantebarna. Anonymkode: 4675d...6c9
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #17 Skrevet 19. januar 2019 Fire tanter. To har jeg ganske god kontakt med, selv om det er via Facebook. En tante har jeg ikke truffet på...10-15 år? Måtte faktisk tenke meg om hva hun het. Fjerde tante treffer jeg av og til (hvert andre år). Hun er også min fadder. Vi har ikke samme personlighet. Men greit at hun sender meg penger! Anonymkode: 76894...813
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #18 Skrevet 19. januar 2019 2 minutter siden, Radon skrev: Har ikke noe nært forhold i det hele tatt til verken tanter eller onkler. Bare kontakt i høytider, dessverre Så synd at det er sånn når du tydeligvis vil ha mer kontakt. Kan jeg spørre hvorfor det har blitt sånn? Jeg forsøker med mine tantebarn, men når foreldrene ikke er interessert i familie så er det ikke mye en tante kan få gjort etterhvert. Anonymkode: 4675d...6c9
Gjest Krampus Skrevet 19. januar 2019 #19 Skrevet 19. januar 2019 Har 5 tanter, ingen har betydd noe spesielt. Har ikke noe dårlig forhold, men har bare aldri hatt noe behov for å være nære dem, så har aldri tatt noe initiativ til å bli særlig kjent.
lipglossy Skrevet 19. januar 2019 #20 Skrevet 19. januar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men skulle du ønske det? Eller synes du at det er greit at det har blitt sånn? Her er det foreldrene som viser at tanter og onkler ikke er så «big deal» så derfor blir det jo heller ikke til at man har noe kontakt med tantebarna. Anonymkode: 4675d...6c9 Kunne ikke ønske det var sånn nei. Hadde vært kjempekoselig med et nært forhold hvor man kunne snakke om alt sammen. Er selv tante til en gutt, og skal gjøre aaalt for at vi skal fortsette å ha et godt forhold 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå