AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #1 Skrevet 19. januar 2019 Lavere snitt, så Trondheim henger kanskje høyere blant arbeidsgivere? Anonymkode: b4e40...230
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #3 Skrevet 19. januar 2019 Nei. Men du kan fortsatt få gode jobber fra andre universiteter enn NTNU. Faktisk, en av ingeniørene jeg kjenner som tjener best er høyskoleingeniør. Anonymkode: 1f026...ea8 1
Gjest Fjeud Skrevet 19. januar 2019 #4 Skrevet 19. januar 2019 NTNU henger nok betydelig høyere hos arbeidsgivere, spesielt når det kommer til lederstillinger. På NTNU har indøkerne flere bedpresser ukentlig i løpet av hele året og er de som etter endt studie har høyest snittlønn.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #5 Skrevet 19. januar 2019 Jeg vet ikke om der er en kausalitet mellom hvilken grad du velger av de to og hvilke muligheter du får. Jeg tror NTNU-indøkere har mange muligheter på grunn av hvilke mennesker de var lenge før de begynte på indøk. Går indøk NTNU selv. Anonymkode: 01177...b48
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #6 Skrevet 19. januar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet ikke om der er en kausalitet mellom hvilken grad du velger av de to og hvilke muligheter du får. Jeg tror NTNU-indøkere har mange muligheter på grunn av hvilke mennesker de var lenge før de begynte på indøk. Går indøk NTNU selv. Anonymkode: 01177...b48 Hva mener du med hvilke mennesker de var før de begynte? Anonymkode: b4e40...230
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #7 Skrevet 19. januar 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du med hvilke mennesker de var før de begynte? Anonymkode: b4e40...230 Medfødte egenskaper Anonymkode: 1f026...ea8
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #8 Skrevet 19. januar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Medfødte egenskaper Anonymkode: 1f026...ea8 Mer intelligente eller hardtarbeidende mener du? Anonymkode: b4e40...230
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #9 Skrevet 19. januar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mer intelligente eller hardtarbeidende mener du? Anonymkode: b4e40...230 Mer i retning av det førstnevnte. Nå var det ikke jeg som kom med utsagnet i utgangspunktet, men jeg er tilbøyelig til å være enig med posteren. Er nok ikke først og fremst at studentene går på NTNU som gjør at de er attraktive, men at kvaliteten på studentene er mye høyere enn på noe annet studiested. Anonymkode: 1f026...ea8
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #10 Skrevet 19. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Mer i retning av det førstnevnte. Nå var det ikke jeg som kom med utsagnet i utgangspunktet, men jeg er tilbøyelig til å være enig med posteren. Er nok ikke først og fremst at studentene går på NTNU som gjør at de er attraktive, men at kvaliteten på studentene er mye høyere enn på noe annet studiested. Anonymkode: 1f026...ea8 De som søker seg dit er altså de beste som kan velge og vrake? Anonymkode: b4e40...230
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #11 Skrevet 19. januar 2019 Har du tatt et prestisjestudium, står du i utgangpunktet sterkere enn med en utdannelse med mindre status. Men er du flink, vil det over tid ikke spille noen rolle. Anonymkode: 19a32...19a
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #12 Skrevet 19. januar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: De som søker seg dit er altså de beste som kan velge og vrake? Anonymkode: b4e40...230 Ja. Anonymkode: 1f026...ea8
Remington Skrevet 20. januar 2019 #13 Skrevet 20. januar 2019 Hvor du har studert indøk betyr mindre, men husk at innholdet (fagene) på indøk kan være forskjellig fra de ulike universitetene. Det er noen ytterst få arbeidsgivere som diskriminerer på universitet, men de fleste er ikke attraktive nok til å kunne gjøre det. Det som betyr noe er at du har gode nok karakterer, CV og søknad, slik at du blir invitert til å bli testet for intelligens og personlighet. Idag vektlegges intelligens langt mer i ansettelsesprosessen enn det som kommuniseres utad. Man ansetter heller en med 140 i IQ fra UIA, enn en med 115 i IQ fra NTNU. IQ er den beste variabelen man har for å kunne forutsi noe om hvor bra en nyutdannet arbeidstaker kommer til å gjøre det. Hvis du scorer høyt nok på intelligens og har de rette personlige egenskapene, så blir du mest sannsynlig invitert på en case-dag og et intervju. Det handler ofte om å være kjapp i hoderegning, ha god tallforståelse, være god på realistiske analyser, samarbeid godt med andre og kunne være trygg når du presenterer, samt argumetere og kommunisere godt. Dette er riktignok hos konsulentselskapene, som jo ansetter veldig mange indøkere.
Gjest Fjeud Skrevet 20. januar 2019 #14 Skrevet 20. januar 2019 (endret) 25 minutter siden, Remington skrev: Hvor du har studert indøk betyr mindre, men husk at innholdet (fagene) på indøk kan være forskjellig fra de ulike universitetene. Det er noen ytterst få arbeidsgivere som diskriminerer på universitet, men de fleste er ikke attraktive nok til å kunne gjøre det. Det som betyr noe er at du har gode nok karakterer, CV og søknad, slik at du blir invitert til å bli testet for intelligens og personlighet. Idag vektlegges intelligens langt mer i ansettelsesprosessen enn det som kommuniseres utad. Man ansetter heller en med 140 i IQ fra UIA, enn en med 115 i IQ fra NTNU. IQ er den beste variabelen man har for å kunne forutsi noe om hvor bra en nyutdannet arbeidstaker kommer til å gjøre det. Hvis du scorer høyt nok på intelligens og har de rette personlige egenskapene, så blir du mest sannsynlig invitert på en case-dag og et intervju. Det handler ofte om å være kjapp i hoderegning, ha god tallforståelse, være god på realistiske analyser, samarbeid godt med andre og kunne være trygg når du presenterer, samt argumetere og kommunisere godt. Dette er riktignok hos konsulentselskapene, som jo ansetter veldig mange indøkere. Nå er korrelasjonen mellom videregåendekarakterer og IQ veldig høy, om du ser på studier gjort i USA er den på mellom 0.5 og 0.7, ergo vil de på NTNU statistisk sett ha høyest IQ også. Videre høres dette mer ut som synsing enn noe du faktisk vet. En ville feks. Heller hatt en ansatt som skårte lavt på nevrotisisme og høyt på ansvarsbevissthet enn en ansatt med betydelig høyere skåre på IQ men mosatt skåre på personlighetstrekk. Høres også rart ut at arbeidsgivere ikke legger vekt på hvor du har studert når sivinger fra NTNU konsekvent er de med høyest lønn. Endret 20. januar 2019 av Fjeud
Remington Skrevet 20. januar 2019 #15 Skrevet 20. januar 2019 3 minutter siden, Fjeud skrev: Nå er korrelasjonen mellom videregåendekarakterer og IQ veldig høy, om du ser på studier gjort i USA er den på mellom 0.5 og 0.7, ergo vil de på NTNU statistisk sett ha høyest IQ også. Videre høres dette mer ut som synsing enn noe du faktisk vet. En ville feks. Heller hatt en ansatt som skårte lavt på nevrotisisme og høyt på ansvarsbevissthet enn en ansatt med betydelig høyere skåre på IQ men mosatt skåre på personlighetstrekk. Høres også rart ut at arbeidsgivere ikke legger vekt på hvor du har studert når sivinger fra NTNU konsekvent er de med høyest lønn. Jeg er i grunn ikke uenig i dette. Jeg tror vi er langt mer enig enn det du fikk inntrykk av når du leste mitt innlegg.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #16 Skrevet 20. januar 2019 21 minutter siden, Fjeud skrev: Nå er korrelasjonen mellom videregåendekarakterer og IQ veldig høy, om du ser på studier gjort i USA er den på mellom 0.5 og 0.7, ergo vil de på NTNU statistisk sett ha høyest IQ også. Videre høres dette mer ut som synsing enn noe du faktisk vet. En ville feks. Heller hatt en ansatt som skårte lavt på nevrotisisme og høyt på ansvarsbevissthet enn en ansatt med betydelig høyere skåre på IQ men mosatt skåre på personlighetstrekk. Høres også rart ut at arbeidsgivere ikke legger vekt på hvor du har studert når sivinger fra NTNU konsekvent er de med høyest lønn. Intelligente mennesker lar seg ikke IQ-teste av bedrifter. Bedriftene har sjelden gode tester og de har heller ikke kvalifiserte folk til å bedømme dem. Det er også en sammenheng mellom gode arbeidsvaner og gode karakterer på vgs, og flere drop-outs er personer med høy IQ som ikke trives på skolen. Og er ansvarsbevissthet i det hele tatt et trekk i big five? De som skårer høyt på nevrotisisme er vel nettopp mer ansvarsbevisste enn andre, da de er stresset over å gjøre feil. De har nok også fort dårligere samvittighet også. At det er høyere krav for å komme inn på NTNU betyr ikke nødvendigvis at de som går der er smartere. Det kan være at det er høyere prestisje, mange ønsker kanskje å studere i en by med godt studentmiljø, og det kan ha noe med studiets oppbygning å gjøre. Jeg vil anta at de som går på NTNU er ambisiøse og hardtarbeidende, og det er gode kvaliteter. Det er kanskje også derfor de får de beste jobbene. Anonymkode: bd5d0...8a9 1
Gjest Fjeud Skrevet 20. januar 2019 #17 Skrevet 20. januar 2019 (endret) 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Intelligente mennesker lar seg ikke IQ-teste av bedrifter. Bedriftene har sjelden gode tester og de har heller ikke kvalifiserte folk til å bedømme dem. Det er også en sammenheng mellom gode arbeidsvaner og gode karakterer på vgs, og flere drop-outs er personer med høy IQ som ikke trives på skolen. Og er ansvarsbevissthet i det hele tatt et trekk i big five? De som skårer høyt på nevrotisisme er vel nettopp mer ansvarsbevisste enn andre, da de er stresset over å gjøre feil. De har nok også fort dårligere samvittighet også. At det er høyere krav for å komme inn på NTNU betyr ikke nødvendigvis at de som går der er smartere. Det kan være at det er høyere prestisje, mange ønsker kanskje å studere i en by med godt studentmiljø, og det kan ha noe med studiets oppbygning å gjøre. Jeg vil anta at de som går på NTNU er ambisiøse og hardtarbeidende, og det er gode kvaliteter. Det er kanskje også derfor de får de beste jobbene. Anonymkode: bd5d0...8a9 Har aldri sagt noe om at bedriftene som ansetter indøkere q-tester ansettelser, det får du ta med den personen som sa det. Jeg vet med sikkerhet at elkjøp har en evnetest lignende den de har i forsvaret, den er utviklet av svært kompetente psykologspesialister og er nok et effektivt screeningverktøy tidlig i ansettelsesprosessen, hvorvidt bedrifter som ansetter indøkere gjør dette vet jeg ikke. Selv om det er en sammenheng mellom arbeidsvaner og karakterer er det fremdeles en korrelasjon mellom iq og karakterer, så det argumentet er irrelevant for hvorvidt iq spiller inn i vgs karakterer, videre er det nok svært få av de som dropper ut som har veldig høy IQ. conscientiousness er et trekk i big five, hvor Ansvarsbesvissthet er en treffende oversettelse og en som brukes av mange fagfolk. Har heller aldri sagt at det nødvendigvis betyr at de som går der har høyere IQ, men at de statistisk sett vil ha det, noe som er ganske innlysende. Du påstår også at de som skårer høyere på nevrotisisme er mer ansvarsbeviste, det er direkte feil, da det ikke er et av de underliggende fasettende av nevrotisisme. Endret 20. januar 2019 av Fjeud
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #18 Skrevet 20. januar 2019 16 minutter siden, Fjeud skrev: Har aldri sagt noe om at bedriftene som ansetter indøkere q-tester ansettelser, det får du ta med den personen som sa det. Jeg vet med sikkerhet at elkjøp har en evnetest lignende den de har i forsvaret, den er utviklet av svært kompetente psykologspesialister og er nok et effektivt screeningverktøy tidlig i ansettelsesprosessen, hvorvidt bedrifter som ansetter indøkere gjør dette vet jeg ikke. Selv om det er en sammenheng mellom arbeidsvaner og karakterer er det fremdeles en korrelasjon mellom iq og karakterer, så det argumentet er irrelevant for hvorvidt iq spiller inn i vgs karakterer, videre er det nok svært få av de som dropper ut som har veldig høy IQ. conscientiousness er et trekk i big five, hvor Ansvarsbesvissthet er en treffende oversettelse og en som brukes av mange fagfolk. Har heller aldri sagt at det nødvendigvis betyr at de som går der har høyere IQ, men at de statistisk sett vil ha det, noe som er ganske innlysende. Du påstår også at de som skårer høyere på nevrotisisme er mer ansvarsbeviste, det er direkte feil, da det ikke er et av de underliggende fasettende av nevrotisisme. Jeg prøver bare å si at "alle" som går indøk på NTNU ikke nødvendigvis er smartere enn de som studerer andre steder. Det er flere ting enn IQ som spiller inn. Det samme gjelder hvem som får jobben, når det kommer til prestisjefulle stillinger, med god lønn som tydeligvis mange er opptatt av. Jeg tror ikke de smarteste nødvendigvis får de beste jobbene. Bare nevner Donald Trump. Så kan man jo spørre seg hvorfor Elkjøp ser behov for å IQ-teste de som søker jobb der. Tenker de at den smarteste er en bedre selger? Eller har de spesielle krav til en som skal stå i kassa? Tenker de at det er så mange evneveike som søker jobb hos Elkjøp at de må teste de som søker? Det er håpløst mye fokus på prestisje, lønn, IQ og å være best. Mennesker er sammensatte. Hva så om du har studert på NTNU og har høy IQ? Er du en drittsekk får du ikke jobben uansett. Anonymkode: bd5d0...8a9
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #19 Skrevet 20. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg prøver bare å si at "alle" som går indøk på NTNU ikke nødvendigvis er smartere enn de som studerer andre steder. Hvert enkelt individ på NTNU er ikke smartere enn alle andre enkeltindivider på andre studiesteder, nei. Men du kan være ganske trygg på at gjennomsnittsstudenten på NTNU er smartere enn gjennomsnittsstudenten på NMBU f.eks. 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror ikke de smarteste nødvendigvis får de beste jobbene. Bare nevner Donald Trump. Hva vet du om D. Trump sin IQ? Anonymkode: 1f026...ea8
Gjest Fjeud Skrevet 20. januar 2019 #20 Skrevet 20. januar 2019 (endret) 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg prøver bare å si at "alle" som går indøk på NTNU ikke nødvendigvis er smartere enn de som studerer andre steder. Det er flere ting enn IQ som spiller inn. Det samme gjelder hvem som får jobben, når det kommer til prestisjefulle stillinger, med god lønn som tydeligvis mange er opptatt av. Jeg tror ikke de smarteste nødvendigvis får de beste jobbene. Bare nevner Donald Trump. Så kan man jo spørre seg hvorfor Elkjøp ser behov for å IQ-teste de som søker jobb der. Tenker de at den smarteste er en bedre selger? Eller har de spesielle krav til en som skal stå i kassa? Tenker de at det er så mange evneveike som søker jobb hos Elkjøp at de må teste de som søker? Det er håpløst mye fokus på prestisje, lønn, IQ og å være best. Mennesker er sammensatte. Hva så om du har studert på NTNU og har høy IQ? Er du en drittsekk får du ikke jobben uansett. Anonymkode: bd5d0...8a9 I mitt første svar til remmington argumenterte jeg blant annet for at personlighet var en variabel som er tilnærmet like viktig som IQ, og at han la for mye vekt på det. I mitt første svar til deg argumenterte jeg for at statistisk sett har nok de på NTNU høyere IQ, som er en viktig variabel i videre arbeid, og nok er en tungtveiende faktor i hvorfor de prioriteres fremfor de som har studert andre plasser. At du mener det er «håpløst» å fokusere på IQ og hvem som er best er nok heller irrelevant, da fakta er at bedriftene ønsker seg de som er «best», derfor tar de utgangspunkt i blant annet personlighet og evner for å finne den beste kandidaten til jobben. Endret 20. januar 2019 av Fjeud
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå