AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #1 Skrevet 19. januar 2019 Det står jo under alle emner hvor mange timer som er anbefalt arbeidstid for emnet. Gjelder dette for å bestå, eller gjelder det for å få en A? Jeg vet ikke om jeg får til å jobbe så mye med faget som det står oppført der. Anonymkode: 636f8...ac1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #2 Skrevet 19. januar 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det står jo under alle emner hvor mange timer som er anbefalt arbeidstid for emnet. Gjelder dette for å bestå, eller gjelder det for å få en A? Jeg vet ikke om jeg får til å jobbe så mye med faget som det står oppført der. Anonymkode: 636f8...ac1 Ved seriøse studier så er anbefalt arbeidsmengde den mengden som man regner at gjennomsnittstudenten må jobbe for å oppnå karakter C. Anonymkode: 45afe...d36 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #3 Skrevet 19. januar 2019 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ved seriøse studier så er anbefalt arbeidsmengde den mengden som man regner at gjennomsnittstudenten må jobbe for å oppnå karakter C. Anonymkode: 45afe...d36 Okei, så ser er det det betyr🤔 Er det noen studier som ikke er seriøse?😉 Anonymkode: 636f8...ac1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #4 Skrevet 19. januar 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Okei, så ser er det det betyr🤔 Er det noen studier som ikke er seriøse?😉 Anonymkode: 636f8...ac1 Ja, det er det. På seriøse studier fins det ikke en forhåndsbestemt arbeidsmengde som skal sannsynliggjøre at du får A, fordi A bare skal tilfalle eksepsjonelt gode besvarelser. Altså er du gjennomsnittlig begavet skal du få rundt C ved å arbeide effektivt i 40 timer/uke, og er du høyt begavet skal du få B/A. Anonymkode: 45afe...d36
Gjest Fjeud Skrevet 19. januar 2019 #5 Skrevet 19. januar 2019 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er det. På seriøse studier fins det ikke en forhåndsbestemt arbeidsmengde som skal sannsynliggjøre at du får A, fordi A bare skal tilfalle eksepsjonelt gode besvarelser. Altså er du gjennomsnittlig begavet skal du få rundt C ved å arbeide effektivt i 40 timer/uke, og er du høyt begavet skal du få B/A. Anonymkode: 45afe...d36 Med 40 effektive arbeidstimer ukentlig skal det nok svært godt gjøres å ikke ligge på A/B i snitt uavhengig av hvilket studie du går.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #6 Skrevet 19. januar 2019 1 minutt siden, Fjeud skrev: Med 40 effektive arbeidstimer ukentlig skal det nok svært godt gjøres å ikke ligge på A/B i snitt uavhengig av hvilket studie du går. LOL. Da er du i såfall svært uvitende. Anonymkode: 45afe...d36
Gjest Fjeud Skrevet 19. januar 2019 #7 Skrevet 19. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: LOL. Da er du i såfall svært uvitende. Anonymkode: 45afe...d36 Utdyp gjerne hvorfor.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #8 Skrevet 19. januar 2019 1 minutt siden, Fjeud skrev: Utdyp gjerne hvorfor. På seriøse studier så reguleres vanskelighetsgraden etter nivået på studentene. Hvis studentene jobber mye/har høy kvalitet, så blir det også vanskeligere å få gode karakterer. Hvis studentene plutselig bestemte seg for å jobbe dobbelt så mye, ville det blitt "dobbelt så vanskelige" eksamener. Anonymkode: 45afe...d36
Gjest Fjeud Skrevet 19. januar 2019 #9 Skrevet 19. januar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: På seriøse studier så reguleres vanskelighetsgraden etter nivået på studentene. Hvis studentene jobber mye/har høy kvalitet, så blir det også vanskeligere å få gode karakterer. Hvis studentene plutselig bestemte seg for å jobbe dobbelt så mye, ville det blitt "dobbelt så vanskelige" eksamener. Anonymkode: 45afe...d36 Ordet du er ute etter er kanskje normalfordeles, men karakterfordelingene fra verken rettsvitenskap, medisin eller økad er i nærheten av av å være normalfordelt på hovedoppgaven/masteren så med mindre dette ikke er «seriøse» studier er dette feil. Videre kan du se fra studentbarometeret at på bare noen fåtall studier har studente oppgitt at de jobber mer enn 40 timer med faget hver uke, og i de aller fleste tilfellene er dette studier med mye praksis ved siden av teorien de skal lære. Slik som feks. Tannlege. I tillegg fikk jeg selv toppkarakterer på et studiet med førstegangssnittskrav på 56.8, med omtrent 24 timers effektiv studietid hver uke, uten at jeg er spesielt smart. Men det kan være problemet ligger i hvordan du definerer effektiv studietid, med effektiv studietid mener jeg konsentrert lesing/skriving/oppgaveløsning uten noen form for distraksjoner.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #10 Skrevet 19. januar 2019 1 minutt siden, Fjeud skrev: men karakterfordelingene fra verken rettsvitenskap, medisin eller økad er i nærheten av av å være normalfordelt på hovedoppgaven/masteren så med mindre dette ikke er «seriøse» studier er dette feil. Det er jo veldig vanlig på de fleste studier at bachelor/masteroppgaver har inflasjon i toppkarakterer, så det er et unntak. Men det er ikke alle som er enige at det er riktig at det skal være sånn, det handler vel mest om at det enkelte studiested ikke vil gjøre seg upopulær ved å stramme inn, uten at resten forplikter seg til det samme. 4 minutter siden, Fjeud skrev: I tillegg fikk jeg selv toppkarakterer på et studiet med førstegangssnittskrav på 56.8, med omtrent 24 timers effektiv studietid hver uke, uten at jeg er spesielt smart. Men det kan være problemet ligger i hvordan du definerer effektiv studietid, med effektiv studietid mener jeg konsentrert lesing/skriving/oppgaveløsning uten noen form for distraksjoner. Men da er jo du et unntak, kanskje du har spesielle evner innenfor ditt fagfelt, eller så var du betydelig bedre kvalifisert enn dine medstudenter. Eller kanskje jobbet dine medstudenter enda mindre/ dårligere enn deg. Anonymkode: 45afe...d36
Gjest Fjeud Skrevet 19. januar 2019 #11 Skrevet 19. januar 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo veldig vanlig på de fleste studier at bachelor/masteroppgaver har inflasjon i toppkarakterer, så det er et unntak. Men det er ikke alle som er enige at det er riktig at det skal være sånn, det handler vel mest om at det enkelte studiested ikke vil gjøre seg upopulær ved å stramme inn, uten at resten forplikter seg til det samme. Men da er jo du et unntak, kanskje du har spesielle evner innenfor ditt fagfelt, eller så var du betydelig bedre kvalifisert enn dine medstudenter. Eller kanskje jobbet dine medstudenter enda mindre/ dårligere enn deg. Anonymkode: 45afe...d36 Vet også at det er mange studier hvor karakterfordelingen på vanlige eksamener også er langt unna å være normalfordelt. På medisin i bergen er karaktersnittet på eksamene første og andre året på B, og svært få får dårligere enn C. Et annet eksempel er flere fag på NTNU som feks. Diskmat hvor karaktersnittet har variert fra mellom B til D som følge av varierende vanskelighetsgrad på eksamen. Poenget er at om du tilfredstiller kravene for å få en A vil du ikke få en dårligere karakter fordi karakterene må være normalfordelt. De kan selvfølgelig øke kravene noe basert på hvor vanskelig de vurderer eksamen til å ha vært, men på studier med svært kompetente studenter vil nok snittet ligge høyere enn det det ville gjort om det var normalfordelt.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #12 Skrevet 19. januar 2019 5 minutter siden, Fjeud skrev: Poenget er at om du tilfredstiller kravene for å få en A vil du ikke få en dårligere karakter fordi karakterene må være normalfordelt. De kan selvfølgelig øke kravene noe basert på hvor vanskelig de vurderer eksamen til å ha vært, men på studier med svært kompetente studenter vil nok snittet ligge høyere enn det det ville gjort om det var normalfordelt. Her er jeg ikke helt enig. Du virker å forutsette at "kravene" blir fastsatt på forhånd. Det er ikke alltid tilfelle. På mitt studium er det veiledende at en A ligger på ca 92% score. Men det har også hendt at den blir satt ned til f.eks 88% eller satt opp til 95%, i etterkant, fordi de skal regulere andelen som får A. Anonymkode: 45afe...d36
Gjest Fjeud Skrevet 19. januar 2019 #13 Skrevet 19. januar 2019 (endret) 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her er jeg ikke helt enig. Du virker å forutsette at "kravene" blir fastsatt på forhånd. Det er ikke alltid tilfelle. På mitt studium er det veiledende at en A ligger på ca 92% score. Men det har også hendt at den blir satt ned til f.eks 88% eller satt opp til 95%, i etterkant, fordi de skal regulere andelen som får A. Anonymkode: 45afe...d36 Jeg sier jo hvorfor de gjør dette, fordi de vurderer eksamen som å være lettere eller vanskeligere. Men om alle har 95% riktig vil alle få en A. Videre er det også mange fag hvor kravene faktisk settes på forhånd. Men dette blir en avsporing fra det trådstarter spurte om så vil ikke diskutere dette videre. Jeg står fremdeles fast på at det skal svært godt gjøres å få noe dårliger enn A/B i snitt om du har en ok+ eller bedre studieteknikk og har 40(!) timer effektiv studietid eller mer i uken. Endret 19. januar 2019 av Fjeud
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #14 Skrevet 19. januar 2019 4 minutter siden, Fjeud skrev: Jeg sier jo hvorfor de gjør dette, fordi de vurderer eksamen som å være lettere eller vanskeligere. Men om alle har 95% riktig vil alle få en A. Ja, det er jeg forsåvidt enig i. Men i praksis leverer ikke alle identiske besvarelser, og det blir gjort skjønnsmessige vurderinger under sensur. Sensur er ikke bare vitenskap, men også politikk. Anonymkode: 45afe...d36
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå