Gå til innhold

Nekter å spise det som serveres, tar med pizza. Greit?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Okei dette har jeg tenkt på en stund, men nå vil jeg høre hva dere mener. Med jevne mellomrom arrangeres det i min omgangskrets/vennegjeng temafester av typen lutefiksaften, skalldyrkveld, rekefest, får-i-kål fest o.l. For at ingen skal føle seg utenfor inviteres alle, selv om noen er mer kresen i matveien enn andre. En i gjengen spiser f.eks ikke noe sjømat, hverken reker eller fiskeboller. Inviteres det til rekefest tar han med pizza eller grillmat (og så må vertskapet grave frem og fyre opp grill), kjøtt som er kokt spiser han heller ikke så da er det pizzaen igjen. Er det egentlig greit? Når folk har jobbet for å handle inn og lag til et flott skalldyrbord og så kommer det en med pizza som han vil ha på bordet? Det skaper jo både lukt og rot i oppdekningen, og det er tross alt en temafest. Jeg er ikke videre glad i lutefisk, men spiser heller mer tilbehør når jeg er invitert enn å dra med egen mat. Dette handler ikke om at man ikke skal tilpasse allergier e.l., men rett og slett om dere syns det er greit å dukke opp på en temafest/kveld og så så tydelig fornekte det som er tema. Ble veldig kleint i sommer da vi var invitert på reker og hvitvin hos et vennepar, de hadde ryddet vekk grillen for å få plass til alle på altanen, og så måtte bod og stoler flyttes fordi han ene forlangte at de fyrte opp grillen så han fikk grillribben sin.... Hvis man er invitert til en beste type mat/måltid og ikke liker denne, bør man ikke da heller takke nei?

Saken er også at jeg snart har rund dag, og har veldig lyst å feire den på en sjømatrestaurant med 7 retters middag og vinpakke. Men jeg er nødt å invitere han som nekter å spise sjømat (noe annet ville være uhøflig) selv om vi ikke er nære venner i utgangspunktet.  Og jeg er litt nervøs for hvordan det skal forløpe når han ikke får kjøtt, og ikke kan ta med pizza fra den lokale sjappen. Er redd ender opp med at han er med, surmuler og ødelegger hele kvelden, når han egentlig bare bør takke nei til å komme. Av den grunn har jeg ikke bestilt, og nå er det snart for sent. Hvor mye skal andres preferanser får bestemme?

Anonymkode: 565ce...e12

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det med at han forlanger at folk skal fyre opp grillen bare for hans mat syns jeg er litt voldsomt, men syns igrunnen ikke det bør være et problem at han tar med pizza.. Og jeg syns også at du gjør deg litt vanskelig skal jeg være ærlig. Det kan vel gå an å finne en sjømatrestaurant som har noe annet enn sjømat? 

Anonymkode: 28143...0b0

• Liker 43
Skrevet

Jeg tåler ikke sjømat. Hvis det ble invitert til middag med kun sjømat ville jeg dog takket nei, jeg ville ikke troppet opp med medbragt pizza. Men hvorfor må dere ha absolutt bare sjømat? 

Anonymkode: f600c...681

• Liker 7
Skrevet

Ser ikke problemet med å slenge en pizza i ovnen. Men at dere må fyre opp grill er litt drøyt. Har full forståelse for at folk ikke liker alt, jeg takler feks ikke lutefisk, men da tar jeg evt med noe annet jeg kan spise til det tilbehøret. 

Anonymkode: e7140...0bb

• Liker 34
Skrevet

Enig i at han burde takke nei hvis han blir invitert på sjømat-restaurant og ikke liker sjømat, men folk er rare... 

Finn en annen restaurant, det er den enkleste løsningen. 

• Liker 1
Skrevet

Syns ikke ALLE andre skal tilpasse seg EN som er kresen HVER gang. 

Feir bursdagen din der du vil.

• Liker 27
Skrevet

Jeg liker vennegjengen din! Elsker sjømat 🤤

Hva om du inviterer dem først, før du bestiller? Rekker du det? Eller kan du si til restauranten at dere er feks 5 bekreftede, med mulighet for 6, og du vil si fra innen da og da? Vedkommende burde jo bare takke nei i den anledningen, hvis maten som serveres absolutt ikke er etter smak. Det er din runddag, og da velger du den restauranten du vil feire på. 

Å ta med en pizza er jo i grunn enkle saker når man er hjemme hos folk, å kreve at vertskapet fyrer opp en grill er å ta det for langt. Helt greit å ikke like ting, men da skal man ikke være til masse bry heller.. 

• Liker 7
Skrevet

Jeg synes begge parter er litt snåle. Jeg synes det er rart å måtte fyre opp grillen for å lage pizza (hvorfor ikke bare slenge den i ovnen), og jeg synes det virker litt rigid at man ikke kan spise det man ønsker jeg altså. Men det skal sies at alle disse festene her høres "grusomme ut", all den tid jeg synes både fårikål og skalldyrsaften høres kjipt ut (kan ikke fordra noen av delene). Er man gode venner er ihvertfall jeg vant til at man legger opp til at alle kan spise all mat. Og jeg skjønner liksom ikke at det så mye styr å slenge inn en pizza.

Så vel, synes vel begge parter fremstår litt vanskelige og lite forståelsesfulle. Hadde det vært meg, hadde jeg nok rett og slett stått over, hvis jeg visste at de andre var såpass rigide. Jeg er for gammel til å lide meg gjennom en skalldyrsaften eller fårikalsaften. ;) 

• Liker 14
Skrevet
Akkurat nå, SPOCA skrev:

Jeg synes begge parter er litt snåle. Jeg synes det er rart å måtte fyre opp grillen for å lage pizza (hvorfor ikke bare slenge den i ovnen), og jeg synes det virker litt rigid at man ikke kan spise det man ønsker jeg altså. Men det skal sies at alle disse festene her høres "grusomme ut", all den tid jeg synes både fårikål og skalldyrsaften høres kjipt ut (kan ikke fordra noen av delene). Er man gode venner er ihvertfall jeg vant til at man legger opp til at alle kan spise all mat. Og jeg skjønner liksom ikke at det så mye styr å slenge inn en pizza.

Så vel, synes vel begge parter fremstår litt vanskelige og lite forståelsesfulle. Hadde det vært meg, hadde jeg nok rett og slett stått over, hvis jeg visste at de andre var såpass rigide. Jeg er for gammel til å lide meg gjennom en skalldyrsaften eller fårikalsaften. ;) 

Tror nok grillen var rettet mot grillmaten vedkommende tar med, ikke pizzaen. 

• Liker 8
Skrevet

Jeg hadde bare bestilt på restauranten du ønsker og ikke tenkt mer på det. Ser ikke for meg at han hadde fått lov å ta med medbragt på en restuarant, og de har garantert noe på menyen som ikke har sjødyr i seg, om det så er en tallerken med pomfri. 

Jeg er kresen og gluteninntolerant. Når venner inviterer på pizza eller annet brødmat så tar jeg med medbragt som er enkelt å tilbrede. Inviterer de på noe jeg ikke liker så spiser jeg litt uansett. Er vi på restaurant så finner jeg alltids noe annet. Jeg hater å være til bry og vet selv jeg er kresen, så da blir det løsningen. 

Jeg syns forøvrig det hadde vært kjipt om jeg ikke ble invitert på 7 retters skalldyraften fordi jeg ikke er glad i skalldyr. Man kommer jo like mye for det sosiale som for maten.

Anonymkode: 915b7...fef

• Liker 8
Skrevet

Plass til en til i den vennegjengen? ;)

Man spiser det som blir servert. Eller så spiser man før man kommer, eller takker pent nei. Å ta med egen mat er en uting uansett. 

Anonymkode: 8d1c3...649

• Liker 11
Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror nok grillen var rettet mot grillmaten vedkommende tar med, ikke pizzaen. 

Ja, mulig jeg misforsto.

Uansett. Jeg tenker man bør snakke sammen, og kanskje avtales. For meg ville det vært naturlig å spørre "Er det greit jeg tar med grillmat?", kan jo være man tenker det er naturlig at denne allerede står fremme hvis det er andre retter som må grilles.

Uansett, man bør jo snakke sammen hvis man er gode venner. Mulig jeg er for åpensinnet, men jeg hadde ikke tenkt over det engang om en venn tok med seg pizza til vår årlige tacoaften. 

Endret av SPOCA
  • Liker 6
Skrevet

Synes ikke det er noe problem at noen tar med egen mat, dersom det gjøres litt diskret. 

Dersom jeg hadde en i vennegjengen jeg visste ikke likte sjømat ville jeg prøvd å finne en restaurant som tilbydde noe annet en kun det. Selv kan jeg ikke fordra sjømat og hadde blitt litt irritert om det kun ble servert sjømat i alle sosiale sammenhenger, noe det virker som det gjør hos dere.

Anonymkode: 00712...792

• Liker 9
Skrevet

Dere høres ut som noen forferdelige venner. Greit nok at vennen deres er litt snål om han ikke spør først, men han er sikkert drittlei av at dere aldri tar hensyn til han.

Anonymkode: c69b1...765

• Liker 8
Skrevet

Går det ikke an å servere andre retter også, enn bare sjømat? 

For eks på sommeren, grillmat - og tilby litt forskjellig. Kjøtt, sjømat ++ 

en dag fårikål, en dag sjømat, en dag kjøtt, 

denne vennen, pleier han/hun å invitere dere andre til middag? Hva serveres da? 

Anonymkode: 3d791...c61

• Liker 2
Skrevet

Hadde blitt lei jeg også om det eneste vennegjengen ville spise var ihjelkokt sau og sjømat. Det finnes så mye annet. Tapas, taco (å da mener jeg ikke den dritten man kjøper ferdig på butikken, men lag selv), biff osv. Må alt være spesielt tema? Er ikke det å bare kose seg med god mat nok? 

Til bursdagen din spiser dere der du ønsker, men begyn å ta hensyn til den ene personen som er litt kresen, må være utrolig kjipt å sitte å spise papp pizza mens dere koser dere med god mat. 

• Liker 6
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg liker ikke lutefisk. Da går jeg heller ikke i lutefisk lag. Man stiller ikke med pizza i lutefisk lag. Er dette virkelig helt umulig å forstå? 

Noe helt annet blir det dersom dere alltid har ting som en eller flere av vennene deres ikke spiser. Da er jo egentlig spørsmålet hva har dere egentlig til felles? Hvorfor må dere lage fester som er så snevre at det alltid glir trøbbel med serveringen? Kan dere ikke lage noen fester der det er noe for en hver smak? Hva i all verden gjør dere hvis en av vennene deres er allergisk mot sjømat?

Serverer jeg får-i-kål så serverer jeg det, og da kan du i grunnen gå hjem hvis du har takket ja til invitasjonen og tror du skal få grillet. Jeg har ikke grill, og du får ikke lov. Du har takket ja til invitasjonen som klart og tydelig sier hva som blir servert. 

Jeg kan forøvrig ikke fordra temafester der man skal kle seg ut og holde på. Da melder jeg avbud helt konsekvent.

Skrevet

Hadde jeg blitt invitert på slike kvelder og ikke spiser sjømat eller lignende, ville jeg tatt med ferdig mat som rett og slett bare kunne varmes i mikroen. Hadde ikke forventet å måtte fyre opp grill eller lignende. Og jeg er en av de som er SÅ kresen.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...