JUSTMECHATTING Skrevet 19. januar 2019 #1 Skrevet 19. januar 2019 Hei! Jeg skriver for en venninne, som har en barn som er inne nå på sykehus ettersom han er mye syk, og nå har utallige "feberkrabe" lignende anfall det siste døgnet. Hun har nå begynt å tenke på autisme kan være roten til "problemet". Han er 2 år nå om noen uker, han kan 2-3 ord, han har nylig lært seg å gå, men fremdeles bare noen få steg, og gjerne når han støtter seg. Og en del andre ting - som jeg ikke vil "røpe" ettersom det vil få sikkert mange til å si seg enig i også vet jeg ikke helt hvordan jeg skal tyde hvert svar. Så om det er noen foreldre her til autistiske barn, kunne jeg fått en litt informasjon til hvordan deres barn var i de første årene, hvordan dere fant det ut, hva var uvanlig osv?
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #2 Skrevet 19. januar 2019 Hvor lenge har han vært syk? Anonymkode: 20777...8bf 1
JUSTMECHATTING Skrevet 19. januar 2019 Forfatter #3 Skrevet 19. januar 2019 Ofte syk, vært mye syk hele livet sitt
Gjest BearMama Skrevet 19. januar 2019 #4 Skrevet 19. januar 2019 Autisme har ikke noe med sykdom eller dårlig immunforsvar å gjøre. Noen barn med autisme kan ha epilepsi.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #5 Skrevet 19. januar 2019 Hvordan er hans interesse for sosial kontakt med barn og voksne? Anonymkode: ef226...9c1
pompdelux Skrevet 21. januar 2019 #6 Skrevet 21. januar 2019 Har gutt m autisme. Aldri opplevd sånt. kontakt derimot, var ikke tilstedet fra fødsel av. Øyenkontakt, kroppskontakt, respons..
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2019 #7 Skrevet 21. januar 2019 14 minutter siden, pompdelux skrev: Har gutt m autisme. Aldri opplevd sånt. kontakt derimot, var ikke tilstedet fra fødsel av. Øyenkontakt, kroppskontakt, respons.. Jeg lurer på om barn med autisme kan være kosete? Kan de også tulle med barnehagepersonell f.eks. og leke kileleken? Hender det at barn innenfor autismespekteret gir mye blikkontakt med folk de kjenner, men at de likevel kan være uinteressert i å leke med andre barn i 2-3 årsalderen. Spekteret er stort har jeg hørt. Anonymkode: 7bb4c...8d5
Celtic Heart Skrevet 21. januar 2019 #8 Skrevet 21. januar 2019 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurer på om barn med autisme kan være kosete? Kan de også tulle med barnehagepersonell f.eks. og leke kileleken? Hender det at barn innenfor autismespekteret gir mye blikkontakt med folk de kjenner, men at de likevel kan være uinteressert i å leke med andre barn i 2-3 årsalderen. Spekteret er stort har jeg hørt. Anonymkode: 7bb4c...8d5 Spekteret er stort det har du helt rett i. Min sønn har diagnosene ad/hd og Asperger syndrom i lettere grad. Han kan du ikke tulle med da han tar alt bokstavelig. Kileleken ville han ha hatet pga kroppskontakt. Han kunne kose med meg og kun meg, men bare hvis jeg ikke holdt rundt ham. Han holder blikkontakt og kan være supersosial på sin egen spesielle måte, men da er han gjerne veldig asosial en stund etterpå. Han er nå 19 og har lært en del sosiale spilleregler. Kun de aller nærmeste får gi han en klem, men ikke ved å legge begge armene rundt ham. Til Ts: min sønn med autisme har vært syk kanskje 30 dager til sammen i sitt 19- årige liv. 10 av de dagene var pga vannkopper. Så det har ikke nødvendigvis noen sammenheng. 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2019 #9 Skrevet 21. januar 2019 7 minutter siden, Celtic Heart skrev: Spekteret er stort det har du helt rett i. Min sønn har diagnosene ad/hd og Asperger syndrom i lettere grad. Han kan du ikke tulle med da han tar alt bokstavelig. Kileleken ville han ha hatet pga kroppskontakt. Han kunne kose med meg og kun meg, men bare hvis jeg ikke holdt rundt ham. Han holder blikkontakt og kan være supersosial på sin egen spesielle måte, men da er han gjerne veldig asosial en stund etterpå. Han er nå 19 og har lært en del sosiale spilleregler. Kun de aller nærmeste får gi han en klem, men ikke ved å legge begge armene rundt ham. Til Ts: min sønn med autisme har vært syk kanskje 30 dager til sammen i sitt 19- årige liv. 10 av de dagene var pga vannkopper. Så det har ikke nødvendigvis noen sammenheng. Takker så mye for utfyllende svar! Har en sønn på 3 år som skal utredes pga. sent språk og liten interesse for å leke med andre barn. Han kan fint leke med søsknene av og til og med søskenbarn i tillegg til en nyere kamerat fra barnehagen. Men før han fylte 3 år så hadde han knapt hatt blikkontakt med andre barn, sa de på småbarnsavdelingen han gikk på. Det har jo vært noe språkutvikling, men det tar tid. Det sosiale er heller ikke helt på plass ennå. Anonymkode: 7bb4c...8d5
Gjest BearMama Skrevet 22. januar 2019 #10 Skrevet 22. januar 2019 (endret) 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurer på om barn med autisme kan være kosete? Kan de også tulle med barnehagepersonell f.eks. og leke kileleken? Hender det at barn innenfor autismespekteret gir mye blikkontakt med folk de kjenner, men at de likevel kan være uinteressert i å leke med andre barn i 2-3 årsalderen. Spekteret er stort har jeg hørt. Anonymkode: 7bb4c...8d5 Det finnes ikke barn som er autsimebarn. Du har barn og noen av dem kan ha autsimediagnose. Alle barn har forskjellige personligheter og noen er mer glad i kos og kiling enn andre barn. Noen barn er av natur mer sosiale og utadvendte mens noen er mer sjenert og liker å være for seg selv. Altså er personlighetene like individuelle som med deg og meg. Så har du autsimediagnosen som har et ekstremt stort spekter. Fra de som ikke helt klaret å eksistere i en vanlig verden, til de som aldri snakker, til de som man merker små forskjeller på i forhold til andre barn til de som knapt merker noe på utenom visse små «særheter». Vanlige tileggsdiagnoser er ADHD, epilepsi og pu. Disse vil også påvirke barnets atferd. La oss ta en gutt som jeg har vært en del med. Han er 4 år og var nonverbal for 1 år siden. Han kan i dag si hva han vil, men språket er fremdeles under utvikling og langt fra en vanlig 4 åring. Men med ekstremt mye jobb så kan han utrykke seg og spørre om hjelp og si hva han vil. Det er jobbet mye med å lære han å regulere følelser slik at han heller prøve å kommunisere framfor å få meltdown og bli superfrustrert. Han har spisset interesseområder, noe som er vanlig med diagnosen, men han utfordres daglig til å gjøre andre ting, noe han takler fordi alt blir gjort innenfor hans rammer. Men som er person er han utadvendt, sosial, sta, glad, kosete, tullete og elsker å le og gjøre rampestreker. Alt dette lyser igjennom og både å tulle og kileleken er noe av det beste han vet. Han elsker å være rundt andre barn, sitte og spise og synge med dem, han elsker å leke sisten, gjemsel og løpe med dem. Han har god blikkkontakt og han elsker å kose og både gi og få suss. Det er disse fantasilekene og rollespillene han ikke helt er med på. Og at han kan reagere på visse lyder, brudd på rutiner etc. Det er fellestrekk med en del ting med selve autsimediagnosen, men det er ingen fasit på hvert enkelt barn og hvordan de reagerer og fungerer med omgivelsene. Endret 22. januar 2019 av BearMama
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #11 Skrevet 22. januar 2019 Jeg synes folk er raske med å gi stemple andre for autister eller gi de en form for diagnose. Jeg var et slikt rart barn da jeg var liten, skjønte ikke sosiale spilleregler og ville være for meg selv. Man kan tenke seg at jeg kanskje hadde Aspergers eller noe lignende men nei, det var bare personligheten min. Supersosial ble jeg ikke før jeg var voksen og ingen tror meg når jeg sier at jeg var helt annerledes som liten. Anonymkode: 85b57...323
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #12 Skrevet 23. januar 2019 Er det vanlig at noen barn med autismediagnose kan bli urolige og begynne å «rote» med leker eller skyve leker fra seg hvis de kjeder seg? Er det typisk at de av og til biter på ting/ gnager på f.eks. jakkekragen sin? Sønnen min er som sagt tre år og jeg er veldig usikker på om han kan være innenfor autismespekteret. Anonymkode: 7bb4c...8d5
Gjest BearMama Skrevet 23. januar 2019 #13 Skrevet 23. januar 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det vanlig at noen barn med autismediagnose kan bli urolige og begynne å «rote» med leker eller skyve leker fra seg hvis de kjeder seg? Er det typisk at de av og til biter på ting/ gnager på f.eks. jakkekragen sin? Sønnen min er som sagt tre år og jeg er veldig usikker på om han kan være innenfor autismespekteret. Anonymkode: 7bb4c...8d5 Er vanlig at de fleste barn skyver fra seg leker når de kjeder seg... Alle barn kan bite på krager. Noen barn med autisme tygger på klær, noen ikke. Akkurat som barn uten diagnoser.
Gjest BearMama Skrevet 23. januar 2019 #14 Skrevet 23. januar 2019 (endret) https://nhi.no/sykdommer/barn/autisme/autisme-symptomer-og-tegn/ det er mer sammensatt enn at ungen biter i en krage. Endret 23. januar 2019 av BearMama
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #15 Skrevet 23. januar 2019 20 minutter siden, BearMama skrev: https://nhi.no/sykdommer/barn/autisme/autisme-symptomer-og-tegn/ det er mer sammensatt enn at ungen biter i en krage. Takker for svar og link! Jeg tror jeg har lest et sted at det at barn mellom 2 og 3 år har lite blikkontakt med andre barn ikke MÅ bety at de har autisme. Nå har jo vår sønn aldri lekt så mye med andre barn, men han har alltid hatt litt samspill med søskenbarn og mye samspill med de to eldre søsknene. Han har forsinket språk i tillegg og er tospråklig. Han skal utredes i vår og får hjelp av PPT. I det siste har han vært med søsknene på å leke gjemsel og han forstår disse spillereglene. Har alltid reagert på navnet sitt og vært en kosegutt fra han var baby. Veldig vanskelig å vite ennå om det er innenfor autismespekteret, men det er godt at han skal utredes. Anonymkode: 7bb4c...8d5
Gjest BearMama Skrevet 23. januar 2019 #16 Skrevet 23. januar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takker for svar og link! Jeg tror jeg har lest et sted at det at barn mellom 2 og 3 år har lite blikkontakt med andre barn ikke MÅ bety at de har autisme. Nå har jo vår sønn aldri lekt så mye med andre barn, men han har alltid hatt litt samspill med søskenbarn og mye samspill med de to eldre søsknene. Han har forsinket språk i tillegg og er tospråklig. Han skal utredes i vår og får hjelp av PPT. I det siste har han vært med søsknene på å leke gjemsel og han forstår disse spillereglene. Har alltid reagert på navnet sitt og vært en kosegutt fra han var baby. Veldig vanskelig å vite ennå om det er innenfor autismespekteret, men det er godt at han skal utredes. Anonymkode: 7bb4c...8d5 Det er veldig normalt at tospråklige barn er tregere med språk nettopp fordi de prater 2 språk 😊 At han ikke leker så mye med andre barn kan også være fordi han er sjenert og forsiktig i og med at han leker med søsken som han er trygg på. Det er gjerne nå de passerer 3 år at de starter med mer rollelek etc. Men bra du følger magefølelsen. Er det noe der så er det uansett fin at det blir tatt tak i tidlig slik at han får oppfølging, ressurser og best mulig utgangspunkt videre 😊
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #17 Skrevet 23. januar 2019 1 time siden, BearMama skrev: Det er veldig normalt at tospråklige barn er tregere med språk nettopp fordi de prater 2 språk 😊 At han ikke leker så mye med andre barn kan også være fordi han er sjenert og forsiktig i og med at han leker med søsken som han er trygg på. Det er gjerne nå de passerer 3 år at de starter med mer rollelek etc. Men bra du følger magefølelsen. Er det noe der så er det uansett fin at det blir tatt tak i tidlig slik at han får oppfølging, ressurser og best mulig utgangspunkt videre 😊 Takk for svar! Jeg tenker også at det er viktig at han får tidlig oppfølging og ekstra ressurser dersom det skulle være en diagnose. Anonymkode: 7bb4c...8d5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå