magikeren Skrevet 19. januar 2019 #1 Skrevet 19. januar 2019 Henriette Steenstrup og jeg stod til og med på scenen og gjorde narr av at kvinner ikke får sin rettmessige plass, blant annet i «Heimebane». Når du først lager en dramaserie om en kvinne så spiller Ane Dahl Torp en karakter som er så breibeint, bruker så mye snus og drikker så mye cola at hun praktisk talt er en mann Jeg syntes dette var overraskende, jeg har mer til felles med den kvinnelige hovedkarakteren i heimebane, enn kvinner som spretter rundt i høye hæler, grundig stylet og snakker pent (eller hva det nå enn vil si å være kvinne). Har aldri falt meg inn at den karakteren er "praktisk talt en mann", tvert imot har den karakteren vært en av de få som jeg syntes er nærmere meg i oppførsel enn det jeg valigvis ser i kvinner på tv, og det syntes jeg var positivt. Ikke akkurat det med cola og snusing, men mannerismene ellers. Jeg syns den måten å snakke om karakteren snevrer inn hva man "kan" være når man er kvinne. Det finnes flere måter å være kvinne på, som fortsatt er kvinnlig. Skal virkelig alle kvinnlige karakterer være pene damer i kjoler, eller hva menes egentlig med dette? Hvorfor er det ikke innafor å være mer "mannete"? Om en kvinne er mannlig, kan man egentlig si at det er mannlig? Kanskje det er naturlige personlighetstrekk hos enkelte kvinner og er derfor nettopp kvinnlig? Jeg må si jeg ikke føler meg mannlig, og jeg har heller ikke tenkt på den karakteren som mannlig en eneste gang i løpet av sesongen. Jeg syntes dette sender signaler om at det ikke er greit å ha den type karakterer i serier, noe jeg mener er veldig feil da jeg virkelig satte pris på å se en sånn type karakter 2
Aragorn ll Elessar Skrevet 19. januar 2019 #2 Skrevet 19. januar 2019 Vel det er ikke uvannlig, bare se på Hollywood filmer hvor man i bunn å grunn forteller kvinner at for å være tøffe må dere være som menn noe som jo er helt idiotisk. 2
Sol-gull Skrevet 19. januar 2019 #3 Skrevet 19. januar 2019 Hmmm....det må jeg tenke over, er hun praktisk talt en mann? Jeg har ikke sett det sånn.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #4 Skrevet 19. januar 2019 Det er et saklig poeng, for sånn er det jo. Kvinner er kvinner , men kvinner med mer maskuline fremtoninger blir respektert mer enn kvinner med veldig feminine fremtoninger. En barbie-looking dame med rosa leppestift og blonde krøller vil mange tenke er dum og lite kunnskapsrik, selv om hun kan ha grisepeiling på noe typisk "manndig". Og vi så at den "maskuline" kvinnelige fotballtreneren opplevde grov seksuell trakassering så tenk hvor mye en mer feminin dame hadde opplevd det. Jeg håper at neste serie kommer det en rå-feminin kvinnelig karakter og at folk klarer å la vær å forhåndsdømme hun og seksualisere hun, men ta hun som et vanlig menneske av kvinnekjønn. For å dra en liten parallell statuerer filmen Legally Blonde et eksempel på "poenget" her. Men så er det jo det med at maskulin og feminin som begreper også bør utvaskes fra ordforrådet og assosiasjonene våres, hvertfall når det kommer til helt folkelige ting som å snuse, så i komfortable klær og drikke brus. Anonymkode: fb7aa...1dd
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #5 Skrevet 20. januar 2019 7 hours ago, AnonymBruker said: Det er et saklig poeng, for sånn er det jo. Kvinner er kvinner , men kvinner med mer maskuline fremtoninger blir respektert mer enn kvinner med veldig feminine fremtoninger. En barbie-looking dame med rosa leppestift og blonde krøller vil mange tenke er dum og lite kunnskapsrik, selv om hun kan ha grisepeiling på noe typisk "manndig". Og vi så at den "maskuline" kvinnelige fotballtreneren opplevde grov seksuell trakassering så tenk hvor mye en mer feminin dame hadde opplevd det. Jeg håper at neste serie kommer det en rå-feminin kvinnelig karakter og at folk klarer å la vær å forhåndsdømme hun og seksualisere hun, men ta hun som et vanlig menneske av kvinnekjønn. For å dra en liten parallell statuerer filmen Legally Blonde et eksempel på "poenget" her Anonymkode: fb7aa...1dd Man må vel ha litt ansvar selv for at historiene man ønsker fortalt faktisk blir fortalt. Synes for øvirg ikke det er få serier og filmer med smarte sexy kvinner. Du nevner Legally Blond, men kan jo se på Suit og karakteren Donna. En av de mest kjente kvinnelige tv-seriekarakterne Buffy handler vel nettopp om å snu rolleforventningene. Standardskurken i en film er en kvinne som kan forføre alle menn samtidig som hun er supersmart og verdensmester i kampsport. Hun er den kvinnelige versjonen av James Bond. Anonymkode: e346e...3ce 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #6 Skrevet 20. januar 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Man må vel ha litt ansvar selv for at historiene man ønsker fortalt faktisk blir fortalt. Synes for øvirg ikke det er få serier og filmer med smarte sexy kvinner. Du nevner Legally Blond, men kan jo se på Suit og karakteren Donna. En av de mest kjente kvinnelige tv-seriekarakterne Buffy handler vel nettopp om å snu rolleforventningene. Standardskurken i en film er en kvinne som kan forføre alle menn samtidig som hun er supersmart og verdensmester i kampsport. Hun er den kvinnelige versjonen av James Bond. Anonymkode: e346e...3ce Nettopp, er de feminine karakterer blir de alltid gjort så sexy som mulig. Kan dem ikke bare lage en helt normal karaktert som ikke skal tilfredstille menn på den ene eller andre kvinneundertrykkende måten? Hvorfor skal kvinnelige karakterer i skurkefilmer alltid være en forfører? Det er seksualisering av kvinner det også, som går inn under kvinneundertrykking. Hvilke filmer er forføreren OGSÅ verdensmester i kampsport og supersmart? I alle sånne filmer så er det jo mennene som gjør hovedjobben og dama som fungerer som forfører og assistent. Anonymkode: fb7aa...1dd 1
magikeren Skrevet 21. januar 2019 Forfatter #7 Skrevet 21. januar 2019 (endret) On 1/19/2019 at 4:58 PM, AnonymBruker said: Det er et saklig poeng, for sånn er det jo. Kvinner er kvinner , men kvinner med mer maskuline fremtoninger blir respektert mer enn kvinner med veldig feminine fremtoninger. En barbie-looking dame med rosa leppestift og blonde krøller vil mange tenke er dum og lite kunnskapsrik, selv om hun kan ha grisepeiling på noe typisk "manndig". Og vi så at den "maskuline" kvinnelige fotballtreneren opplevde grov seksuell trakassering så tenk hvor mye en mer feminin dame hadde opplevd det. Jeg håper at neste serie kommer det en rå-feminin kvinnelig karakter og at folk klarer å la vær å forhåndsdømme hun og seksualisere hun, men ta hun som et vanlig menneske av kvinnekjønn. For å dra en liten parallell statuerer filmen Legally Blonde et eksempel på "poenget" her. Men så er det jo det med at maskulin og feminin som begreper også bør utvaskes fra ordforrådet og assosiasjonene våres, hvertfall når det kommer til helt folkelige ting som å snuse, så i komfortable klær og drikke brus. Anonymkode: fb7aa...1dd Nå er det mange jobber og settinger at barbielooken er helt feil, og man vil da selvsagt ikke tas seriøst om man velger å gå kledd og sminket slik. For eks om du er fotballtrener.. Det gjelder også i høyeste grad menn. Om du kommer på byggeplassen i pensko og penklær, istedetfor å være utrustet for den jobben du skal gjøre, så vil du også bli møtt med skeive blikk. Det har ikke med kjønn å gjøre, det har med at det passer seg eller ikke å gjøre. Jeg syntes også det er feil at en viss type look skal ha monopol på hva det vil si å være feminim. Hvorfor er det ikke innafor at å være "brautende" kan være en type feminitet? Ellers er det mange filmer med pene kvinner som blir tatt seriøst, du finner også mange eksempler av pene kvinner i virkeligheten som blir tatt seriøst. Pene kvinner finnes i alle typer filmer og serier. Ser heller ikke hvorfor det skal være så mange med barbielook, da dette er en look ikke mange kvinner liker uansett. Det er ikke representativt for kvinner å ha en karakter ala hun i legally blond, for de fleste kvinner, og kanskje spesielt kvinner som faktisk er advokater, er ikke slik. Det gir ikke særlig mening å kreve at man skal ha flere barbilokkkvinner i media for å bevise at de kan være smarte, da det ikke er så mange smarte kvinner som ønsker gå kledd og stylet slik og det er ingen stor gruppe kvinner som er slik. Det blir litt som å kreve at det burde være flere menn med bollesveis på tv som ble tatt seriøst, for disse blir aldri tatt seriøst i virkeligheten. Men så er det en promille menn som går slik også, så det blir merkelig å kreve at de skal representeres mer Endret 21. januar 2019 av magikeren
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2019 #8 Skrevet 21. januar 2019 Synes det er ganske teit. Man har flust med filmer der stereotypiske kvinnelige karakterer (stiletter, velpleid hår, feminine klær) er tøffe og kan ting. Som utradisjonell kvinne synes jeg det er fint at alle typer karakterer blir representert, altså ja til flere særtrekk. Dette er bare den vanilge kranglingen om hvordan en kvinnelig karakter skal være. Bare teit, spør du meg. Hilsen en som snuser men ikke bryr seg om fotball. Dessuten lurer jeg på om ikke majoriteten av de som snuser faktisk er kvinner? Eller om det er sånn noenlunde jevnt fordelt. Snusing er ikke en mannlig greie, og jeg føler meg ikke som en mann når jeg snuser. Anonymkode: be3ee...5de
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå