Gå til innhold

Lite hovedsoverom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lite hovedsoverom kan man klare seg med, egentlig? Vi har et som er veldig stort, så vi leker med tanken på å lage et ekstra soverom ut av det. Det vil potensielt kunne øke verdien på boligen betraktelig, som er bra siden vi skal selge om få år. Da blir vårt soverom til gjengjeld ganske lite, og jeg lurer derfor på hvor mange m2 et soverom for 2 egentlig bør være? Er det noen her som har relativt lite soverom? Funker det greit? Hvor stort hovedsoverom ser du etter når du er på boligjakt?

Anonymkode: 6f66a...d59

Videoannonse
Annonse
Skrevet

sålenge det er nok garderobeplass så trenger ikke jeg så mye gulvplass på et hovedsoverom. Ønsker plass til dobbeltseng (180) og garderobe.

Anonymkode: 42041...90d

• Liker 3
Skrevet

Det må være plass til senga, og nok plass til å kunne gå rundt på tre sider av den. Jeg ikke ha noe annet enn seng og nattbord på soverommet, for å lette renhold og minimalisere støv.

Anonymkode: c67d1...c69

• Liker 3
Skrevet

I bunn å grunn trenger det bare være plass til en seng på et soverom.

Skrevet

Kommer litt an på målgruppen deres ved salg tenker jeg. I et populært barnevennlig område er det sikkert en fordel med et ekstra soverom selvom hovedsoverommet blir litt lite, mens en leilighet i et strøk der det hovedsakelig bor voksne og single uten barn gjerne vil tiltrekke seg kjøpere som prioriterer anderledes.

Ville hørt med megler tror jeg. De har kunnskap om markedet der dere bor og kan gi bedre råd om hva som lønner seg eller ikke.

Skrevet

Kriteriet mitt da jeg kjøpte min første, lille leilighet var: Plass til 180 seng man fint kan gå rundt på tre kanter, og et integrert garderobeskap som ikke ruvet i rommet, og som enkelt kan lukkes av hensyn til estetikk og støv. 

Anonymkode: f6b1e...89a

Skrevet

Vi har vel 13-15 kvm nå og det synes jeg er i minste laget. Det er trangt mellom seng og garderobeskap. Nå skal vi kjøpe nye garderobeskap og må ha skyvedører for å spare plass, men har også oppdaget at rommet er akkurat under 4 m bredt der skapene skal opp, så får ikke plass til 2 200 cm skyvedørsgarderober. Må ha smalere og får mye død plass. Helst vil jeg ha 20 kvm soverom eller eget walk-in separat om rommet skal være mindre. 

Skrevet

Jeg og eksen hadde veldig lite soverom, hadde ca 70cm gulvplass langs ene langsiden på senga, vegger på de andre tre sidene, og skråtak. Men vi hadde stor walkin-garderobe også. 
Så for min del vil det komme an på planløsning og garderobemuligheter. 

Bodde ett annet sted hvor jeg hadde sovealkove, kunne satt inn dør, men det var null gulvplass. Walkin-garderobe på andre siden av leiligheten. Det var tungvindt og ville ikke bodd to stk der. 

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, onyx skrev:

Vi har vel 13-15 kvm nå og det synes jeg er i minste laget. Det er trangt mellom seng og garderobeskap. Nå skal vi kjøpe nye garderobeskap og må ha skyvedører for å spare plass, men har også oppdaget at rommet er akkurat under 4 m bredt der skapene skal opp, så får ikke plass til 2 200 cm skyvedørsgarderober. Må ha smalere og får mye død plass. Helst vil jeg ha 20 kvm soverom eller eget walk-in separat om rommet skal være mindre. 

Gå til aktører hvor du kan spesialbestille på mål?

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kriteriet mitt da jeg kjøpte min første, lille leilighet var: Plass til 180 seng man fint kan gå rundt på tre kanter, og et integrert garderobeskap som ikke ruvet i rommet, og som enkelt kan lukkes av hensyn til estetikk og støv. 

Anonymkode: f6b1e...89a

Signerer denne. Og jeg vil komme til på begge langsidene, ergo må den ene siden man ikke kommer til på være kortsiden av sengen. Hvis ikke blir kåken «no-go». 

Anonymkode: fa682...1c7

Skrevet

Jeg synes det må være plass til 1.80 seng, nattbord til hver side og garderobeskap. 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Gå til aktører hvor du kan spesialbestille på mål?

Joda, det kan jeg jo selvfølgelig, men jeg synes det er ergerlig å ev legge ut så mye ekstra fordi veggen er 5 cm for smal...  Det er snakk om standard størrelse garderobeskap, såpass synes jeg folk kan tenke på når de bygger/renoverer/endrer hus og leiligheter. 

Skrevet

Mitt hovedsoverom er på nesten 12 kvm, det er såvidt plass til å gå på tre sider av en 180 cm seng, samt at det er nattbord på begge sider av sengen og garderobeskap på samme side som inngangsdøren. Jeg syns det er for lite, det er ekstremt trangt. Luften er såpass dårlig selv med åpent vindu at døren til gangen må stå åpen om natten. Flyttet fra leilighet med 16 kvm soverom og savner ofte det må jeg si. Ofret soveromsplass på begge soverommene for å få større kjøkken/stue/bad, men neste gang jeg flytter blir det glatt motsatt. 

Anonymkode: fb737...76b

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, onyx skrev:

Joda, det kan jeg jo selvfølgelig, men jeg synes det er ergerlig å ev legge ut så mye ekstra fordi veggen er 5 cm for smal...  Det er snakk om standard størrelse garderobeskap, såpass synes jeg folk kan tenke på når de bygger/renoverer/endrer hus og leiligheter. 

Helt enig med deg i siste setning, men siden det er snakk om et rom i et hus du allerede har så hjelper jo ikke det deg 😕 

Da er vel spørsmålet om du kan laget skapet mindre og bruke gjenværende plass til noe kreativt, f eks er 75 cm brede skap standard på ikea, så du kan jo komme opp i 3.75 med standardløsninger. Kan du bruke en 25 cm glippe til noe? Strykebrett, gardintrapp e.l? Eller hvis du velger smalere, bruke 0,5 eller 1 m til overs til hyller, stole, skittentøyssystem e.l?

Men off-topic ;) 

Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker said:

Helt enig med deg i siste setning, men siden det er snakk om et rom i et hus du allerede har så hjelper jo ikke det deg 😕 

Da er vel spørsmålet om du kan laget skapet mindre og bruke gjenværende plass til noe kreativt, f eks er 75 cm brede skap standard på ikea, så du kan jo komme opp i 3.75 med standardløsninger. Kan du bruke en 25 cm glippe til noe? Strykebrett, gardintrapp e.l? Eller hvis du velger smalere, bruke 0,5 eller 1 m til overs til hyller, stole, skittentøyssystem e.l?

Men off-topic ;) 

Nei, det hjelper jo ikke å ergre seg, men når vi i tillegg leier er det enda mindre aktuelt med skreddersydde løsninger. ;) 

Ja, jeg må nok lirke litt, men siden vi også må ha skyvedør (ellers får vi ikke åpna skapdørene mer enn halvveis...) så er det litt knotete. Jeg har tenkt på ett 150 cm skap og et 200 cm skap, men det gir meg da altså en død plass som egentlig ikke har plass til noen ting siden det er mindre enn 50 cm. 

Skrevet
1 time siden, onyx skrev:

Nei, det hjelper jo ikke å ergre seg, men når vi i tillegg leier er det enda mindre aktuelt med skreddersydde løsninger. ;) 

Ja, jeg må nok lirke litt, men siden vi også må ha skyvedør (ellers får vi ikke åpna skapdørene mer enn halvveis...) så er det litt knotete. Jeg har tenkt på ett 150 cm skap og et 200 cm skap, men det gir meg da altså en død plass som egentlig ikke har plass til noen ting siden det er mindre enn 50 cm. 

Nå er ikke dette relevant for trådstarter i det hele tatt, og jeg aner ikke om det kan være noe for deg heller/om det ser dust ut ved skapene, men IKEA Alex skuffeseksjoner er i underkant av 40cm brede og veldig kjekke. Jeg har sminke i mine, for jeg er gal, men ser for meg de ville fungert utmerket til smykker, truser, sokker og lignende også. 

Skrevet

Vi har tatt det minste rommet til oss så barna får større plass, har 9kvm. Selger det et ikke som hovedsoverom, men det er helt fint for oss, med seng, to nattbord, skyvedørsgarderobe og kommode :) kan gå rundt senga men ikke danseplass!

Skrevet

Vi har hovedsoverom på 16 m2 og synes at noe særlig mindre hadde vært ubehagelig når det skal være plass til en 180 cm seng. Vi har walk-in garderobe i tillegg så slipper å ha skap på soverommet, men har en kommode og selvfølgelig nattbord der. Blir fort klaustrofobisk hvis det er trangt rundt senga og dårlig luft. Det er også greit å tenke på at man ikke bør måtte plassere sengen for nærme vindu da det ikke er bra for nattesøvnen.

Anonymkode: 3a8d9...570

Skrevet (endret)
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

sålenge det er nok garderobeplass så trenger ikke jeg så mye gulvplass på et hovedsoverom. Ønsker plass til dobbeltseng (180) og garderobe.

Anonymkode: 42041...90d

Dette, og lite nattbord på hver side, så man kan gå rundt sengen. 

Syntes mange nyere boliger har unødvendig store hovedsoverom. Inspirert av USA kanskje🤔

Endret av Puny
Skrevet

Så fremst det er plass til en dobbelseng med nattbord på hver side og 2stykk garderobeskap, er str ikke viktig. Men for min del er det viktig at mitt soverom ikke ligger vegg i vegg med barnas soverom.

Anonymkode: 95cef...610

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...