AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #1 Skrevet 19. januar 2019 https://www.nrk.no/norge/krf-stanser-eggdonasjon-_-fagmiljo-i-harnisk-1.14388962 Nå må kvinner og menn våkne. Vil vi ha endringene krf har fått til og slutt på lagring av kvinners egg, slutt på at enslige og andre kan få hjelp til å bli gravide? Vil vi at andre enn kvinnen og mannen selv skal kunne bestemme om kvinnen kan bære frem ett, to eller flere barn? https://www.tv2.no/nyheter/10354878/ Alle kvinner i fertil alder kan komme i situasjoner der de blir berørt av endringene. Vil dere at andre skal bestemme over deres kropper og stå i en abortnemnd når livet butter? Hva om dere ikke får medhold i deres ønsker og avgjørelse fordi andre bestemmer over dere? Anonymkode: f8be9...1ca 7
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #2 Skrevet 19. januar 2019 Da jeg leste den øverste artikkelen fikk jeg følelsen av at vi er tilbake i tid. De kan argumentere så hardt de bare vil, men det er ikke kvinnene og familiene de tenker på med denne endringen. Hva blir det neste? Å gjøre det ulovlig for folk å dra utenlands, slik alle rammes av de samme reglene? Anonymkode: 27f4c...778 11
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #3 Skrevet 19. januar 2019 Til helvete med KrF. De vil ha oss 100 år tilbake i tid. Er en skam at det nissete jesuspartiet er i regjering! Anonymkode: fc3d6...3ea 13
Khloe P.T Skrevet 19. januar 2019 #4 Skrevet 19. januar 2019 Og så Erna som ønsker flere fødte barn i Norge. Galskapen lenge leve. 9
Nicathv Skrevet 19. januar 2019 #5 Skrevet 19. januar 2019 Tydelig at høyresida i KrF vant, ja. Mye viktigere å innskrenkre menneskers valgmuligheter over sin egen kropp enn å f.eks hjelpe familier som sliter økonomisk ser jeg. Fullstendig bakstreversk bruk av deres politiske kapital. 5
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #6 Skrevet 19. januar 2019 Jeg er enig med KrF. Anonymkode: 1fd05...950 3
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #7 Skrevet 19. januar 2019 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da jeg leste den øverste artikkelen fikk jeg følelsen av at vi er tilbake i tid. De kan argumentere så hardt de bare vil, men det er ikke kvinnene og familiene de tenker på med denne endringen. Hva blir det neste? Å gjøre det ulovlig for folk å dra utenlands, slik alle rammes av de samme reglene? Anonymkode: 27f4c...778 Hvem kan dra utenlands? Jo, dem som har penger, fleksibel jobb og dermed økonomisk mulighet til å reise utenlands for både eggdonasjon, oppbevaring av egg, assistert befruktning og abort. Mange skylder på KRF for endringene, men husk på at for at KRF skal få medhold i sine ønsker og krav, så må alle de tre andre partiene være enige. Og de har samtykket alle tre. TS Anonymkode: f8be9...1ca 6
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #8 Skrevet 19. januar 2019 Menn burde reagere hardere på dette. KRF mener jo at menn ikke er like viktig for barnet som kvinner. Å bruke sæddonasjon er helt greit for KRF. Men eggdonasjon er ikke greit fordi den som føder barnet skal være biologisk mor. Er visst ikke så viktig med biologisk far. Dette er jo faktisk diskriminerende mot far. Nå mener jeg at KRF generelt er helt ute på jordet når det gjelder det meste og ihvertfall når det gjelder dette. Norge er det eneste landet i Europa som ikke tilbyr dette, helt på trynet. Anonymkode: 9b777...d9c 12
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #9 Skrevet 19. januar 2019 Du spør om vi ønsker at KrF skal stanse eggdonasjon i forumet for prøvere og ufrivillig barnløse? You're preaching to the choir, sister, det er nok ikke mange som jubler her inne. Jeg er ikke overbegeistret for eggdonasjon selv, men så lenge sæddonasjon er tillatt sliter jeg med å forsvare en forskjellsbehandling. Så på den måten er jeg for at eggdonasjon også skal være lov. Anonymkode: 49657...bbd 4
Sinsiew Skrevet 19. januar 2019 #10 Skrevet 19. januar 2019 Jeg forstår ikke hvordan sæddonasjon kan være lov, men eggdonasjon skal forbys. 7
Thyra Skrevet 19. januar 2019 #11 Skrevet 19. januar 2019 6 minutter siden, Sinsiew skrev: Jeg forstår ikke hvordan sæddonasjon kan være lov, men eggdonasjon skal forbys. Enig. Enten må begge deler tillates, ellers så må begge deler forbys. 5
Tvist Skrevet 19. januar 2019 #12 Skrevet 19. januar 2019 6 minutter siden, Thyra skrev: Enig. Enten må begge deler tillates, ellers så må begge deler forbys. Vi kan jo forby begge deler. 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #13 Skrevet 19. januar 2019 Jeg klarer ikke helt å forstå argumentene mot eggdonasjon. At det ikke er det beste for barnet fordi de har rett på å kjenne sitt genetiske opphav? Hva med sæddonorer som er lov? Jeg vet det ikke er en menneskerett og få barn. Men det er da mye vi mennesker tukler med i naturen selv om det ikke er en menneskerett. At Erna sier vi må få flere barn, og så to uker senere stramme inn på mulighetene er jo på bærtur. Så det er de som er fertile og lett blir gravide som får dette ansvaret da? De som blir lett gravid må ta ansvar å få et tredje eller fjerde barn som de egentlig ikke vil ha fremfor at et barnløst par som sliter med å bli gravid skal få sitt ønskebarn?? Som de vil elske over alt på jord? Anonymkode: e107c...b40 10
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #14 Skrevet 19. januar 2019 KrF havner under sperregrensen ved neste valg, samt jeg skal høre mitt for å sørge for at det blir en rød-grønn regjering etterpå! Fuck de blå og bibelleserne!!! Mitt håp er at de ryker før perioden er over om 2,5 år! Anonymkode: 56118...0ad 3
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #15 Skrevet 19. januar 2019 Er eggdonasjon noe samfunnet egentlig har behov for? Synes det er greit at man begynner å sette på bremsene for hva som er greit/ugreit i forhold til aborter og desginer babyer. Synes det er helt greit at man sier at hovedregelen er at dersom man ønsker å sette et barn til verden så er far og mor det foretrukne. Det er det beste for barnet. Anonymkode: b35ca...1d1 3
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #16 Skrevet 19. januar 2019 Jeg mener også at barn har rett til å kjenne sitt genetiske opphav. Det er ikke få TV programmer laget om adopterte voksne som forsøker å spore opp familien sin. Tenk for et kaos, et egg her og en sperm der og ingen vet hvem de egentlige foreldrene er og kan ende opp med å gifte seg med søsken. Jeg støtter KrF fullt ut i dette. Anonymkode: 620a6...2db 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #17 Skrevet 19. januar 2019 Støtter KRF fullt på punktet hvor de vil nekte enslige å få barn. Barn skal ha trygge rammer i oppveksten SKAL barn ha to foreldre. Vi har dyster statistikk på hva som skjer med barn som vokser opp med alenemødre. Denne tas anonymt :) Anonymkode: 5e9c3...357 4
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #18 Skrevet 19. januar 2019 4 timer siden, Sinsiew skrev: Jeg forstår ikke hvordan sæddonasjon kan være lov, men eggdonasjon skal forbys. Eggdonasjon gjennomføres ved at eggceller hentes ut fra en kvinne etter to til fire uker med hormonbehandling. Uthentingen skjer under lokalbedøvelse ved at en ultralydguidet nål føres gjennom skjedeveggen og inn i eggstokkene. En av de befruktede eggcellene settes deretter inn i livmoren til mottakeren, som på forhånd har fått hormonbehandling slik at embryoet kan feste seg i livmorveggen. Risikoen ved eggdonasjon anslås å være den samme som ved ordinære IVF-inngrep. Det er en liten fare for blødning/infeksjon eller ovarialt hyperstimuleringssyndrom, og i 2016 ble det meldt inn komplikasjoner i omtrent 1 % av tilfellene. Det er registrert dødsfall, men det finnes tiltak som kan redusere sannsynligheten for alvorlige bivrikninger. I Norge anslår Rikshospitalet faren for komplikasjoner i forbindelse med IVF å være under 1 %. Donoren har ingen medisinsk nytte av inngrepet. Nyere forskning indikerer at hormonbehandlingen kvinnene gjennomgår kan gi økt kreftrisiko. Mottakeren av et donert egg har høyere risiko for komplikasjoner. Den økte faren for komplikasjoner innebærer også en risiko for barnet, som blant annet tidlig fødsel og lav fødslesvekt. I USA anslås suksessraten for at et egg doneres, befruktes og at barnet blir født til å være 30-50 % dersom eggdonoren er under 30 år. Mange donorselskaper godtar ikke donorer over 29 år. Eggdonasjon bryter den genetiske linjen mellom mor og barn, og skillet mellom sosial, biologisk og genetisk mor er mer komplisert enn skillet mellom genetisk og sosial far. Barnets rett til å kjenne sitt opphav er nedfelt i barnekonvensjonens artikkel 7, og eggdonasjon kompliserer dette. At barn adopteres eller vokser opp hos fosterforeldre gjøres av hensyn til barnet, mens eggdonasjon gjøres av hensyn til de voksne. Anonymkode: 2feed...458 5
Rucula Skrevet 19. januar 2019 #19 Skrevet 19. januar 2019 Jeg klarer ikke å være for eggdonasjon selv om min fornuft taler for.. hjertet sier nei.. Og fertilitetshjelp til enslige?? Nei nei 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #20 Skrevet 19. januar 2019 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: At barn adopteres eller vokser opp hos fosterforeldre gjøres av hensyn til barnet, mens eggdonasjon gjøres av hensyn til de voksne. Å få egne barn, med eller uten hjelp, er ALLTID av hensyn til de voksne. Det er ingen som prøver å få barn for barnets skyld.. for barnet eksisterer ikke enda. Ønske og valget om å få barn er et naturlig innstinkt vi mennesker har på lik linje med dyr. Vi ønsker oss barn som vi kan være glade i, som fyller dagen vår med glede, for mestringsfølelse, for å ha noen som passer på oss når vi blir eldre, for å bringe genene eller familienavnet videre... lista er lang. Vi bringer barn til verden fordi det gir OSS noe. Dette instinktet og ønske er vel så sterkt hos de som ikke kan bli gravide naturlig... uten å si noe for eller imot her så ville jeg bare nevne at det å få barn til syvende og sist er noe vi gjør av hensyn til oss selv, uavhengig av "metode". Adopsjon blir noe helt annet. Da er det faktisk et levende barn i bilde.. først da kan man snakke om å gjøre det "for barnets skyld". Anonymkode: e107c...b40 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå