AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #1 Skrevet 19. januar 2019 Jeg studerer og mottar lån og stipend fra Lånekassen. Pga helseutfordringer har jeg fått innvilget AAP fra NAV og har meldt dette inn til Lånekassen. Der får jeg beskjed om at det er 10-14 ukers behandlingstid. Hva skjer med betalingene i den perioden da? Får jeg utbetalt penger som jeg straks må tilbakebetale? (Jeg setter i i tilfelle pengene på sparekonto i mellomtiden.) Anonymkode: 4ceb0...9ca
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #2 Skrevet 19. januar 2019 Du får utbetalt det samme fra Lånekassen men dersom du har inntekt over et bestemt beløp (mener å huske det var rundt 170.000) blir mindre gjort om til stipend. Anonymkode: c356e...35f
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #3 Skrevet 19. januar 2019 Ok, takk! Jeg trodde de ikke kom til å gi meg mer støtte. Anonymkode: 4ceb0...9ca
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #4 Skrevet 19. januar 2019 Litt forbauset over at du kan gå som aktiv student over på AAP. Har du fått studier inn i din aktivitetsplan? Hvis ikke, så har du ikke lov til å være aktiv student og motta støtte fra NAV, og er du ikke aktiv student, så har du heller ikke egentlig rett på studiestøtte. Anonymkode: ab2ab...fa4
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #5 Skrevet 19. januar 2019 Studiene står i aktivitetsplanen, ja. Anonymkode: 4ceb0...9ca 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #6 Skrevet 19. januar 2019 Er ærlig talt nysgjerrig på hvordan dette har foregått, da jeg selv er alvorlig syk og student. Jeg mottar ekstra stipend fra lånekassen for studenter med nedsatt funksjonsevne, som syk student, ikke AAP. Hadde jeg gått over på AAP, så hadde de ikke akseptert at jeg var aktiv student, man må falle helt ut av studiene før man har rett til det. "For å ha rett til arbeidsavklaringspenger etter bestemmelsen i § 11-14 må medlemmet ha avbrutt et studie som er godkjent for støtte fra Statens lånekasse for utdanning." - https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/11-14-arbeidsavklaringspenger-til-studenter Så problemet ditt er ikke så mye i forhold til lånekassen, som det er overfor NAV.. Anonymkode: ab2ab...fa4
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #7 Skrevet 19. januar 2019 Nå tror og synser du mye om ting du ikke vet noe om. Din sak er ikke lik min sak. Jeg har alt på det rene med både NAV og Lånekassen, så ta det helt med ro. Alt er meldt dit det skal og lovverket er fulgt. Anonymkode: 4ceb0...9ca
TONJELA Skrevet 19. januar 2019 #8 Skrevet 19. januar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er ærlig talt nysgjerrig på hvordan dette har foregått, da jeg selv er alvorlig syk og student. Jeg mottar ekstra stipend fra lånekassen for studenter med nedsatt funksjonsevne, som syk student, ikke AAP. Hadde jeg gått over på AAP, så hadde de ikke akseptert at jeg var aktiv student, man må falle helt ut av studiene før man har rett til det. "For å ha rett til arbeidsavklaringspenger etter bestemmelsen i § 11-14 må medlemmet ha avbrutt et studie som er godkjent for støtte fra Statens lånekasse for utdanning." - https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/11-14-arbeidsavklaringspenger-til-studenter Så problemet ditt er ikke så mye i forhold til lånekassen, som det er overfor NAV.. Anonymkode: ab2ab...fa4 Hvordan funker det med ekstra stipend ? Er dette noe som også er «studielån» ? Eller er det rent stipend ?
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #9 Skrevet 19. januar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå tror og synser du mye om ting du ikke vet noe om. Din sak er ikke lik min sak. Jeg har alt på det rene med både NAV og Lånekassen, så ta det helt med ro. Alt er meldt dit det skal og lovverket er fulgt. Anonymkode: 4ceb0...9ca Jeg spør fordi dette er jo i tilfelle noe som mange kan få. Hvis dette er tilfelle, så utgår jo lånekassens ordning for aktive studenter med nedsatt funksjonsevne som en mye mindre lukrativ ordning, hvis man istedenfor kan gå fra aktiv student til AAP i tillegg, og få studier direkte skrevet inn i sin aktivitetsplan. Og jeg tror nok at kreft, som jeg har, er ansett som alvorlig nok svekkelse hvis saker skal sammenlignes. Anonymkode: ab2ab...fa4
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #10 Skrevet 19. januar 2019 5 minutter siden, TONJELA skrev: Hvordan funker det med ekstra stipend ? Er dette noe som også er «studielån» ? Eller er det rent stipend ? Det er rent stipend for aktive studenter med nedsatt funksjonsevne, som søkes via fastlege og Lånekassen. https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Hvor-mye-kan-du-fa/Nye-stotteordninger-for-elever-og-studenter-med-nedsatt-funksjonsevne/Ekstra-stipend-/ Anonymkode: ab2ab...fa4
TONJELA Skrevet 19. januar 2019 #11 Skrevet 19. januar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er rent stipend for aktive studenter med nedsatt funksjonsevne, som søkes via fastlege og Lånekassen. https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Hvor-mye-kan-du-fa/Nye-stotteordninger-for-elever-og-studenter-med-nedsatt-funksjonsevne/Ekstra-stipend-/ Anonymkode: ab2ab...fa4 Okey, det er topp! Jeg har muligens krav på dette om jeg skal studere. Går forresten også på aap, å kan studere fordi med støtte fra nav.. har allerede brukt ett år på å fullføre studiekompetansen. Så 2 år igjen.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #12 Skrevet 19. januar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg spør fordi dette er jo i tilfelle noe som mange kan få. Hvis dette er tilfelle, så utgår jo lånekassens ordning for aktive studenter med nedsatt funksjonsevne som en mye mindre lukrativ ordning, hvis man istedenfor kan gå fra aktiv student til AAP i tillegg, og få studier direkte skrevet inn i sin aktivitetsplan. Og jeg tror nok at kreft, som jeg har, er ansett som alvorlig nok svekkelse hvis saker skal sammenlignes. Anonymkode: ab2ab...fa4 Alle kan søke, men hver sak er unik. Jeg kommer ikke til å legge ut detaljer fra min sak, men den er vel dokumentert og flere spesialister har uttalt seg og også vært i møte sammen med meg hos NAV. Om du tenker at AAP kan være noe du kan ha rett på bør du søke om det. Det handler ikke nødvendigvis om hvor alvorlig sykdom man har, men hvor stor sjansen er for at man kommer i jobb igjen. Anonymkode: 4ceb0...9ca
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #13 Skrevet 19. januar 2019 Får ikke økonomisk støtte som student - Da forslaget til de nye AAP-endringene ble sendt på høring, var Kreftforeningen blant organisasjonene som sendte sine innspill. – I vårt høringsnotat understreket vi at vi ikke ser noen prinsipiell forskjell mellom studier og arbeidsliv. Studenter som blir kreftsyke under studiet må som hovedregel avbryte dette helt for å kunne motta AAP. - https://ungkreft.no/blog/2018/09/13/ikke-arbeidsavklaringspenger-som-student/ Anonymkode: ab2ab...fa4
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #14 Skrevet 19. januar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle kan søke, men hver sak er unik. Jeg kommer ikke til å legge ut detaljer fra min sak, men den er vel dokumentert og flere spesialister har uttalt seg og også vært i møte sammen med meg hos NAV. Om du tenker at AAP kan være noe du kan ha rett på bør du søke om det. Det handler ikke nødvendigvis om hvor alvorlig sykdom man har, men hvor stor sjansen er for at man kommer i jobb igjen. Anonymkode: 4ceb0...9ca Det er vel høyt sannsynlig siden jeg allerede hadde over 2/3 av masteren tilbakelagt før jeg ble kreftsyk. Jeg er opptatt av likebehandling. Og innenfor kreftforeningen, med alvorlig sykdom, men likevel gode muligheter til både overlevelse, og at man kommer ut i arbeid har hovedregelen hos NAV vært at studentene må avbryte studier for å motta AAP. Lurte på om det var noen endring av dette på nyåret. Verd for andre å sjekke også, hos NAV. Anonymkode: ab2ab...fa4
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #15 Skrevet 19. januar 2019 Så nå får du utbetalt ca. 20.000kr fra NAV og Lånekassen tilsammen. Mens jeg, som aktiv master-student, med en alvorlig kreftdiagnose, som kan bli dødelig, og store medisinske utgifter lever på ca. 11.000kr i måneden.. Anonymkode: ab2ab...fa4 1
TONJELA Skrevet 20. januar 2019 #16 Skrevet 20. januar 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Så nå får du utbetalt ca. 20.000kr fra NAV og Lånekassen tilsammen. Mens jeg, som aktiv master-student, med en alvorlig kreftdiagnose, som kan bli dødelig, og store medisinske utgifter lever på ca. 11.000kr i måneden.. Anonymkode: ab2ab...fa4 Men du kan vel søke om midler du også ? Det kommer aldri til å bli likt for alle uansett. 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #17 Skrevet 20. januar 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Så nå får du utbetalt ca. 20.000kr fra NAV og Lånekassen tilsammen. Mens jeg, som aktiv master-student, med en alvorlig kreftdiagnose, som kan bli dødelig, og store medisinske utgifter lever på ca. 11.000kr i måneden.. Anonymkode: ab2ab...fa4 Det høres ut som at du skulle fortjene det mer enn meg fordi du potensielt har en dødelig sykdom? Du kjenner ikke min sak i det hele tatt! Av en eller annen grunn skal man ha rett på å bli behandlet som en konge fordi man har kreft. Ja, jeg har hatt folk med kreft i familien og andre som har hatt verre/like dødelige sykdommer. Og gjett hvem som har fått alle fordeler og best behandling av helsevesen, det offentlige og av venner og øvrig familie? Jeg føler med deg for at du har fått kreft, men det finnes andre sykehistorier som også er alvorlige. Det finnes maaaange som har kroniske sykdommer og utfordringer, gjennom _hele_ livet! Det finnes folk som uforskyldt har blitt skviset ut av arbeidslivet pga trakassering og mobbing, det finnes folk som har behov for en kortvarig støtte som med stor sannsynlighet gir jobb i nær fremtid, det finnes folk som har blitt skadet i jobbsammenheng og derfor trenger omskolering. Kreft er ikke det verste i verden, selv om det er noe djevelskap. Og kreftdiagnosen er gir deg ikke mer rett til AAP enn andre. Du vet heller ikke hvem av oss som kan stå lengst i jobb, eller hva jeg får utbetalt. Om du er så oppskaket over dette bør du heller søke om AAP selv, istedet for å tro og mene mye om andre. Anonymkode: 4ceb0...9ca
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #18 Skrevet 20. januar 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Så nå får du utbetalt ca. 20.000kr fra NAV og Lånekassen tilsammen. Mens jeg, som aktiv master-student, med en alvorlig kreftdiagnose, som kan bli dødelig, og store medisinske utgifter lever på ca. 11.000kr i måneden.. Anonymkode: ab2ab...fa4 Og grunnen for at jeg opprettet tråden var fordi jeg lurer på hva som skjer med utbetalingene fra Lånekassen etter at jeg har fått innvilget AAP. Jeg trodde at støtten forsvant, noe jeg ikke har problemer med, da jeg ikke ønsker høyere lån. Jeg bare lurte på om jeg kom til å få utebtaling fremover, når det viser seg at saksbehandlingstiden er så lang, og om jeg da må betale tilbake en hel masse på en gang etterpå. Jeg har ikke noe ønske om å få betalt "dobbelt opp" om jeg ikke har rett på det. Anonymkode: 4ceb0...9ca
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #19 Skrevet 20. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Og grunnen for at jeg opprettet tråden var fordi jeg lurer på hva som skjer med utbetalingene fra Lånekassen etter at jeg har fått innvilget AAP. Jeg trodde at støtten forsvant, noe jeg ikke har problemer med, da jeg ikke ønsker høyere lån. Jeg bare lurte på om jeg kom til å få utebtaling fremover, når det viser seg at saksbehandlingstiden er så lang, og om jeg da må betale tilbake en hel masse på en gang etterpå. Jeg har ikke noe ønske om å få betalt "dobbelt opp" om jeg ikke har rett på det. Anonymkode: 4ceb0...9ca NEI, du må ikke betale noe tilbake! Få det inn i hodet ditt snart da. Du kan motta støtte fra Lånekassen samtidig som du mottar AAP. For noe gnål om noe du lett kan lese deg til på nav.no og lånekassen.no! Anonymkode: 7df38...17e
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #20 Skrevet 20. januar 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: NEI, du må ikke betale noe tilbake! Få det inn i hodet ditt snart da. Du kan motta støtte fra Lånekassen samtidig som du mottar AAP. For noe gnål om noe du lett kan lese deg til på nav.no og lånekassen.no! Anonymkode: 7df38...17e Jøss! Her kom det inn en ufin en fra venstre! Hvor ser du at jeg gnåler? Jeg har spurt en gang og fått svar, så det har nok gått inn i hodet mitt. Så har jeg svart en som har hengt seg opp i min sak uten å vite noe om den, fordi han/hun har kreft og derfor mener jeg ikke skal få støtte. Men takk for at du bidro med et totalt håpløst svar. Nå tenker jeg at du føler deg bedre. Anonymkode: 4ceb0...9ca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå