AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #1 Del Skrevet 19. januar 2019 Jeg har fått godkjent bestilling av ny mobil da det er behov for utskifting. Jeg skatter årlig ca kr 4500,- og mener mobilen som vil bli bestilt ikke bør være «utdatert». Det «høyeste» man kan få lagt inn ordre på er feks iPhone 7. Ikke at dette er en dårlig mobil og jeg har heller ingen behov eller ønske om det nyeste. Men mtp at jeg betaler mnd og på 2 år så har jeg betalt ned feks iPhone 8 til meg selv- om jeg har privat ordning. Er det noen som kjenner til «vanlig» praktisk rundt dette med jobbtelefon- hvilken mobil har man? Anonymkode: b9e68...af5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #2 Del Skrevet 19. januar 2019 Du skatter for bruk, ikke for telefonen. Så 4500 blir innberettet uansett om du har en Nokia fra 2002, eller iPhone X. Vi alltid siste iPhone, ingen valg når det gjelder modell eller farge. Dette varierer mye fra sted til sted, finnes ingen "vanlig" praksis, så du må nok bare følge retningslinjene gitt fra din arbeidsgiver. Anonymkode: a08a7...3d8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #3 Del Skrevet 19. januar 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har fått godkjent bestilling av ny mobil da det er behov for utskifting. Jeg skatter årlig ca kr 4500,- og mener mobilen som vil bli bestilt ikke bør være «utdatert». Det «høyeste» man kan få lagt inn ordre på er feks iPhone 7. Ikke at dette er en dårlig mobil og jeg har heller ingen behov eller ønske om det nyeste. Men mtp at jeg betaler mnd og på 2 år så har jeg betalt ned feks iPhone 8 til meg selv- om jeg har privat ordning. Er det noen som kjenner til «vanlig» praktisk rundt dette med jobbtelefon- hvilken mobil har man? Anonymkode: b9e68...af5 Det er jo ikke bare verdien av telefonen du skatter av. Det er hele pakka med fordelen av å ha fri telefon, så da regnes det både tlf og abonnement. Og blir du trukket kr 4500,- ekstra pr år i skatt...? Jeg har også fri telefon, men får fordelen av fri telefon lagt på inntektsgrunnlaget mitt med tilsvarende beløp som du snakker om og da blir skatten av dette rundt kr 1200,- Har en mistanke om at du har misforstått litt. Med 4500,- i ekstra skatt, så betyr det at inntektsgrunnlaget ditt økes med ca 15000,- og det tviler jeg på. Da hadde nok mange nektet å ha jobbtelefon. Vi kan også kun få lagt inn en ordre på verdien tilsvarende en iohone 7, men vi kan betale mellomlegget selv dersom vi ønsker en annen og dyrere. Odell. Anonymkode: df6e7...e0f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #4 Del Skrevet 19. januar 2019 Hos oss får vi tilgang til nye modeller ca 3-4 måneder etter at de kommer, om jeg husker riktig. Men vi kan ikke velge helt fritt, det er ikke alle modeller som er tilgjengelig og de dyreste modellene må vi betale en egenandel på. Om jeg husker riktig har vi tilgang til toppmodellene fra både iPhone og Samsung, men ikke f.eks. Sony. Anonymkode: 13272...af4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ekkoet Skrevet 19. januar 2019 #5 Del Skrevet 19. januar 2019 (endret) Vi sier hvilken vi vil ha og får den, har aldri fått nei. Vet samtidig at firma med bedre lønnsvilkår generelt enn det vi har har strengere føringer på mobiler. Så dette praktiseres ulikt fra sted til sted. Jeg ville sett på hva kolleger har fått og lagt meg i det området, samt tenkt litt på hvor lenge det er siden sist. Jeg henter ut ny tlf hvert 2. år (men selvsagt etter behov, jeg bytter ikke telefon om den er tipp topp). Endret 19. januar 2019 av ekkoet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #6 Del Skrevet 19. januar 2019 Vi får velge akkurat den modellen vi vil ha, og de jobber også med egne innkjøpsavtaler for å raskere få tak i mobiler som ikke alltid kommer like raskt og bredt ut på det norske markedet. F.eks da pixel 2 kom... Jeg trodde det var helt vanlig at man valgte helt fritt 😅 Godt å vite at fri telefon ikke betyr fri telefon over alt, nå som jeg har tenkt til å bytte jobb. Anonymkode: 0b922...ad4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #7 Del Skrevet 19. januar 2019 Vi har beløpsgrense på 8000,- Ingen som bryr seg om man kjøper Nokia eller en ny Iphone. Anonymkode: 61b4a...2df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Høna79 Skrevet 19. januar 2019 #8 Del Skrevet 19. januar 2019 Hos oss kan vi velge mellom noen standard modeller (pt ca iPhone 8/tilsvarende på noen andre operatører). Ønsker man en nyere eller dyrere, kan man betale mellomlegget selv. Tviler på at du betaler 4500 i skatt, mener det er er faste satser som gjør at du skatter AV en inntekt på maks ca 4400 i året. Beløpet du faktisk betaler i skatt avhenger av skattesatsen din. Google skatt ekom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smilo Skrevet 19. januar 2019 #9 Del Skrevet 19. januar 2019 https://www.smartepenger.no/skatt/632-kommunikasjonsskatten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #10 Del Skrevet 19. januar 2019 Mener vi kan velge av ca 5 ulike modeller av mobiler. Tror den oversikten oppdateres ca en gang i året. Anonymkode: a856e...850 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #11 Del Skrevet 19. januar 2019 Vi har beløpsgrense på 8000 kr. Hvis vi vil ha noe dyrere må vi betale mellomlegget selv Anonymkode: 45e55...3be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #12 Del Skrevet 19. januar 2019 Den billigste smarttelefonen fikk vi beskjed om, den kostet 2500 pluss mva hos forhandleren vi bruker. Jeg tok en dyrere og betaler mellomlegget selv. Blir ikke skattet for jobbmobil, da jeg har eget privatabonnement. Kranglet fælt med forrige arbeidsgiver om det, de plusset på inntekten vår for å disponere en Windowstelefon vi knapt greide å lagre et nummer på, med hele 1GB data i mnd...Den ble lagt fint igjen i hyllen på jobben hver dag etter arbeidstid!! Anonymkode: a5cce...ccd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #13 Del Skrevet 20. januar 2019 Hos oss er iPhone Xr standard. Vil man ha dyrere må man betale mellomlegget selv. Anonymkode: b8492...482 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå