Gjest Violetta Skrevet 6. april 2005 #1 Skrevet 6. april 2005 Jeg ønsker meg en oppskrift på carbonara-saus. Jeg bruker det mye, men synes den pulversausen smaker mest... pulver. Gjerne en litt detaljert oppskrift for oss som ikke er så vant til å lage avansert mat...
Piglet Skrevet 6. april 2005 #2 Skrevet 6. april 2005 Oppskrift: 8 skiver bacon 4 egg 50 g revet parmasn ost 3 dl fløte pepper Stek bacon sprøtt på varm panne. Bland sammen egg, fløte ogparmesan. Bland inn stekt bacon. Hell blandingen over varm, nykokt pasta (ca. 500 g) og rør forsiktig til sausen dekker pastaen. Sett gryten tilbake på platen på svært lav varme og la koke i 1/2 til 1 min, til sausen har kokt litt inn. Dryss over nykvernet pepper før du serverer. Hmm, det var så detaljert jeg klarte. Håper det var forståelig, tror ikke det er så lett å gjøre feil, egentlig. Piglet
Arkana Skrevet 6. april 2005 #3 Skrevet 6. april 2005 Penne alla carbonara 200 g bacon 4 eggeplommer 1 dl fløte 150 g revet ost salt/pepper 250 g penne (pastarør) Skjær baconet i biter og fres det i olje til det blir sprøtt. Visp sammen eggeplommene og fløten. Ha i halvparten av osten. Smak til med salt og pepper. Kok pastaen og sil av vannet. Bland pasta og bacon. Ha over fløteblandingen. Rør godt og varm opp, men ikke la det koke. Dryss over resten av osten ved servering.
Gjest Violetta Skrevet 6. april 2005 #4 Skrevet 6. april 2005 Tusen tusen takk! Jeg pleier å ha kyllingfilet med en baconskive surret rundt til pasta med carbonarasaus. Kjempegodt!
Calla Skrevet 6. april 2005 #5 Skrevet 6. april 2005 Og tradisjonelt har man en rå eggeplomme på toppen før servering... Kanskje litt ekkelt, men jeg syns det smaker godt jeg..
Gjest Tristessa Skrevet 6. april 2005 #6 Skrevet 6. april 2005 Og tradisjonelt skal man heller ikke under noen omstendighet bruke fløte i sausen, hvor denne trenden kommer fra aner jeg ikke... Min carbonaraoppskrift: - 1 egg pr. person - ca. 10 gram revet parmesan pr. person - to-tre skiver bacon pr. person - salt og nykvernet svart pepper Egg og revet parmesan vispes sammen, tilsett pepper og litt salt. Baconet skal strimles, og stekes lett og må ikke bli crispy eller brunt. Pasta kokes etter anvisningen på pakken (eller enklere: 100 gram pasta pr. person. Til hundre gram pasta skal man ha 10 gram salt og 1 liter vann, fire personer skal således ha 400 gram pasta, 40 gram salt og 4 liter vann) til den er al dente, hell av vannet (bruk dørslag), tilsett en smørklatt til pastaen, la den smelte og tilsett bacon og eggeblanding. Rør rundt kjaptkjapt på svak varme og server med mer pepper og evt. parmesan.
Amic@ Skrevet 8. april 2005 #7 Skrevet 8. april 2005 Denne tror jeg er ekte italiensk!!! 4 personer 500 g spaghetti ca 250 g bacon 4 eggeplommer 1 egg 2 ss olivenolje bittelitt melk/fløte revet parmesan salt og pepper Kok spaghetti og stek bacon skjært i små terninger. Bland egg, parmesan, olje, melk, salt og pepper i en stor bolle. Når spaghettien er ferdig kokt helles vannet av og du heller spaghettien ned i bollen med "eggerøren", rør godt sammen umiddelbart, hell over bacon og bland det inn i spaghettien og server rykende varm! Tar igrunn ikke lengre tid enn det tar å koke pastaen og er vanvittig god! Mengde parmesan og melk må man bare prøve seg frem med. Og blir det eventuelt for rennende når man har blandet i pastaen er det bare å helle pasta og saus tilbake i kjelen og koke det et lite minutt slik at egget stivner. Men som regel er ikke dette et problem! Vel bekomme!
Plym Skrevet 8. april 2005 #8 Skrevet 8. april 2005 Enig med Tristessa: fløte hører ikke med! Jeg pleier å ha hakket persille i eggeblandingen. I tillegg slår jeg bittelitt hvitvin over baconet når det er stekt. Ikke mer enn at den koker bort på et blunk. Det setter en viktig spiss på denne retten, som ellers etter mitt syn mangler litt syre.
Gjest piaf Skrevet 8. april 2005 #9 Skrevet 8. april 2005 I tillegg slår jeg bittelitt hvitvin over baconet når det er stekt. Ikke mer enn at den koker bort på et blunk. Det setter en viktig spiss på denne retten' date=' som ellers etter mitt syn mangler litt syre.[/quote'] Det høres ut som en god idé, syns jeg - aldeles enig mht mangel på syre i forhold til fett i denne pastaklassikeren!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå