Gå til innhold

Hvordan få tid til alt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må bare få ut litt frustrasjon eller hva jeg skal kalle det her. 

Har samboer og en sønn som ikke er så stor. 

Hvordan får folk tid til alt? Vi jobber 100% begge to, sønnen er i barnehage. Dvs vi ser sønnen vår fra kl 16-19(20). 

Jeg skulle handlet klær og ting til meg selv, ting barnet trenger, trent skulle jeg gjort, funnet på noe skulle vi ha gjort. 

Men da ser jeg jo sønnen veldig lite om jeg skulle gjort alt det. Hvor ofte trener folk feks? Og hvis vi alle sammen skal gjøre noe i hverdagen, så bruker vi 1 time en vei , på å komme noe sted vi kan finne på noe. Kan så klart gjøre noe ute i nærheten , men ikke hver dag/gang. 

Må si jeg vurderer sterkt å gå ned i stilling. Føler alt er stress og dårlig samvittighet 😔

noen som kan fortelle litt om sin hverdag? Tanker ?

Anonymkode: 719bf...7de

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mannen min jogger et par ganger i uka, jeg har droppet trening. Mannen dropper det ganske ofte også, når jeg tenker etter, det er det første som ryker. 

Handle klær og ting vi trenger gjør vi ofte på lørdager, sammen med en tur på café, svømmehall eller kino. Ellers føler vi ikke noen trang til å finne på noe spesielt på ettermiddagene, barna har hver sine aktiviteter så når det ikke er noe med det er det egentlig bare deilig å være hjemme. På sommeren er vi ofte ute i hagen etter middag, eller vi går/sykler en tur.

Husvask tar vi når vi har tid og bare MÅ, hehe. Sammen ned trening/egentid er det den posten vi oftest kutter i, men det går greit for noen år... Det er aldri skikkelig ille her.

Synes vi klarer oss bra jeg. Litt slitsomt, men vi koser oss mye sammen og har en lite stressa tone. To voksne i 100% og 3 barn.

Anonymkode: 5d8c9...367

• Liker 3
Skrevet

Prioriter og kombiner. Fordel oppgaver smartere. Drit i "trening", lek med barnet, finn på aktiviteter nær dere bor. Gjør ting sammen, samarbeid med naboer.

Anonymkode: 1433a...d9b

• Liker 4
Skrevet

Bare vent til du får litt større unger som alle er med på fritidsaktiviteter🙈 

Har ei på 7 år som er på 1-2 treninger og uke + kamper i helger. Har ei på 12 år som trener 2 ganger pr uke, og en på 15 år som trener 4 ganger pr uke + kamper i helgene. Og jeg jobber turnus.

Altså, det er så hektisk til tider at ei uke flyr avgårde på null komma niks. Det går verst ut over middagene her i huset😬

Anonymkode: 28873...c24

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må bare få ut litt frustrasjon eller hva jeg skal kalle det her. 

Har samboer og en sønn som ikke er så stor. 

Hvordan får folk tid til alt? Vi jobber 100% begge to, sønnen er i barnehage. Dvs vi ser sønnen vår fra kl 16-19(20). 

Jeg skulle handlet klær og ting til meg selv, ting barnet trenger, trent skulle jeg gjort, funnet på noe skulle vi ha gjort. 

Men da ser jeg jo sønnen veldig lite om jeg skulle gjort alt det. Hvor ofte trener folk feks? Og hvis vi alle sammen skal gjøre noe i hverdagen, så bruker vi 1 time en vei , på å komme noe sted vi kan finne på noe. Kan så klart gjøre noe ute i nærheten , men ikke hver dag/gang. 

Må si jeg vurderer sterkt å gå ned i stilling. Føler alt er stress og dårlig samvittighet 😔

noen som kan fortelle litt om sin hverdag? Tanker ?

Det er jo bare snakk om prioriteringer. Men, jeg lurer litt på hvorfor dere må kjøre en time hver vei, bare for å finne på noe.  Hva legger du i å finne på noe? De tingene du nevner, som å handle og trene, er jo ting du kan gjøre sammen med barnet ditt. Jeg gjør omtrent alt sammen med en eller flere av barna (har seks stykker). Det er eneste måten å få gjort alt på, vært mye sammen med dem, lære dem til å bli selvstendige, oppdra dem  osv. Og ikke minst for å unngå krig og søskenkrangler 😅.

Men erfaringsmessig så trenger man ikke å «finne på» så mye. Barna er glade for de små tingene i hverdagen. 

Anonymkode: 21eac...8f9

• Liker 3
Skrevet

Vi er i ca samme situasjon som deg. To foreldre i 100% jobb, og et lite barn i barnehage. Vi prioriterer ikke å gjøre så mye på ettermiddagene. Jeg syns tida går fort når vi har kommet oss hjem fra barnehagen. Når vi har fått laget middag og spist den, så er det snart kveldsstell og natta for mini. Jeg syns også at det er helt greit å ikke ha så mye å gjøre på ettermiddagene, da både jeg, ungen og pappaen er slitne etter en hel dag på jobb og i barnehagen. Så å finne på ting gjør vi i helgene. 

Jeg kan savne å få tid til å kjøpe inn det vi trenger, men heldigvis er det sjeldent i dag at det er såpass akutt at jeg ikke kan samle opp til jeg har en liten liste med ting, og så drar vi heller å handler på en lørdag. 

Trent har jeg ikke gjort på en stund, heller ikke før jeg ble gravid, så det er ikke et savn for meg. Hadde jeg i tillegg hatt en time å kjøre for å få det til, hadde vært utelukket for min del. Da hadde jeg vel heller satset på å trene etter at ungen er lagt for kvelden. Med en joggetur i nærområdet (om pappaen er hjemme selvsalgt), eller zumba i stua. 

Anonymkode: cb53f...4b6

• Liker 2
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare vent til du får litt større unger som alle er med på fritidsaktiviteter🙈 

Har ei på 7 år som er på 1-2 treninger og uke + kamper i helger. Har ei på 12 år som trener 2 ganger pr uke, og en på 15 år som trener 4 ganger pr uke + kamper i helgene. Og jeg jobber turnus.

Altså, det er så hektisk til tider at ei uke flyr avgårde på null komma niks. Det går verst ut over middagene her i huset😬

lurer på hvem som har fått de ungene til å gjøre alle de fritidsaktivitetene? 

Anonymkode: 16644...157

• Liker 6
Skrevet

Trening og egentid kan dere gjøre etter 19 (20), husarbeid kan dere gjøre sammen med barnet eller rundt det. Og ikke legg lista så høyt :) dette er en kort periode av livet, det roer seg etterhvert. Hilsen meg som har tre barn, og både jeg og mannen jobber 100%. Helgene er gull, da kan man trene og treffe venner, ha oppsamlingsheat på husarbeid etc... Stress ned, senk skuldrene, sett pris på hverdagsøyeblikkene :)

Skrevet

Dette er grunnen til at jeg ikke vil ha barn.

Anonymkode: a4860...d59

• Liker 3
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

lurer på hvem som har fått de ungene til å gjøre alle de fritidsaktivitetene? 

Anonymkode: 16644...157

De har en aktivitet hver seg. Er ikke så mye det, vel? De må jo få lov til å ha en aktivitet hver. Og når du blir så stor som 15 år, er det helt normalt med fire treninger pr uke.

• Liker 2
Skrevet

Vi har 5 barn. Begge jobber 100% Egentid er fremmedord😂

Husarbeid og lek er min trim.

Kvalitetstiden tilbringer jeg med barna mine😀

Bor heldigvis sentralt med barnehage, skole, butikker og begge sine jobber innen 10 minutters gåavstand😀 Handler også mye av klær og sånn på nett.

Jeg tror det handler om å tilpasse seg de muligheter en har i hverdagen og ikke tenke så mye på hva man burde. 

Husk at livet er hver dag ❤

Anonymkode: 9ed55...9f6

• Liker 3
Skrevet

Synes vi har ganske god tid, og mye tid sammen som familie. Selv om begge jobber ca 200 overtidstimer i året. 

Organiserer uken hver søndag, planlegger hvem som skal gjøre hva, og når. Setter opp en ukesmeny, og en av oss ukeshandler mandag. To ganger i uka lager vi en del lunsj og middager for kjøleskap og fryser. Generelt gjør vi aldri praktiske ting sammen, det skjer aldri at begge handler mat, møter på aktiviteter, må sette seg inn i kjøp av ny bil...... Da det betyr tapte timer som kan brukes til familie og kos. 

Handler og fikser alltid praktiske ting på vei til og fra jobb, og slår da sammen alt som må gjøres den uka. Skjer aldri at vi kjører ut bare for å fikse noe, det er fullstendig bortkastet tid. 

Trening skjer under eller rett etter legging, annenhver dag, litt stress med flere, men alt blir en vane. Planlegger treningsrom hjemme, så sparer vi enda mer tid på dette. 

Fellestid og kos er fra leggetid og ut kvelden, men er også flink til å få barnepass en gang i måneden slik at vi kan kose oss med middag ute. Ser aldri TV. Bruker tiden sammen. 

Vi bruker begge ca 30 minutter på praktiske ting i huset hver dag. Tar da en effektiv runde der alt rot plukkes opp, klær vaskes, kjøkken ryddes og vaskes, bad vaskes. Ofte tar vi runden om morgenen mens den andre tar morgenstell. På den måten er vi alltid ajour. 

Anonymkode: 172dc...385

• Liker 5
Skrevet

Vaskehjelp, handler på kolonial, nettshopper, trener på kvelden/helgene. Bor i ei gate med masse småbarnsforeldre, så trenger bare gå ut døra for å finne lekekamerater.

Anonymkode: 66280...7dc

• Liker 3
Skrevet

Vi er hjemme fra 15-16(varierer litt). Butikk og husarbeid og studier (gjør det ved siden av full jobb) gjøres etter barna et lagt. De legger seg 19 så har ett par-tre timer der hvor jeg kan gjøre unna sånne ting. Jobber turnus så når jeg jobber kveld får jeg ikke gjort stort, for da har jeg barna hjemme helt til jeg skal på jobb. 

Anonymkode: 86b11...2af

Skrevet

Klær kan du kjøpe online ila lunchpausen din. Man kan trene mye styrketrening hjemme med ganske få redskaper.

Anonymkode: 46d50...ecc

• Liker 2
Skrevet

Jeg var en periode aleine med mitt barn, og lærte meg da å bli enormt effektiv. I og med dere er to voksne så tenker jeg dere får dette fint til 😄

Trening: Fikk lett trent nesten når jeg ville. Løste det med å kjøpe sykkelvogn som en kunne snu og bruke som joggevogn (Mini var da 3 år og for stor til vanlig barnevogn). Han storkosa seg i vogna, og jeg fikk løpt en times tid. Helt perfekt! Hvis det regna var det bare å ta på regntrekket :) Anbefaler VELDIG en sånn vogn! Men kjøp i så fall med svingbart fronthjul (gjorde ikke det og angra etterpå). Gå på treningsstudio den tida gjorde jeg nesten ikke. Ellers trente jeg styrke en 20 min mens Mini så på TV, leika selv eller annet. Hendte ofte han og ble med eller ble utnytta som manual 😄 Morro det :) Eller vi stakk på leikeplassen veldig ofte hvor jeg brukte leikeapparatene som trening mens han leika. Alt dette kan en fint gjøre med barn i nærheten, og en er også sammen med barna da (Ikke det at en MÅ det hele tida, men jeg syns det var greit å slå to fluer i en smekk). 

Middager: Dette kan gjøres MYE enklere enn mange legger opp til. Ferdig suppe fra Rema en kan bare varme opp med litt brød, gryterett fra pose, ferdige gratenger, pastaretter osv med litt grønt ved siden av er mer enn godt nok! Bruker aldri mer enn 20 min på å mekke middag her. 

Shopping: Som flere nevner over her: Kjøp på nettet. Ulempa er å styre med bytting osv om du kjøper feil str. Et annet råd kan være å bare reise på et senter en ettermiddag eller noe. Shop det du trenger mens ungen enten er med deg eller mannen din går på cafe med barnet. 

Jeg tenker ofte vi gjør ting mer komplisert enn det må være (sier ikke du gjør det altså :)), og vi kan med fordel forenkle veldig mye for å få en lettere hverdag uten kav og mas. Fysisk aktivitet er superviktig i småbarnstida og ellers. En får så utrolig mye mer å gå på da og takler lettere netter med lite søvn, sykdomsdager osv. Og det har mye å si :) Husarbeid osv må kunne gjøres mens barnet er våkent, vi kan ikke gjøre ALT mens barna er i seng. Den egentida på kvelden trengs også! La barnet være med deg og se på det du gjør :)

Anonymkode: 469de...4a1

• Liker 2
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Klær kan du kjøpe online ila lunchpausen din. Man kan trene mye styrketrening hjemme med ganske få redskaper.

Anonymkode: 46d50...ecc

Jeg skulle gjerne shoppet klær i lunsjpausen min, men blir tvunget til å sitte i kantina med de andre :( 

Anonymkode: f5652...f2c

• Liker 1
Skrevet

Er jo plenty av tid til det etter 19, om dere bytter på å være "sovevakt?"

Anonymkode: 12ccd...c2b

• Liker 4
Skrevet

Finn et treningssenter med barnepass. 

Ansett vaskehjelp. 

Få barnevakt en gang i uken hvor du kan ha egentid med mannen og pleie kjærligheten. Dra ut å spis, kino, trene sammen, dra på theater, se på kunst, felles massasje. 

Og shopping kan du ta i helgene. 

Vanskeligere er det ikke 🙃 

Anonymkode: f3103...bd6

• Liker 2
Skrevet

Så hyggelig at så mange har svart ☺️ Som en skrev over, jeg vet at livet er nå og skal leves hver dag. Derfor jeg tenker på dette. 

Prøver å ikke legge lista så høyt, men vanskelig🙈 

vi bor litt øde, så er minimum 40 min til noe å gjøre utenom å være ute i naturen. Og det er vi mye. Sykler hver dag på sommeren. Og skal kjøpe ski nå, bare håpe på snø. Men har lyst å gjøre andre ting også. 

Jeg har vel kommet frem til at jeg må planlegge uka. I forhold til middag, hva vi skal gjøre av aktiviteter og vask/rydding. 

Barnet vårt er 5 år og trenger mye aktivitet. Bor desverre ikke på boligfelt. 

Men føler fortsatt aldri jeg får vasket ryddet, handlet diverse ting og tang. Sliten i hverdagen og vil samtidig ikke bruke opp helgen på å fly på senter med ungen 🙈 Men men, må vel bare finne ut hva som skal prioriteres. Renovering av hus, karriere, sunn middag fra bunnen av, striglet hus, striglet utseende som før , aktiviteter med barnet samboer og selv, osv osv osv 😩 Er glad i å ha mye å gjøre men. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...