Gå til innhold

Kjenner du til verbet «å kryne» (noen)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg ska vaska deg. Stavanger

Anonymkode: 6c33d...fa0

Gjest undring1
Skrevet
På 19.1.2019 den 0.29, HalldirV2 skrev:

Elsker en god gammeldags kryning 😄

Skikkelig krynings. Siden du elsker det, er det vel du som kryner, aner det meg?

Andre ord for dette da?

Skrevet
1 time siden, undring1 skrev:

Skikkelig krynings. Siden du elsker det, er det vel du som kryner, aner det meg?

Andre ord for dette da?

Åh, jeg har både blitt kryna og har kryna andre 😅 Kjenner ikke til noen andre ord på dette underfundige fenomenet, dessverre. "Dynka" blir liksom ikke riktig det samme, men det nærmeste jeg kommer. 

Gjest undring1
Skrevet (endret)
3 timer siden, HalldirV2 skrev:

"Dynka" blir liksom ikke riktig det samme, men det nærmeste jeg kommer

I Norsk Akademisk Ordbok står dynke - i snøen - definert som å dytte noens ansikt ned i snøen,eller kaste snø i ansiktet deres.  Kryne er noe mer,  tenker jeg,  jfr ts. Likevel brukes ofte dynke som synonym. Hva er  forskjellen, tenker du?  Evt. andre som har synspunkter på dette

Endret av undring1
Skrevet
På 5.11.2019 den 15.43, undring1 skrev:

Disse ordene  brukes jo som synonymer- kryne,dynke,døpe, snøvaske.  Men er det noen som tenker at noen av disse  ordene uttrykker en mer hardhendt behandling enn andre, at kryning er mer hardhendt enn døping for eksempel?

Vi brukte også kryne, men også dynke og base. Kryning var mest hardhendt. Trykke snø i ansiktet til noen, eller dytte ansiktet ned i snøen. Dynking var å kaste masse snø over en person; begrave dem i snø. Begge disse var jo i lek, men ufrivillig da. Base var helt frivillig. Leke i masse løssnø! Savner de uttrykkene der, og hører de ikke lenger her vi bor på østlandet heller, og jeg omgås mange barn daglig. 

Anonymkode: 47673...e88

Skrevet

Er fra Asker, og vi kryna!! Men det var ikke nødvendigvis så hardhent og ille som noen fremstiller det her. Det kunne jo selvsagt også forekomme som mobbing, en oftest var det bare gøy. Snø-versjonen av lekeslossing. Om noen ikke ville bli kryna lot man dem være. Så for meg er det i all hovedsak et positivt ladet ord 🙂

Vi sa vel også dynka av og til for den samme aktiviteten, men det bruktes likevel mest i forbindelse med vann/vannkrig.

Anonymkode: 61540...6d6

Gjest undring1
Skrevet

ja dynke kan man gjøre med flere substanser.  Kryne gjør man vel bare med snø.❄️

Gjest undring1
Skrevet

....og ja, det kan være lekent og gøy, ikke nødvendigvis hardhendt, i min hukommelse også❄️😅

Skrevet

Jeg husker kryning som noe helt grusomt, er fra Larvik. Det var når noen trykka ansiktet ditt ned i snøen så det gjorde vondt i ansiktet og du ikke fikk puste. 

Gjest undring1
Skrevet
5 timer siden, Herix skrev:

Jeg husker kryning som noe helt grusomt, er fra Larvik. Det var når noen trykka ansiktet ditt ned i snøen så det gjorde vondt i ansiktet og du ikke fikk puste. 

Huff da.  Det var den slemme varianten. Brukte dere "døpe" eller "dynke" for snillere variant?

Skrevet
På 15.11.2019 den 9.01, AnonymBruker skrev:

Da vi var barn i Trøndelag gikk det i døping. Min barndoms skrekk hver vinter. Aldri hørt å kryne før.

Anonymkode: d4125...921

Noen sier kryne er et opprinnelig trøndersk ord. Men har  heller aldri hørt det sagt her. Døpe eller baske brukes.

Anonymkode: 6c33d...fa0

Gjest undring1
Skrevet
På 19.11.2019 den 14.47, undring1 skrev:

Huff da.  Det var den slemme varianten. Brukte dere "døpe" eller "dynke" for snillere variant?

Som bare å sitte oppå og drysse snø over noen, eller dytte lett inn mot ansiktet eller kinnene?

• 1 måned senere...
Gjest undring1
Skrevet
På 19.1.2019 den 22.30, AnonymBruker skrev:

Jeg synes definitiv kryning må inn i barndommen igjen. 

Mer kryning i barndommen, så unngår man unge voksne som konstant føler seg krenket. 

Anonymkode: c7d04...796

Hva om vi innførte mer lek og kryning blant voksne da 😅 Egen lekeplass utenfor alle arbeidsplasser? kunne du tålt å bli krynt i en snøhaug av en kollega:fnise:

• 3 år senere...
Skrevet

Sitter på noen og tar flere porsjoner snø som du gnir rundt og rundt I fjeset deres. Da kryner du dem.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.1.2019 den 23.02):

Å kryne noen betyr å stikke hodet deres med i snøen og dytte snø nedi jakke/genseren så det kommer innpå huden i nakken/ryggen. 

Dette er som noen andre allerede har nevnt kun en overført betydning

Anonymkode: f39b9...bb7

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Dette er som noen andre allerede har nevnt kun en overført betydning

På hvilken måte?

Skrevet
Haugmannen skrev (1 minutt siden):

På hvilken måte?

Det betyr å krone noen

• Nyttig 1
Skrevet
Haugmannen skrev (2 timer siden):

Sitter på noen og tar flere porsjoner snø som du gnir rundt og rundt I fjeset deres. Da kryner du dem.

Endelig ble «krynekåtingen» avslørt. Du måtte seriøst dra opp en 3 år gammel tråd om noe så latterlig?

Anonymkode: 851fa...d19

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
On 1/18/2019 at 11:02 PM, AnonymBruker said:

Å kryne noen betyr å stikke hodet deres med i snøen og dytte snø nedi jakke/genseren så det kommer innpå huden i nakken/ryggen. 

Et begrep som eksisterer i Asker/Bærum, men eksisterer det i andre deler av landet? Oslo-folk er ukjent med begrepet... 

Anonymkode: c7d04...796

Det er kjent og brukt i Follo. Jeg har også hørt det bli brukt i Oslo.

Anonymkode: 458cf...fb0

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det betyr å krone noen

Da skulle en jo tro at snøen bare ble plassert midt på hodet. Men ja-overført betydning.  ble gjerne litt i kinnene og fjeset også

Endret av Haugmannen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...