Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

jeg er helt ny her inne så beklager om dette er tatt opp før.

Vi er ufrivillig barnløse. Jeg er 31 år, vi har vært av «pillen» i 3 år, men prøvd mye siste året+++.

jeg har vært overvektig hele livet. Begynte i 2. Klasse, da vi ble veid hos helsesøster. Jeg har hatt gastric bypass. Jeg har veid 155kg på det meste, 167cm høy. Nå veier jeg nok rundt 100kg.

jeg trener 4 dager i uken, og har gjort det siden 15.mai 2018. Jeg har personlig trener en gang i uken. Jeg spiser sunt, kanskje litt lite men ikke ille. Jeg tar vitaminer, folsyre, jern osv. Jeg har begynt på metformin, og tar dette 3ggr daglig nå. Jeg og mannen min har mye sex, og i våre øyne gjør vi alt etter boka. Jeg har uregelmessig mens, varierer fra 26-35 dager.

Er det andre som har vært i vår situasjon?

kan nevne at jeg har hatt høy stressfaktor da jeg driver en bedrift med mange ansatte og mye arbeid, men at jeg prøver med psykolog og bedriftshelsetjenesten å takle dette på en god måte.

hva bør man gjøre, når man ikke får barn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du Pcos?

Jeg ville spurt om henvisning til gynekolog for å Sjekke om alt er i orden, om du feks har eggløsning 

Anonymkode: aef3c...424

• Liker 4
Skrevet

Har vært hos privat gynekolog, tatt alle tester og alle mulige ultralyd, og hun sier at alt er i orden. Jeg har veldig bra Eggtelling.

jeg hadde mye utflod når jeg var der, men fikk piller og vaginal pille. Kanskje det er årsaken til at svømmerne ikke overlever?

Skrevet

Du har krav på offentlig hjelp etter 1 års prøving. Gå til legen ognfp henvisning videre. Lykke til :)

Anonymkode: 3301c...189

• Liker 3
Skrevet

Har dere testet mannen?

• Liker 3
Skrevet

Ikke når du er over en viss BMI 😉

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, Ginny skrev:

Har dere testet mannen?

Ikke enda, det er neste steg. Men jeg tror det kommer til å knuse mannen. Selv om han i utgangspunktet ikke ville ha barn. Vi har vært sammen siden 2010. Giftet oss i 2017

Skrevet
17 minutter siden, Helhom skrev:

Har vært hos privat gynekolog, tatt alle tester og alle mulige ultralyd, og hun sier at alt er i orden. Jeg har veldig bra Eggtelling.

jeg hadde mye utflod når jeg var der, men fikk piller og vaginal pille. Kanskje det er årsaken til at svømmerne ikke overlever?

Kan du ha endometriose? Dette oppdages som oftest kun via lapraskopi.

Anonymkode: 1bb8a...49f

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kan du ha endometriose? Dette oppdages som oftest kun via lapraskopi.

Såpass? Hva sier man om man «ønsker» det?

Skrevet
4 minutter siden, Helhom skrev:

Såpass? Hva sier man om man «ønsker» det?

Først se om du kan kjenne deg igjen. Og så kan du jo si at dere har vært prøvere i 3 år uten å lykkes, og kanskje dette kan være problemet? De fleste kvinner får ikke diagnose før de har vært i samme situasjon som deg.

Skrevet

Men jeg føler det er min feil siden jeg er overvektig. Jeg prøver alt jeg kan for å gå ned i vekt, og kostholdet har vært sunt siden 2011. 

Og vi har ikke prøvd ordentlig (typ annenhver dag hver mnd) siden etter bryllupet, OKT-17.

Jeg føler ikke vi fortjener offentlig hjelp.

Skrevet

Sjekk mannne først som sist. Det er flere og flere menn som er ufruktbare, og dessverre oppdages dette ofte sent, fordi man som oftest tenker at det er kvinnen som er årsaken til at man ikke får barn.

Jeg tenker at du og mannen begge får gå igjennom en full sjekk. Ikke vent med mannen til du er ferdig utredet. Om dere har problemer med å få barn har dere ingen tid å miste. (Køene av heterofile par som ønsker hjelp blir lengre og lengre.)

I mellomtiden bør dere begge sørge for et godt kosthold og fysisk aktivitet. Ikke ta på deg noe skyld fordi du er overvektig. Det hjelper ingen ting. Dere er to om å få barn, og i et godt team støtter man opp om hverandre. 

Anonymkode: f0b2f...a86

• Liker 2
Skrevet

Så bra at du har tatt så store grep for helsen din 😊 

Håper metforminen kan hjelpe deg ned i vekt, kanskje du ikke trenger annen hjelp enn det. Lavkarbo er også effektiv mot insulinresitens, antar det er en av grunnene til at du har fått Metformin, så kan jo være verdt å prøve det spesielt siden trener så mye! 

Det er heller ikke alltid lett å se på UL om du har PCOS.. 

Vil ikke si at syklusene dine er så uregelmessige, og alt innenfor 35 dager regnes som normalt. 😊 Metformin hjelper jo ofte på stabilitet i syklus også, så kanskje de blir enda mer regelmessige!

Tenker også at det er veldig viktig at mannen din testes, dere er jo to om dette her!

• Liker 1
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Først se om du kan kjenne deg igjen. Og så kan du jo si at dere har vært prøvere i 3 år uten å lykkes, og kanskje dette kan være problemet? De fleste kvinner får ikke diagnose før de har vært i samme situasjon som deg.

Jeg tok laparoskopi i dag, og det fant de ut at begge eggledere er potte tette! 

Til Ts, anbefaler å gå gjennom laparoskopi for å utelukke endometriose eller tette eggledere. 

Anonymkode: e790a...32b

• Liker 1
Gjest Katteelskeren
Skrevet
26 minutter siden, Helhom skrev:

Men jeg føler det er min feil siden jeg er overvektig. Jeg prøver alt jeg kan for å gå ned i vekt, og kostholdet har vært sunt siden 2011. 

Og vi har ikke prøvd ordentlig (typ annenhver dag hver mnd) siden etter bryllupet, OKT-17.

Jeg føler ikke vi fortjener offentlig hjelp.

Selvfølgelig fortjener dere å få hjelp! ❤️

Skrevet
1 minutt siden, prøverpåny skrev:

Så bra at du har tatt så store grep for helsen din 😊 

Håper metforminen kan hjelpe deg ned i vekt, kanskje du ikke trenger annen hjelp enn det. Lavkarbo er også effektiv mot insulinresitens, antar det er en av grunnene til at du har fått Metformin, så kan jo være verdt å prøve det spesielt siden trener så mye! 

Det er heller ikke alltid lett å se på UL om du har PCOS.. 

Vil ikke si at syklusene dine er så uregelmessige, og alt innenfor 35 dager regnes som normalt. 😊 Metformin hjelper jo ofte på stabilitet i syklus også, så kanskje de blir enda mer regelmessige!

Tenker også at det er veldig viktig at mannen din testes, dere er jo to om dette her!

Takk, du sier det neste her ☺️ Men jeg ønsker harde svar

Skrevet

Det kan jo selvfølgelig være noe som skaper ekstra problemer hos deg eller mannen, men den harde sannheten er at det som regel er overvekt som hindrer graviditet. 

Selv om du har et sunt kosthold, så spiser du jo for mye når du ikke går ned ytterligere i vekt. Man må spise mindre kalorier enn man forbrenner for å gå ned. Så enkelt er deg. Du må kutte ned på maten. 

For å sette det helt på spissen: Vil du ha mat eller baby? Hva vil du ha mest? 

Det var spørsmålet jeg måtte stille meg selv da jeg var overvektig og prøver. Jeg fikk første barnet da jeg veide 90 kg (er like høy som deg). Jeg ble kraftig overvektig etter graviditeten og dermed klarte jeg ikke å bli gravid da vi ønsket nr. 2 noen år senere. Vi prøvde ALT. Var til og med gjennom det offentlige for å få hjelp. Til slutt var jeg så langt nede at det eneste som gjensto var å slanke seg. Ingen flere unnskyldinger. Ville jeg ha mat eller baby? Jeg valgte baby. Brukte noen måneder på å gå ned en del kilo. Og Vipps, da jeg kom meg ned til 90 kg igjen begynte kroppen min å ha eggløsning. Jeg ble gravid på aller første eggløsning etter at jeg traff 90 kg. 

Så hos meg skyldtes det overvekt. Kanskje det gjelder deg også? Jeg kan love deg det er verdt all innsatsen med å gå ned i vekt. Ikke bare pga barn, men også alle helseeffektene.  

Anonymkode: a7ed3...0d8

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, Helhom skrev:

Jeg spiser sunt, kanskje litt lite men ikke ille.

Her har du svaret ditt. Hvis du er overvektig, er det ingen mulighet for at du spiser for lite. Men det er veldig vanlig for overvektige å tro det - bare ønsketenkning, men forståelig, mat er jo godt, de fleste av oss må legge litt bånd på oss for å ikke gå opp.

Før ærlig og nøyaktig dagbok over matinntaket ditt, hver dag, i noen uker, så er det lettere å se hvor du kan kutte ned uten å oppleve det som et offer. Jeg er altså enig og uenig med AB over (du skal ha mat, men du må spise mindre).

Anonymkode: 58b2a...ed7

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Helhom skrev:

Takk, du sier det neste her ☺️ Men jeg ønsker harde svar

Du trenger ikke ta utredningen offentlig, den kan tas privat uten å koste så voldsomt mye. Da vil du få raske svar på om det faktisk er overvekt som er årsaken - noe som jo er sannsynlig.

Samtidig; jeg har venner som er veldig overvektige, og blir gravide raskt. Jeg sliter som normalvektig fordi jeg har endometriose - men såklart; overvekt hadde jo ikke hjulpet meg.

Det at du har tatt gastric bypass vet jeg ikke om har innvirkning, dette kan en klinikk svare deg mye bedre på. 

Om du med sikkerhet kan si at du spiser omlag 2000 kalorier daglig i tillegg til å bevege deg nok og trene, så har du rett i at du ikke spiser for mye. 

Anonymkode: 829d0...843

Gjest Prøver91
Skrevet

Hva med å begynne å trene, samt legge om kostholdet helt?  Kan legen eventuelt gi deg noen medisiner som bedrer sjansene? 

Har du prøvd letrazol? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...