Gå til innhold

Hvor stor buffer ?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)

Har ofte vert fokus og delte meininger  på hvor stort buffer ein bør ha til  uforutsette utgifter, m.m.    Hvor stor buffer har du / dere ?

Endret av Anonym Bruker
Skrevet

Man bør ha minst 100k.

Skrevet

Buffer* 

Jeg har ikke buffer, kun sparekonto. Overfører 1200 kr fast hver måned til den. Er student så blir ikke mye på sparing per måned nå siden jeg ikke har jobb ved siden av utenom ferier. 

Når jeg får jobb skal bufferen min være 3-4 månedslønner tenker jeg. Minst 2.

Anonymkode: cac6a...7a5

• Liker 1
Skrevet

Er godt gift med hus og 3 barn. Har 1.1 mill i årlig samlet brutto inntekt. Har 0 i buffer.  Sparer dog en del i måneden, men det er alltid et mål med pengene. 

Har et kredittkort med ganske høy grense. Tenker vi bruker det hvis det plutselig skulle være nødvendig. 

Anonymkode: 6ac84...6be

Skrevet

Vi sparer har vel en sekshundretusen nå på fellessparebufferen.

Skrevet

Tenker det kommer an på utgiftsnivået. Er man en familie på 5 med 2 biler, hus osv, eller om man er singel og bor i en leilighet. Førstnevnte burde ha mye høyere buffer, eller en plan ved akkutte ting. 

Jeg er samboer uten barn som bor i leilighet med 1 bil. Vi har vel rundt 25.000 på felleskonto til uforutsette utgifter. Og ca 20.000 på en «reisekonto» som også kan brukes ved behov. Føler det er helt ok for oss med ganske lav belåning i bolig med mulighet for å låne opp der + egne sparekontoer + fond som er mulig å bruke av også :)

Anonymkode: 3c7c7...64a

• Liker 1
Skrevet

Buffert💙

Anonymkode: a1eb1...3b4

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Buffer* 

Buffer eller buffert. Sjekk ordboka før du skal pirke, din AB!

• Liker 1
Skrevet

Vanskelig å si -men kan jo være lurt å ha nok til å klare deg noen måneder med redusert lønn/utbetaling. Jeg som aldri har vært syk i hele mitt liv, må nå over på arbeidsavklaringspenger etter langvarig sykdom, priser meg lykkelig for at vi har drøyt hundretusen som buffert, er litt kjipt å skulle gå ned til 66% av lønna di, uten helt å vite hvor lenge jeg må det før jeg kommer meg ut i jobben igjen.... det samme gjelder vel hvis man er så uheldig å skulle bli permittert fra jobben, utbetalingene blir jo redusert. Planen er å ikke bruke av de ekstra pengene, men befrielse å vite at de står der.

Anonymkode: 8f1be...81c

Skrevet

Jeg og samboer har 20000 på felleskonto. (til ufirutsette ting) Og jeg har 35000 på privat sparekonto. Håper jeg klarer spare en del i år. 

Anonymkode: 95e5d...3c7

Skrevet

Om en har hus/bil ville ikke jeg vært komfortabel med under 100 000

Anonymkode: ec512...021

Skrevet

Har ingenting på buffer, men har to hytter og 3 veteranbiler jeg kan selge om det står i. Sparer innimellom, men den sparingen er det mål med. 

Anonymkode: d6746...b6c

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om en har hus/bil ville ikke jeg vært komfortabel med under 100 000

Anonymkode: ec512...021

Oi vi har hus og 2 biler. Og har ikke sparekonto på så mye. 

Anonymkode: 95e5d...3c7

Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)

I etabletingsfasen m/  husbygging eneforsørger ,   og når  barna var små var økonomien presset.  Var slitsomt  å "snu på hver en krone" og knapt med mat i huset ,og  for å få endene til å møtes.    Gjeldfri idag  m/ omlag 3 mill. på høgrente.   Pensjonstiden er sikret, og forhåpentelegvis "drypper" det noe igjenn  på barna den dagen eg ligg under torva.   

Endret av Anonym Bruker
Skrevet
16 minutter siden, Anonym Bruker skrev:

Gjeldfri idag  m/ omlag 3 mill. på høgrente.   Pensjonstiden er sikret,

Fint for deg, men ikke svar på spørsmålet. For du regner vel ikke 3 000 000 på høgrentekonto for buffert i tilfelle uforutsette utgifter?

• Liker 2
Skrevet

Kommer jo helt an på livssituasjon. 

Som student hadde jeg 20 000, og det var rikelig. 

Nå når jeg eier hus, hytte og to biler, har vi 500 000 som ren buffer. Plutselig er det drenering, rørfornying i nabolaget, tak som må skiftes, nye bildekk, og andre store ting. Og ønsker ikke refinansiere, eller røre pensjons- og indeksfondsparing, hver gang noe slikt dukker opp. Nå kan vi bare trekke på skuldrene og si "jaja, slikt skjer", og ikke tenke noe mer på det økonomiske. 

Anonymkode: a186b...f28

Gjest Anonym Bruker
Skrevet
9 timer siden, Vox_populi skrev:

Fint for deg, men ikke svar på spørsmålet. For du regner vel ikke 3 000 000 på høgrentekonto for buffert i tilfelle uforutsette utgifter?

Hva regnes som uforutsette utgifter ?       Bor man i eit noe eldre  hus og taket bør skiftes,  eller andre renoveringsobjekt, må utbedres ,så koster det idag.     Skulle ein  samtidig vera så uheldig at bilen vrakes u / kasko . kr. 100.000  > 200.000.    Kanskje har man en båt som ,eller andre objekter som plutseleg  treng uforutsette .   

Skrevet
14 minutter siden, Anonym Bruker skrev:

Hva regnes som uforutsette utgifter ?       Bor man i eit noe eldre  hus og taket bør skiftes,  eller andre renoveringsobjekt, må utbedres ,så koster det idag.     Skulle ein  samtidig vera så uheldig at bilen vrakes u / kasko . kr. 100.000  > 200.000.    Kanskje har man en båt som ,eller andre objekter som plutseleg  treng uforutsette .   

Som du er inne på, det kommer helt an på livssituasjonen. En innsender her før sa han hadde 500 000 i buffert til hus, hytte og to biler. Og det høres vel ikke så galt ut? Er ulykkene riktig ute, kan det sikkert bli for lite, men da får en heller ta en "funderare" og om nødvendig selge noe.
3 millioner er derimot i mitt hode alt for mye til buffert. Det er "pensjonsfond", som også innsenderen sier.

Skrevet
15 timer siden, Anonym Bruker skrev:

Har ofte vert fokus og delte meininger  på hvor stort buffer ein bør ha til  uforutsette utgifter, m.m.    Hvor stor buffer har du / dere ?

Ca 2 mnd. lønn. Har tilgjengelig over 1 mill. på boligkreditt. 

Anonymkode: 642fa...751

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...