Gå til innhold

50/50, når den ene ikke jobber

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ex ønsker 50/50-fordeling og sier at han har tenkt å kreve meg for barnebidrag siden jeg er bedre stilt økonomisk enn han. Jeg kjenner at det irriterer meg, da jeg jobber 100% og allerede betaler det meste av barnas utgifter. Far er arbeidsledig og ser ut til å trives med å «leve av nav» og foreldrene sine.

Er det virkelig rett at fordi han selv har valgt å ikke arbeide og dermed har dårlig økonomi, så må jeg betale bidrag?

(Det hadde ikke plaget meg om far også var i arbeid, men ledigheten er altså selvvalgt)

Noen som har vært i samme situasjon?

Anonymkode: 37a68...de7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge ledigheten er selvvalgt kan NAV ta utgangspunkt i hva han hadde tjent dersom han var i arbeid. Det kalles å skjønnsfastsette inntekten mener jeg 🙂

Anonymkode: dbd39...acf

• Liker 3
Skrevet

Han kan ikke kreve det, når dere har 50/50 

Anonymkode: 4d268...506

• Liker 1
Skrevet

De kan sette han til 80% av en potensiell 100% inntektsgrunnlag og så blir bidraget regnet ut fra det. 

Men da skal han også dele på alt av utgifter, så tvilsomt om han tjener noe på det. ;) 

• Liker 1
Skrevet

Det funker nok ikke sånn, heldigvis. Har dere 50/50, så kommer han ikke langt med det "kravet"

Anonymkode: e61a3...324

• Liker 1
Skrevet

Nå ble jeg litt lettet.

Takk til dere som har svart! 🙂

Anonymkode: 37a68...de7

• Liker 1
Skrevet

Alltid gøy med de som sprer feilinformasjon med den største selvfølgelighet. 

Som siste taler skriver kan han kreve bidrag. Ved 50/50 vil den som tjener mest betale forholdsvis mer av kostnadene knyttet til barnet. 

Skrevet

Han kan kreve bidrag, moralsk riktig eller ei. Du kan kreve at han betaler en større del av utgiftene til barna, klær, aktiviteter osv.

Anonymkode: 57e3b...4bc

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Han kan kreve bidrag, moralsk riktig eller ei. Du kan kreve at han betaler en større del av utgiftene til barna, klær, aktiviteter osv.

Anonymkode: 57e3b...4bc

Dette er feil. Ved 50/50 er det snakk om et såkalt nettobidrag, ikke et vanlig barnebidrag. Da er det ikke en klassisk bidragsmottaker som har hovedansvaret for utgifter. Utgifter skal fordeles etter samme brøk som nettobidraget beregnes utifra. 

Med andre ord er det den som betaler bidrag som også betaler mest ved støtte utgifter ved 50/50 og nettobidrag. 

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det funker nok ikke sånn, heldigvis. Har dere 50/50, så kommer han ikke langt med det "kravet"

Anonymkode: e61a3...324

Det spørs hvor mye forskjell det er på inntekt det. 

Anonymkode: 87abf...cdf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...