AnonymBruker Skrevet 18. januar 2019 #1 Skrevet 18. januar 2019 Har selv erfart hvor viktig det er å ha et gjensidig tillitsforhold til helsesøster. Lurer på hvor vanlig det er at man som mor/ far tar opp temaer som fødselsdepresjon og andre utfordringer med f.eks. barneoppdragelse? Tørr dere å snakke om slike temaer med helsesøster, eller er mange redde for å bli satt i bås og bli henvist videre til andre instanser? Anonymkode: c571b...c8b
Bamselita Skrevet 18. januar 2019 #2 Skrevet 18. januar 2019 Jeg gjør det 😀 har kjempegod relasjon og stor tillit til henne. Opplever å få utrolig god støtte av helsesøster. 1
Arkana Skrevet 18. januar 2019 #3 Skrevet 18. januar 2019 Jeg har aldri hatt fødselsdepresjon, men utfordringer i forhold til barneoppdragelse har jeg tatt opp med helsesøster ja. Jeg ser ikke problemet med å evt bli henvist videre, det gjøres jo fordi man trenger mer hjelp enn helsesøster kan gi og er med andre ord positivt. Helsesøster er der for å hjelpe og det er bedre å be om råd framfor å brenne inne med problemer som kanskje bare vokser seg større og større. 4
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2019 #4 Skrevet 18. januar 2019 Ja, det gjør jeg uten problem. Jeg er ikke særlig redd for å bli «satt i bås», man er ikke en dårlig forelder fordi man ønsker å drøfte forskjellige utfordringer, tvert imot mener jeg at det er en ressurs for barnet. Anonymkode: 68014...75d 3
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2019 #5 Skrevet 18. januar 2019 Selvsagt! Får jo ikke hjelp om jeg ikke tar opp problemer. Jeg sa ifra om at jeg hadde fødselsdepresjon for å få hjelp med det. Jeg tok også opp at sønnen utagerte helt ekstremt mot barn og ansatte i bhg og ba om råd til hva jeg skulle gjøre. Hadde jeg ikke hatt godt forhold til helsesøsteren så hadde jeg byttet,det har jeg gjort ved ett tilfelle. Anonymkode: c05c1...f9f 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #6 Skrevet 19. januar 2019 Ja, hvorfor i all verden skulle jeg ikke «tørre» det? Anonymkode: bef90...6aa 3
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #7 Skrevet 19. januar 2019 Kjenner en mor som var nær ved å bli meldt til barnevernet fordi hennes to-åring nektet å samarbeide på to-årskontroll. Dette barnet hadde et sinneanfall og moren klarte ikke å få roet ned barnet under kontrollen. Det endte med at helsesøsteren ringte pedlederen på barnets avdeling for å innhente opplysninger. Mest sannsynlig ble det diskutert samspill mellom foreldre og barn og hvilket inntrykk de hadde av barnet i barnehagen. Venninnen min følte seg stemplet som en «dårlig mor» etter at dette skjedde. Hun følte også at hun ble sett skjevt på av pedagogisk leder. Anonymkode: c571b...c8b
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #8 Skrevet 19. januar 2019 Helsesøster og pedleder har taushetsplikt og har ikke lov til å utveksle informasjon om barn uten foreldrenes samtykke, med andre ord er det svært usannsynlig at det du beskriver skjedde. I tillegg er innlegget ditt kun en gjenfortelling av det mor har valgt å fortelle deg om møtet, du vet ikke selv hva som faktisk skjedde og hva slags informasjon mor utelater eller finner på. Sannsynligvis har helsesøster en helt annen (og kanskje mer riktig) versjon av samme møte. Anonymkode: cc108...be0 4
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #9 Skrevet 19. januar 2019 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helsesøster og pedleder har taushetsplikt og har ikke lov til å utveksle informasjon om barn uten foreldrenes samtykke, med andre ord er det svært usannsynlig at det du beskriver skjedde. I tillegg er innlegget ditt kun en gjenfortelling av det mor har valgt å fortelle deg om møtet, du vet ikke selv hva som faktisk skjedde og hva slags informasjon mor utelater eller finner på. Sannsynligvis har helsesøster en helt annen (og kanskje mer riktig) versjon av samme møte. Anonymkode: cc108...be0 Venninnen min ble spurt om å gi sitt samtykke, ja. Hun tenkte at hun hadde jo ingen grunn til å ikke gi samtykke, i tillegg til at det å ikke gi samtykke vil jo gjøre at helsesøster tror man har noe å skjule. Jeg stoler på det hun fortalte om situasjonen, men denne helsesøsteren kjente ikke familien fra før. Mulig at helsesøster vurderte der og da at samspillet ikke var godt nok, og at adferden til barnet var avvikende. Anonymkode: c571b...c8b
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #10 Skrevet 19. januar 2019 Ja, har tatt opp masse forskjellig med min helsesøster. Stoler 110% på henne og hennes vurderinger. Anonymkode: 7344b...b0b
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #11 Skrevet 19. januar 2019 Jeg har tatt opp utfordringer rundt barnets oppførsel både med helsesøster og pedleder i BHG. Har full tillit til begge, og opplever å bli imøtekommet på en meget god måte. Anonymkode: e49bb...ee6
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #12 Skrevet 19. januar 2019 Ja jeg tar opp ting med helsesøster. Ulikt hvor mye jeg får ut av det. Men noen ganger hjelper det og få snakket om ting med en tredjepart, om det vi gjør er greit og ikke. Evt. andre forslag. Jeg er en person som aldri gråter med noen. Men jeg har åpnet slusene helt hos henne og sittet og grått... Anonymkode: f20c0...602
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #13 Skrevet 19. januar 2019 På 18.1.2019 den 19.03, AnonymBruker skrev: Har selv erfart hvor viktig det er å ha et gjensidig tillitsforhold til helsesøster. Lurer på hvor vanlig det er at man som mor/ far tar opp temaer som fødselsdepresjon og andre utfordringer med f.eks. barneoppdragelse? Tørr dere å snakke om slike temaer med helsesøster, eller er mange redde for å bli satt i bås og bli henvist videre til andre instanser? Anonymkode: c571b...c8b Helsesøster ser man jo ca 1 gang i året etter at det er fylt ett år. For meg, og mange med meg er ikke den stusselige halvtimen møtepunktet varer nok til å bli trygg på og kjent med helsesøster. Det er derfor ikke et naturlig fora for å ta opp vanskelige temaer. Det blir mer sånn: «ja, han spiser bra. Og trives i barnehagen. Han har venner. Vi koser oss.» etc. Aldså en rimelig kunstig framstilling av hvordan hverdagen egentlig er. Anonymkode: d7f0e...51c
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #14 Skrevet 19. januar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Helsesøster ser man jo ca 1 gang i året etter at det er fylt ett år. For meg, og mange med meg er ikke den stusselige halvtimen møtepunktet varer nok til å bli trygg på og kjent med helsesøster. Det er derfor ikke et naturlig fora for å ta opp vanskelige temaer. Det blir mer sånn: «ja, han spiser bra. Og trives i barnehagen. Han har venner. Vi koser oss.» etc. Aldså en rimelig kunstig framstilling av hvordan hverdagen egentlig er. Anonymkode: d7f0e...51c Innen barnet er ett år har man da vært på mange besøk og hatt gode muligheter til å bli kjent med helsesøster. Anonymkode: cc108...be0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå