Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg mistenker at min lille datter har cøliaki. Hun har vært plaget av sur diare og hadde hvit avføring en gang. Vi leverte avførings prøve hos legen, men den var visst normal. Jeg skal til legen med henne i dag, men er det noen som vet om en avførings prøve viser om man har cøliaki eller mø man ta blodprøve? Har gitt henne gluten fritt brød og magen hennes virket bedre, i går ga jeg henne spaghetti fordi jeg glemte meg og hun fikk helt forferdelig diare i dag.

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

For å påvise cøliaki må man ta blodprøve og evt vevsprøve fra tarmen. Men det som er viktig er at man ikke begynner med glutenfri kost uten at det er gjort diagnostikk, for da kan man misse diagnosen + at ungen må gå på glutenfri kost til ingen nytte hvis det nå ikke skulle være cøliaki... Men snakk med legen din om det du lurer på! Lykke til! :-)

Gjest ikkepålogget-Uma
Skrevet

Det er iallfall lurt å få gjort dette fort fordi har hun cøliaki vil hun ikke få de næringstoffene hun behøver(alt går bare rett igjennom). Dette kan jo sees på dem at de bli veldig "avmagret" mange av dem også kan de legge på seg ganske så mye nåe de begynner med glutenfri kost.

Men det må jo også sies at man ikke trenger å få smerter eller at det kan sees på mange...Har to brødre som har det. han ene var spinkel og dårlig før han fikk vite det. Da testet vi oss hele familen og den andre broren min hadde det også,men han hadde ikke kjent noe(hjør ikke det nå heller selv om han spiser "vanlig" mat,men lillebroren min spyr og spyr,så dette er veldig forskjellig)

Forstå meg rett når jeg sier at hvis din lille datter får dette påvist nå er hun "heldig" i forhold til å få dette sener i livet..da blir hun liksom vant til det som liten. Uansett så pleier dette gå kjempe bra! Finnes masse bra kurs om baking og slike ting rundt omkring hvor du lærer mye.

Men selvfølgelig...De blir en stor overgang og enda er det ofte problemer med å få glutenfritt for eks når man er ute å spiser osv

Lykke til!! :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...