AnonymBruker Skrevet 18. januar 2019 #1 Skrevet 18. januar 2019 Heii Jeg har tenkt å starte et enkeltmannsforetak for å ta oppdrag innen transport. Her er det et stort behov. Jeg har varebil allerede, og oppdrag. Men de som jeg får oppdrag fra sier at jeg må ha enk, og skatte av inntekten, samt betale moms. La si at ett oppdrag får jeg 3000kr for. Av det går 500kr til bensin og bom. Da står jeg igjen med 2100kr som det skal skattes 28% av som er 588kr Også moms 25% av inntekten som er 750kr. Da har jeg : +3000 -588 -750 -400 _______ = 1262 kr igjen. Momsen får jeg nok ikke igjen da det er kun inngående moms. Vet at det ikke skal rapporteres/betales månedlig, heller hver annen termin. Og ang de første 50k moms, det skal meldes inn når omsetningen/inntekten når 50k. Betyr det at det skal ikke betales moms av de første 50? Men skatten, er ikke den årlig? Anonymkode: def9d...7da
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2019 #2 Skrevet 18. januar 2019 Her finner du masse du antakelig bør lese nøye på før du setter igang. Anonymkode: 98ca6...648
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2019 #3 Skrevet 18. januar 2019 Du blir momspliktig når du har passert 50 k, ja. Ikke før. Jeg har enk og betaler forskuddsskatt 4 ganger i året. Da jeg var momspliktig, fakturerte jeg med moms på oppdragene mine. Anonymkode: d9c36...8d7
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #4 Skrevet 19. januar 2019 Betaler forskuddskatt? Jeg kjenner en som driver enk, han betaler skatt kun 1gang per år. Altså leverer han inn næringsoppgave samtidig som han leverer inn skattemeldingen i april. Så får han igjen eller betaler inn skatt i oktober. Er det noe man kan velge tro? Anonymkode: def9d...7da
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #5 Skrevet 19. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Betaler forskuddskatt? Jeg kjenner en som driver enk, han betaler skatt kun 1gang per år. Altså leverer han inn næringsoppgave samtidig som han leverer inn skattemeldingen i april. Så får han igjen eller betaler inn skatt i oktober. Er det noe man kan velge tro? Anonymkode: def9d...7da du mener vel mva? det kan søkes om å betale mva en gang i året, i stedet for annenhver mnd. jeg har hatt enk i mange år, og betaler forskuddsskatt fire ganger i året(3 mnd x 4) Anonymkode: a46a7...c80
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #6 Skrevet 19. januar 2019 Mva har han søkt om å få betale 1 gang i året. Skatt. Det betaler han 1gang i pret også. Når han leverer næringsoppgaven sin i april, så beregnes skatten. Den betaler han eller får igjen i oktober. Anonymkode: def9d...7da
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #7 Skrevet 19. januar 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mva har han søkt om å få betale 1 gang i året. Skatt. Det betaler han 1gang i pret også. Når han leverer næringsoppgaven sin i april, så beregnes skatten. Den betaler han eller får igjen i oktober. Anonymkode: def9d...7da Det er skattesmell han betaler. Man betaler vanligvis forskuddsskatt, eller man kan gi blaffen i det, legge av penger til skatten og vente på skatteoppgjøret og så betale. Anonymkode: fc432...c72
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #8 Skrevet 19. januar 2019 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Heii Jeg har tenkt å starte et enkeltmannsforetak for å ta oppdrag innen transport. Her er det et stort behov. Jeg har varebil allerede, og oppdrag. Men de som jeg får oppdrag fra sier at jeg må ha enk, og skatte av inntekten, samt betale moms. La si at ett oppdrag får jeg 3000kr for. Av det går 500kr til bensin og bom. Da står jeg igjen med 2100kr som det skal skattes 28% av som er 588kr Også moms 25% av inntekten som er 750kr. Da har jeg : +3000 -588 -750 -400 _______ = 1262 kr igjen. Momsen får jeg nok ikke igjen da det er kun inngående moms. Vet at det ikke skal rapporteres/betales månedlig, heller hver annen termin. Og ang de første 50k moms, det skal meldes inn når omsetningen/inntekten når 50k. Betyr det at det skal ikke betales moms av de første 50? Men skatten, er ikke den årlig? Anonymkode: def9d...7da Mva er en skatt du driver inn på vegne av staten, ikke noe som trekkes av din inntekt. Det er prisen for dine tjenester + mva som kunden betaler. Mva skal du føre på når du tjener over 50 000 i året. Logg deg på skatteetaten og legg inn tall på skattekortet for å se hvor mye du antar å tjene i 2019 og da får du tall på hvor mye skatt du skal betale. Tallene kan du justere underveis i løpet av året om du skulle tjene mer. Anonymkode: fc432...c72
JDT Skrevet 19. januar 2019 #9 Skrevet 19. januar 2019 (endret) Har han vennen din en regnskapsfører? Endret 19. januar 2019 av JDT
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #10 Skrevet 20. januar 2019 Av 3000kr så er ikke 750kr mva. 600kr er mva. Du burde virkelig ansette en regnskapsfører. Hvis du starter å kreve inn moms fra starten av, får du også fradrag for moms fra starten av. Veldig lurt om du har store investeringer = mye momsfradrag. Og du betaler skatt av resultatet. Dvs inntekt - kostnader = resultat Og skatten betaler du 4 ganger i året, beregnet ut i fra hva du tror du vil ha i resultat hele året totalt. Og så får du enten baksmell eller tilbake på skatten. og ang mva: utgående mva (som du krever inn) minus inngående mva( på kostnader) = hva du skal betale til staten Anonymkode: 5d143...771
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå