AnonymBruker Skrevet 18. januar 2019 #1 Skrevet 18. januar 2019 Jeg studerer i Sveits og var på intervju forrige uke for et stort selskap som vil se veldig bra ut på CVen. I dag fikk jeg beskjed om at jeg fikk jobben. Problemet mitt er at jeg må snakke fransk og fransken min er ikke helt stødig. Synes det er litt ubehagelig selvom jeg har et ganske godt grunnlag og lærer relativt fort. Skal nevnes at det er det å snakke som er verst. Lesing, lytting og skriving går mye bedre. Måtte snakke fransk på intervjuet så arbeidsgiver vet altså nivået mitt og ga meg likevel muligheten. Så det kan umulig være noe sjokk at jeg ikke er på nivå med innfødte. Så burde jeg hoppe i det? Utfordre meg selv? Eller er det bedre å ta et internship når jeg er i Norge i ferier? Anonymkode: c5d19...5ad 3
Ginny Skrevet 18. januar 2019 #2 Skrevet 18. januar 2019 Ja selvfølgelig skal du det! Se på det som en fantastisk mulighet til å bli skikkelig god i fransk, samtidig som du får super erfaring og kontakter for fremtiden. De har hørt deg snakke og fant det/deg tilfredsstillende. Dette er ikke noe du skal lure på engang, kjør på! 14
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2019 #3 Skrevet 18. januar 2019 Jeg vil si det kommer veldig an på hvor viktig det er å ha et selskap som ser bra ut på CV-en i din bransje. Et intenship er jo i utgangspunktet veldig dyrt, i og med at du ikke får betalt, og gjerne må bo i et område hvor det koster en del å bo. Det er jo ikke som i studietiden hvor du kan bo i studentbolig. Jeg har selv jobbet et par år i en teknisk krevende jobb med et språk som jeg ikke var særlig stødig i, og det er ekstremt slitsomt og krevende. Det værste med det var kanskje at jeg følte meg utenfor i alle mulige sosiale situasjoner, det er veldig vanskelig å delta sosialt på likefot med de andre om man ikke er stødig i språket. Anonymkode: e7159...559 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2019 #4 Skrevet 18. januar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil si det kommer veldig an på hvor viktig det er å ha et selskap som ser bra ut på CV-en i din bransje. Et intenship er jo i utgangspunktet veldig dyrt, i og med at du ikke får betalt, og gjerne må bo i et område hvor det koster en del å bo. Det er jo ikke som i studietiden hvor du kan bo i studentbolig. Jeg har selv jobbet et par år i en teknisk krevende jobb med et språk som jeg ikke var særlig stødig i, og det er ekstremt slitsomt og krevende. Det værste med det var kanskje at jeg følte meg utenfor i alle mulige sosiale situasjoner, det er veldig vanskelig å delta sosialt på likefot med de andre om man ikke er stødig i språket. Anonymkode: e7159...559 Tror det øker mulighetene mine både i Norge og utlandet da alle har hørt om dette selskapet og alle sveitsere vil jobbe der/ha praksis der. Jeg studerer samtidig som jeg jobber da jeg kan se forelesningene på kvelden. Blir tungt men taper ikke noe tid. Må bo her uansett. Får betalt rundt 15 000 NOK i måneden (brutto) så er ikke helt ubetalt. Skal bare jobbe 5 måneder så det er ikke så viktig for meg med det sosiale. Anonymkode: c5d19...5ad 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2019 #5 Skrevet 18. januar 2019 10 minutter siden, Ginny skrev: Ja selvfølgelig skal du det! Se på det som en fantastisk mulighet til å bli skikkelig god i fransk, samtidig som du får super erfaring og kontakter for fremtiden. De har hørt deg snakke og fant det/deg tilfredsstillende. Dette er ikke noe du skal lure på engang, kjør på! Tusen takk for dette svaret veldig oppmuntrende! Har du hatt praksis ute? Vet du om praksis i utlandet i store kjente selskaper er ettertraktet blant arbeidsgivere i Norge? Anonymkode: c5d19...5ad
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2019 #6 Skrevet 18. januar 2019 Trur det er en god mulighet, ihvertfall om fransk er et relevant språk før bransjen. Jobberfaring ser No uansett bra ut. Anonymkode: c7ea0...669
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2019 #7 Skrevet 18. januar 2019 Selvsagt skal du takke ja! Det er bare de aller beste som blir tilbud slike internship, de har hørt deg snakke i intervjuet og fant det tilfredsstillende. Tenk på alle muligheter det kan åpne, samt verdifull erfaring og bedre språk... Kjør på og lykke til! Anonymkode: 75723...b87 4
annebanane Skrevet 18. januar 2019 #8 Skrevet 18. januar 2019 Hadde hoppet i det. En fin mulighet og utfordring!
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2019 #9 Skrevet 18. januar 2019 JAAA!! Det er akuratt sånne muligheter hele livet handler om. Kanskje du lykkes, kanskje ikke? Men hva så? Hiv deg rundt og sats høyt! Du var den beste kandidaten, og derfor fikk du jobben. Anonymkode: f927b...28e 2
Ginny Skrevet 18. januar 2019 #10 Skrevet 18. januar 2019 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for dette svaret veldig oppmuntrende! Har du hatt praksis ute? Vet du om praksis i utlandet i store kjente selskaper er ettertraktet blant arbeidsgivere i Norge? Anonymkode: c5d19...5ad Ja, jeg har hatt flere All form for erfaring er bra, men erfaring fra andre land er gjerne litt ekstra. Nå studerer du jo alt i utlandet, så du får språkfordelene uansett, men i mange tilfeller er det veldig bra å kunne vise til arbeid i andre land, det viser både guts og fleksibilitet Et kjent selskap er jo bare enda bedre! 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2019 #12 Skrevet 18. januar 2019 Ta sjansen, det høres ut som en flott mulighet! I verste fall kan du jo alltids hoppe av underveis, det viktigste er at du prøver og at du gjør ditt beste! Anonymkode: 16006...a3f
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2019 #13 Skrevet 18. januar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Trur det er en god mulighet, ihvertfall om fransk er et relevant språk før bransjen. Jobberfaring ser No uansett bra ut. Anonymkode: c7ea0...669 Fransk er vel egentlig ikke så relevant men Norge handler jo litt med fransktalende land så kanskje det viser seg å bli en fordel senere. Men ja, internship må jeg ha så kan jo like gjerne prøve her som å måtte sende masse søknader hjemme. Anonymkode: c5d19...5ad
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #14 Skrevet 19. januar 2019 Dette er vel ikke noe å lure på engang?! Dette er i tillegg en ypperlig måte å forbedre fransken din på, så se heller positivt på det. De vil ha deg. DEG! Kjør på! Anonymkode: fb215...c2d 2
Sinsiew Skrevet 19. januar 2019 #15 Skrevet 19. januar 2019 Det finnes ingen tvil: Ta den muligheten!
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #16 Skrevet 19. januar 2019 Ja, selvfølgelig skal du hoppe i det. Jeg har vært der, mange ganger. Og jeg har vokst på enhver gang jeg har sagt "ja" i stedet for "nei". Og jada, jeg har gått på trynet, men det er fra disse situasjonene jeg har lært aller mest. Som jente med lederstilling i et mannsdominert yrke har jeg igjen og igjen sett at jenter først og fremst snakker ned egne egenskaper, mens menn bare griper muligheten og heller tar problemene etterhvert. Jeg forstod når jeg leste setning nummer tre at du sannsynligvis er jente - ikke la det definere resten av karrieren din. Anonymkode: 796bc...f6a 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #17 Skrevet 19. januar 2019 Worst case scenario er at du slutter og går videre med erfaringen med deg. Anonymkode: beb78...8a7
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #18 Skrevet 19. januar 2019 Spør hva du vil bruke livet ditt på, er det jobb og den evige materialismen? Selv har jeg vært der du er nå, jobbet meg oppover. Millionlønn, levde for jobben. Verdt det? Nei, det går utover alt det andre i livet. Venner, familie, fritid og ditt eget liv. Du rett og slett kaster bort livet ditt. Anonymkode: 79d06...1b8
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #19 Skrevet 19. januar 2019 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spør hva du vil bruke livet ditt på, er det jobb og den evige materialismen? Selv har jeg vært der du er nå, jobbet meg oppover. Millionlønn, levde for jobben. Verdt det? Nei, det går utover alt det andre i livet. Venner, familie, fritid og ditt eget liv. Du rett og slett kaster bort livet ditt. Anonymkode: 79d06...1b8 Og jeg som svarte over er helt motsatt. Karrieren og stillingen er en vinn-vinn situasjon. Gir meg stor fleksibilitet med tanke på når jeg jobber, kan tilpasse arbeidstiden familie og fritid. Lønn gir meg full frihet økonomisk. Og på toppen av dette gjør jeg noe jeg elsker å gjøre, som gir meg glede hver eneste dag. Enkelte klarer fint å balansere karriere-familie-fritid, for andre går det aldri. Så tenker TS kan finne ut av dette helt selv Anonymkode: 796bc...f6a
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #20 Skrevet 27. januar 2019 På 19.1.2019 den 11.19, AnonymBruker skrev: Og jeg som svarte over er helt motsatt. Karrieren og stillingen er en vinn-vinn situasjon. Gir meg stor fleksibilitet med tanke på når jeg jobber, kan tilpasse arbeidstiden familie og fritid. Lønn gir meg full frihet økonomisk. Og på toppen av dette gjør jeg noe jeg elsker å gjøre, som gir meg glede hver eneste dag. Enkelte klarer fint å balansere karriere-familie-fritid, for andre går det aldri. Så tenker TS kan finne ut av dette helt selv Anonymkode: 796bc...f6a Hva har du studert? Anonymkode: c5d19...5ad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå