Gå til innhold

Fritidsaktivitet for 5 åring med ADD? (Jente)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg prøver å tenke ut en god fritidsaktivitet for jenta mi som sliter litt med oppmerksomhet/fokus og å orientere seg. Vi har hittil prøvd kor og turn, men ser at hun her fikk problemer med å følge med, vil gjerne at hun skal ha en aktivitet som gjør at hun føler mestring. Har dere noe å anbefale?  Hun er litt teatralsk av seg, så kanskje en drama gruppe?

Anonymkode: 188c5...d0d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har ikke vår straks 6-åring noen diagnose, men hun driver og utredes for tiden og vi mistenker minst konsentrasjonsvansker/uoppmerksomhet (uten at det trenger å være noen diagnose oppi dette altså - mulig hun bare er en vims :P ).

Hun har gått på fotball siden hun var 4, og som motorisk sterk er dette noe som har gitt henne mestring. Ved kampspilling har vi måttet oppmuntre ganske mye på grunn av sviktende oppmerksomhet etter en stund, men ellers liker hun fotballen veldig godt. 

Hun har tidligere prøvd både dans og trampett, men det ble for mye venting og konsentrasjon og da ble det bare surr.

• Liker 1
Skrevet

Det er kanskje mange hobbyer som en femåring ikke helt mestrer ennå, selv uten diagnose. De er jo fortsatt små og det bør være mest gøy og lek ☺️

Selv har jeg sett mange barn oppleve stor mestring med dyr, og spesielt ridning. Men jenta er kanskje litt for ung til ridekurs ennå. Ofte 6-års grense på det. 

Anonymkode: 665f8...b0b

• Liker 1
Skrevet

Vil anbefale drama, gikk selv på det fra jeg var 5-15 og når de er så små er det bare lek og kos. Og etter hvert tilpasses roller og opplegg etter behov, vi hadde alle typer personer med i skuespillene og gruppene alle årene. Noen var veldig flinke, andre fikk mindre roller som de klarte å utføre bra. Alle fikk derfor mestringsfølelse, men dette var en gruppe uten særlig høyt nivå da. Vi var der mest for kos ikke for å utvikle de store skuespiller egenskapene 

Anonymkode: 97f8f...b8a

• Liker 1
Skrevet

Jeg skulle også forslå ridning. Rideskolen her jeg bor har kurs fra 3 år. Ridning er supert for motorikk og mestringsfølelse, og handler ikke bare om å ri, men også å gi omsorg og stell til hestene. 

Anonymkode: d80d9...3a0

Gjest Sweet Ingrid
Skrevet

Det viktigste for en med ADD er at man gjør noe man virkelig liker. Samme hva det er. 

Skrevet

Jeg har hørt om noen barn på småskoletrinnet som har slitt med konsentrasjon etc på skolen, som har mestret orientering bra. 

Nå er barnet ditt bare 5 år da, men kanskje om et år eller to? 

Anbefaler også speideren. :)

Anonymkode: 8ebf8...046

Skrevet

Speideren. Stoppeklokkefri aktivitet uten konkurranser, bare sosialt, variert og med mye gøy å lære. :) 

• Liker 2
Skrevet

Min gutt er 7, men begynte på svømming da han var 5 (tryggivann.no). Der er de maks 4 på hver gruppe, slik at instruktøren får hentet ham inn ganske raskt når han virrer rundt og mister fokus. Han tar også bedre instruksjoner som gis til hver enkelt eller til få, fremfor til en stor gruppe samlet. Opplever greit med mestring ettersom de er delt inn etter nivå og slipper å sammenligne seg med de flinkeste. ;)

I tillegg går han på speideren og trives veldig godt der, men det er kun fra 2. klasse og opp her.

Anonymkode: d12c8...6ef

Skrevet
24 minutter siden, Sweet Ingrid skrev:

Det viktigste for en med ADD er at man gjør noe man virkelig liker. Samme hva det er. 

Ja derfor jeg tenkte kanskje drama ville være en god ide. Hun elsker å kle seg ut. Spille ulike roller og drømme seg bort i eventyr.

Ridning som har blitt foreslått er også en god ide, hun blir 6 år i mars. Så hun nærmer seg 6 år! 

Anonymkode: 188c5...d0d

Skrevet

Vi ble anbefalt kampsport til vår 6 åring. Lagsporter gikk absolutt ikke, det var for lite regler for hans del på turn så kampsport ble bra her. Han har ADHD og funker greit med klare rammer, struktur og grenser. Helger og ferier er med andre ord et mareritt. Han var ikke veldig interessert når vi fortalte det og han var litt motvillig i starten, men så fort reglene og rammene satt så syntes han det var morsomt og han klarte faktisk å fokusere 😊

Anonymkode: d526f...670

Skrevet

Jeg anbefaler speideren! Klare rammer, ingen press og mange forskjellige barn. Engasjerte voksne, og masse masse lek. Og ikke minst mye læring! Passer perfekt for mitt barn som ikke finner seg til rette i en lagidrett. 

Anonymkode: 32299...c0b

Skrevet

I speideren her er det mange gutter med ADHD, ingen voksne som følger med, få grenser, så mitt barn måtte bare slutte. Hxn ble slått og kalt de styggeste ting og lederne reagerte ikke. 

Fraråder Speideren. 

Anonymkode: 49183...e53

• Liker 1
Skrevet

Klatring :)

Anonymkode: c8cd3...146

Skrevet

Karate, da for hun disiplin og konsentrasjon.

Anonymkode: 9af66...833

Skrevet

Anbefaler også karate, veldig mange barn med ADD/ADHD har veldig godt utbytte av treningen. Det er helt klare regler, og reglene er de samme fra gang til gang. 

Har sett barn som bokstavelig talt hang i gardinene både på skolen og hjemme som virkelig blomstret gjennom karaten. Har også inntrykk av at det jevnt over er godt miljø og engasjerte foreldre i de fleste karateklubber. 

Anonymkode: c6495...08d

Skrevet

Er det slik at speideren har eg kristent grunnlag? bare lurer 

Anonymkode: c6454...10d

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, det stemmer, men vi merker ikke så mye til det her i alle fall. Det virker ikke som det påvirker aktivitetene de gjør noe særlig, men det hender (1 gang det siste året) at de deltar i gudstjeneste, og noen ganger synger de speiderbønnen på slutten av møtet.

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, opprinnelig var det det, men det merkes nok mest i KFUK/KFUM-speiderne som fremdeles er kristne. Mine gutter er med i en speidergruppe som er under Norges Speiderforbund og det er ingenting som helst kristent der. Speiderloven ble endret for noen år siden og det er ingen kristne elementer i speiderloven eller speiderløftet. 

Skrevet
2 hours ago, Arkana said:

Ja, opprinnelig var det det, men det merkes nok mest i KFUK/KFUM-speiderne som fremdeles er kristne. Mine gutter er med i en speidergruppe som er under Norges Speiderforbund og det er ingenting som helst kristent der. Speiderloven ble endret for noen år siden og det er ingen kristne elementer i speiderloven eller speiderløftet. 

Min gutt er med i speidergruppe under Norges Speiderforbund, og det er kristne innslag i hans gruppe i alle fall. (Se innlegget over.) I tillegg lover de i speiderløftet å "være åpen for Gud".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...